Skogsnyheter

SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

94 inlägg 10933 visningar 12 följer Svara, dela mm...  

Re: SLU: Tillväxten i skogen minskat med 15 %

jannee  
#875980Bara för att det INTE finns någon studie hur nedbörden påverkar tillväxten betyder det absolut INTE att nederbörden INTE påverkar tillväxten.
Oberoende om det är träd eller gräs så påverkas tillväxten av nederbörd eller tillgång på vatten och näring.
Men du Lars kan du eller vill du kommentera tillväxten under 2024.
Jag har då aldrig under mina snart 80 år upplevt eller sett så långa toppskott på gran som under 2024.
Orsaken Lars ?
Just p.g.a. det jag själv ser betvivlar jag väldigt starkt SLUs uppskattningar.
Min uppfattning är den rakt motsatta, granen växer bra och har aldrig växt så bra som den nu gör.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, jag har aldrig sett till nån sån studie för boreal barrskog, där nederbörden till stor del kommer utspridd över hela året. En åker eller gräsmatta är beroende av att det fortsätter komma nederbörd under växtsäsongen men gräs fungerar på ett helt annat sätt än ett skogsbestånd.

Det jag är mest förundrad över är varför så många så envist vill att det ska vara nederbörd som är orsaken till minskad löpande volymtillväxt på nationell nivå, trots att det saknas experimentella studier som visar koppling mellan nederbörd och träds tillväxt, samtidigt som det finns mängder av experimentella studier som visar hur vinden påverkar träds tillväxt genom den mekaniska belastningen.

Nja. För första gången är jag inte riktigt ense med dig i denna fråga.
Instämmer till fullo i vad Janee påstår.
Nämligen att nederbörds mängden på årsbasis förmodligen är irrelevant för den årliga tillväxten i våra skogar i frågan om tillgång på vatten kan utgöra en tillväxtbegränsande faktor.
Därav min fråga angående om det finns mätserier av grundvatten nivåer under växtsäsong under samma tid som tillväxtminskningen har uppträtts. Vilken ännu inte har fått nåt svar.
Det faktum att det inte finns nån forskning på området innebär inte att problematiken inte finns.
Det borde snarare ses som att det nog är hög tid att göra det, vilket i och för sig leder till nån form av konsensus.
Där du uppmanade de som nu är intresserade att skaffa sig en utbildning och genomföra dessa studier.
Hade jag varit 40 år yngre så hade jag stått först i kö.

Användarvisningsbild

laguma  
jannee skrev:Bara för att det INTE finns någon studie hur nedbörden påverkar tillväxten betyder det absolut INTE att nederbörden INTE påverkar tillväxten.
Oberoende om det är träd eller gräs så påverkas tillväxten av nederbörd eller tillgång på vatten och näring.
Men du Lars kan du eller vill du kommentera tillväxten under 2024.
Jag har då aldrig under mina snart 80 år upplevt eller sett så långa toppskott på gran som under 2024.
Orsaken Lars ?
Just p.g.a. det jag själv ser betvivlar jag väldigt starkt SLUs uppskattningar.
Min uppfattning är den rakt motsatta, granen växer bra och har aldrig växt så bra som den nu gör.

Vart litte kaka på kaka, inte min mening

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#875986Uppgifter om nederbörd finns öppet på SMHIs webb, så ni kan titta själva. Det har varit perioder tidigare med lite nederbörd, utan att skogens volymtillväxt påverkats.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... /nederbord

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Uppgifter om nederbörd finns öppet på SMHIs webb, så ni kan titta själva. Det har varit perioder tidigare med lite nederbörd, utan att skogens volymtillväxt påverkats.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da- ... /nederbord

Ännu en dum fråga. Finns det som välutbildad senior möjlighet att delta i någon form av fältförsök som studerar dessa fenomen? Är oerhört intresserad.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Det jag är mest förundrad över är varför så många så envist vill att det ska vara nederbörd som är orsaken till minskad löpande volymtillväxt på nationell nivå, trots att det saknas experimentella studier som visar koppling mellan nederbörd och träds tillväxt,

Saknas dessa experimentella studier för att de inte har genomförts eller har det gjorts sådana experimentella studier men ingen av dem visar att det finns koppling mellan nederbörd och tillväxt?

Det här innebär ju att du helt steker dina SLU-kollegors slutsatser (Laudon, Mensah, Fridman, Näsholm & Jämtgård) i den studie du nyligen länkade till:

Climate-related drought is the most likely cause of the recent growth decline.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#875991Lars kanske kunde leta upp info om den forskningen man gjorde på Asa med bevattning och näringsbevattning. Vet inte om den blev någon slutrapport på den då Gudrun blåste sönder både skog och bevattningsslangar. Men det var många år sedan jag var med där ute men ha för mig att 3 mm vatten per dygn hade en effekt mot referens ytan. Näring och vatten hade en mycket stor effekt men även bara vatten. Kommer inte ihåg siffrorna och hittar inget om studien.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Torbjörn Johnsen skrev:Det här innebär ju att du helt steker dina SLU-kollegors slutsatser (Laudon, Mensah, Fridman, Näsholm & Jämtgård) i den studie du nyligen länkade till:

Vilka data eller beräkningar hänvisar de till i studien?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Det här innebär ju att du helt steker dina SLU-kollegors slutsatser (Laudon, Mensah, Fridman, Näsholm & Jämtgård) i den studie du nyligen länkade till:

Vilka data eller beräkningar hänvisar de till i studien?

Så du menar att det saknas belägg för deras slutsatser och att dina SLU-kolleger har suttit och gissat sig fram till felaktiga resultat?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#875997Enligt resultat från fiberskog-projejktet Asa så ökar produktionen av bevattnin g kontra obehandlad kontroll.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#875998Nej, skillnaderna är så små att de knappast är statistiskt signifikanta, plus att det är totalproduktionen vid kulmination man måste jämföra, inte momentan tillväxt olika perioder.

Du svarade inte. Vilka data eller beräkningar hänvisar de till i studien?

Användarvisningsbild

Jl2  
Lars Lundqvist SLU skrev:Tillväxten i skog ökar inte om man vattnar. Det är testat flera gånger.

Årsnederbörden har inte minskat under senare år utan ökat, enligt SMHI.

Ingen har publicerat någon studie där man korrelerar tillväxt och nederbördsmängd.

Som jag förstår forskare som tror att VPD kan vara en bidragande orsak till minskad tillväxt, så är det inte nederbörds mängden som spelar in. Utan skilnaden mellan ångtrycket och det maximala ångtryck som luften kan bära.

Dom hävdar att vid för högt ångtryck stänger klyvöppningarna och fotosyntesen upphör och i och med det skulle man kunna få en lägre tillväxt på träden.

Enligt forskarna fins det mätningar på VPD som visar på ett ökat tryck dom senaste åren, vilket till viss del samma träffar med minskad tillväxt i skogen.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#876006Att vattenforskare vill koppla allt möjligt till vatten förvånar inte.

Det finns inget enkelt tydligt samband mellan fotosyntesaktivitet och ackumulering av stamved.
Kom ihåg att stamved är till mer än hälften bara vatten, att den inre delen av en trädstam är död vävnad, och att ackumuleringen av ny stamved bara sker allra ytterst i stamen, som en tunn hinna av ny ved.

Användarvisningsbild

laguma  
Lars Lundqvist SLU skrev:Att vattenforskare vill koppla allt möjligt till vatten förvånar inte.

Det finns inget enkelt tydligt samband mellan fotosyntesaktivitet och ackumulering av stamved.
Kom ihåg att stamved är till mer än hälften bara vatten, att den inre delen av en trädstam är död vävnad, och att ackumuleringen av ny stamved bara sker allra ytterst i stamen, som en tunn hinna av ny ved.

Du kanske skulle föregå med ett gott exempel genom att säga: Jag vet inte. Vilket du på goda grunder du har uppmanat andra att göra i detta forum.
Istället för att ignorera de frågor du får som du inte kan besvara.
Eller att dumgöra de forskare som har vattnets kretslopp som sitt forskningsområde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).