Uppvärmning

Vedpanna Off Grid?

21 inlägg 5789 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Vedpanna Off Grid?

Willeryr  
#872507Hej!

Vi har köpt en skogsfastighet vilken vi skall flytta till under 2025 som är utanför elnätet.
Håller nu på med en tillbyggnad som ska husera pannrum och badrum för värmen till huset men behöver råd och bollplank gällande val av panna och ev storlek på grejerna.

Huset som skall värmas är 160m2 timmerhus med 30m2 tillbyggnad. Tanken är att ha 14st radiatorer och en golvvärmeslinga i tillbyggnaden med pannrum/bad.(behövs värmeslinga i pannrummet?)

Vi kommer att ha solceller med relativt stort batterilager samt elverk, så ström finns, men är under eldningssäsong lite av en brist/lyxvara.
Jag har en 1m3 tank idag samt en 300L VVB som jag tänkte nyttja, men inget är satt i verket ännu.
Pannor har jag tittat på modeller med självdrag för att minska elförbrukning en aning men vet inte om den besparingen (60-100w?) är värt det?
Systemet ska inte vara självcirkulerande utan bestå i cirkpump och laddomat mot ACC.

Finns lockande priser och självdragspannor från balkan, har någon erfarenhet av dessa?
https://balkanenergy.se/product/vedpann ... 30kw?gQT=1

TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpanna Off Grid?

Elis76  
#872510Några frågor:
1. Hur är huset isolerat (väggar, vindsbjälklag, golvbjälklag)?
2. Är det gammal torpargrund?
3. Vad är det för typ av fönster (k-värde)
4. Har du gjort effektberäkningar för de olika rummen.

Effektberäkningen behövs för att kunna få rätt dimension på elementen => elementens totala effekt + tappvarmvatten dimensionerar storleken på pannan.

Skall Du ha självcirkulation till elementen krävs 2" rör enligt gamla tumregler.

Willeryr  
Elis76 skrev:Några frågor:
1. Hur är huset isolerat (väggar, vindsbjälklag, golvbjälklag)?
2. Är det gammal torpargrund?
3. Vad är det för typ av fönster (k-värde)
4. Har du gjort effektberäkningar för de olika rummen.

Effektberäkningen behövs för att kunna få rätt dimension på elementen => elementens totala effekt + tappvarmvatten dimensionerar storleken på pannan.

Skall Du ha självcirkulation till elementen krävs 2" rör enligt gamla tumregler.

1. Ytterväggarna är 6" timmer + vindduk samt ytskikt invändigt och kommer inte tilläggsisoleras. Vindsbjälklaget isoleras med ångbroms samt 220 träfiberskivor.
2. Ja, det är en torpargrund och vi har gått igenom trossbotten med ny isolering.
3. Fönstren är renoverade kopplade fönster utan energiglas (munblåsta glas) antar att man kan uppskatta U-värde till 2,4-3.
4. Nej, vi har inte möjlighet att effektberäkna just nu eller innan inflyttning, utan får utgå från att radiatorer är 120x40cm sektionsradiator i samtliga 14st.

Vi kommer att ha cirkulationspump och inte självcirkulation.
Frågorna kring effekt osv är såklart relevanta men jag kan inte ge tillräckligt bra svar på dem. Tänker att det som går att diskutera just nu är typ av vedpanna kontra acktank. Värdet av en fläktstyrd panna kontra självdrag och andra tankar.
Jag har inte elsystem igång nu vilket gör det svårt att beräkna effekt i rummen tyvärr.

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#872533Hur ofta har du tänkt dig att vilja elda (1/2/3/4 inlägg per eldningstillfälle)? Tänk dig åtminstonde 2-4h mellan inläggen.

Vad är absolut längsta perioden som du kan tänka dig vara borta utan att elda?

Hur långsiktig är investeringen?

Med eldning har det mycket att göra med vilken bekvämlighets faktor man vill ha. Installerade själv Baxi excellent 30kW som eldas mot 2m^3 tank. Hade gärna haft dubbel så stor tank då jag nu behöver göra två inlägg för att värma hela tanken till 80+C°. Ett fullt och ett halvt eller mindre beroende på utomhustemp och starttemp.

Om jag ändå ska ut och elda två gånger så skulle jag vilja kunna köra två hela inlägg. Så oftast eldar jag endast ett inlägg och nyttjar således inte hela potentialen på tanken. Vilket fungerar förutom när det är som absolut kallast.

Willeryr  
HogbergetsVilma skrev:Hur ofta har du tänkt dig att vilja elda (1/2/3/4 inlägg per eldningstillfälle)? Tänk dig åtminstonde 2-4h mellan inläggen.

Vad är absolut längsta perioden som du kan tänka dig vara borta utan att elda?

Hur långsiktig är investeringen?

Med eldning har det mycket att göra med vilken bekvämlighets faktor man vill ha. Installerade själv Baxi excellent 30kW som eldas mot 2m^3 tank. Hade gärna haft dubbel så stor tank då jag nu behöver göra två inlägg för att värma hela tanken till 80+C°. Ett fullt och ett halvt eller mindre beroende på utomhustemp och starttemp.

Om jag ändå ska ut och elda två gånger så skulle jag vilja kunna köra två hela inlägg. Så oftast eldar jag endast ett inlägg och nyttjar således inte hela potentialen på tanken. Vilket fungerar förutom när det är som absolut kallast.

Vi vill kunna vara borta en arbetsdag (8-10h) utan att det blir helt utkylt men är Okej med att kunna komma hem till 16 grader under kallperioden om man varit borta så länge. Bekvämlighetsfaktorn är kanske med andra ord rätt låg?

Investeringen är väl långsiktig, men vi har inte så mycket till alternativ i det här fallet så det är inget vi räknar på. Dock kan vi inte lägga hur mycket som helst och sneglar även begagnat pga detta. Men det är ju som allt begagnat, att man kan ha otur och få stå ut med tidigt haveri i värsta fall.

Någon med erfarenhet av https://balkanenergy.se ?

TS
Användarvisningsbild

HogbergetsVilma  
#872569Ser ut att var 70L brännkammare. Jag skulle nog rekommendera en större för att få lite längre mellan inläggen. Framförallt om man tänkt sig behöva elda på morgonen innan jobbet. Baxi excellent 30kW har t.ex. 130L. Vilket ger ca 3-4h mellan inlägg.

Sen har pannan inte omvänd förbränning vilket dom flesta nyare pannorna med hög effektivitet verkar ha. Har själv aldrig eldat med sådan så vet ej vilken praktisk skillnad det är. Någon här på forumet vet säkert bättre.

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#872570190 kvadratmeter gånger 55watt energibehov blir 10450watt att sikta på i dimensionerad effekt.

Shuntar du ut 50gradigt vatten kommer du kunna ta full effekt (10.45kw) i ungefär 5 timmar med 1000liter ackumulatortank.

Det kommer ju inte alltid behövas full effekt samt att det finns ju värme kvar i tanken som håller broms ett tag till.

Killgissar på att du kommer kunna göra elavbrott på mellan 12-18timmar utan att det märks på inomhustemperaturen.

Jag har 40kw elpanna och 2000liter ackumulatortank.
Normalt vinterväder så eldar jag 3 ilägg varannan dag.
Jag värmer ungefär lika stor yta, men jag har golvvärme så jag shuntar bara ut 35gradigt vatten.

Willeryr  
MrOlsson skrev:190 kvadratmeter gånger 55watt energibehov blir 10450watt att sikta på i dimensionerad effekt.

Shuntar du ut 50gradigt vatten kommer du kunna ta full effekt (10.45kw) i ungefär 5 timmar med 1000liter ackumulatortank.

Det kommer ju inte alltid behövas full effekt samt att det finns ju värme kvar i tanken som håller broms ett tag till.

Killgissar på att du kommer kunna göra elavbrott på mellan 12-18timmar utan att det märks på inomhustemperaturen.

Jag värmer ungefär lika stor yta, men jag har golvvärme så jag shuntar bara ut 35gradigt vatten.

Tack för svar! Det låter ju som om att jag kan stå mig rätt bra på 1000L som du räknar. Kvar är att bestämma sig för vilken panna som blir vettigast inom rimliga summor.
Vad kör du för panna?

HogbergetsVilma skrev:Ser ut att var 70L brännkammare. Jag skulle nog rekommendera en större för att få lite längre mellan inläggen. Framförallt om man tänkt sig behöva elda på morgonen innan jobbet. Baxi excellent 30kW har t.ex. 130L. Vilket ger ca 3-4h mellan inlägg.

Hade missat att tänka på eldstadsvolymen. Tack för uppmärksammandet, vill inte ha endast 70L!

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#872572Tänk på att man normalt inte skall isolera timmerstommar inifrån.

Risken finns nämligen att timret blir för kallt vilket gör att Du flyttar kondenspunkten in i timret. Det kan i sin tur leda till röta.
Eftersom timmer är bra på att lagra värme så finns det en fördel med att inte isolera det inåt, eftersom vid snabba väderomslag så upplevs klimatet jämnare inomhus.

Willeryr  
Elis76 skrev:Tänk på att man normalt inte skall isolera timmerstommar inifrån.

Risken finns nämligen att timret blir för kallt vilket gör att Du flyttar kondenspunkten in i timret. Det kan i sin tur leda till röta.
Eftersom timmer är bra på att lagra värme så finns det en fördel med att inte isolera det inåt, eftersom vid snabba väderomslag så upplevs klimatet jämnare inomhus.

Tack för tipset! Driver en byggndsvårdsfirma och brukar rådge liknande, men pannorna osv har jag inte lika bra koll på!

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elis76 skrev:Tänk på att man normalt inte skall isolera timmerstommar inifrån.

Det problemet har man väl alltid haft i oisolerade timmerhus när det är kallt på vintern och sådana hus hus har klarat sig i hundratals år.

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#872589Jag har en Nibe vedex 3300 med sugande fläkt och 95liters vedutrymme.

Nästa gång vill jag ha minst dubbelt av vedutrymme, tank och effekt.

Panna utan fläkt skulle jag inte vilja ha, får jag strömavbrott så slocknar pannan och min laddomat 21-60 självcirkulerar till tank.

Så länge det finns tryck i hydropressen kan även kylslingan nödkyla.

Värt att tänka på kraven på verkningsgrad när du sätter in en panna idag, ny eller begagnad.

Prata med din lokala sotare om vad som gäller innan du köper något.

Användarvisningsbild

MrOlsson  
#872592Kom på att någon form av shuntautomatik är nästan ett måste för att nyttja värmen i ackumulatortanken fullt ut.

Användarvisningsbild

Jl2  
Willeryr skrev:
MrOlsson skrev:190 kvadratmeter gånger 55watt energibehov blir 10450watt att sikta på i dimensionerad effekt.

Tack för svar! Det låter ju som om att jag kan stå mig rätt bra på 1000L som du räknar. Kvar är att bestämma sig för vilken panna som blir vettigast inom rimliga summor.
Vad kör du för panna?

!

Jag skulle nog räknat på det där lite nogrannare. 55w/m2 är nog lite lågt när det gäller ditt hus. Är nog snarare minst det dubbla. Kollade lite på det där efter att jag köpt en bok om timmerhus byggnation. Nu blev det inget timmerhus och tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad jag kom framme till för energibehov.

Bor själv i ett hus på 180m2 varav 90m2 är relativt nybyggt medan resten är ett gammalt korsvirkeshus. Har 40kw vedpanna med ackumulatortank på 2000l men skulle egentligen vilja ha lite större, då temperaturen i den sjunker ner till 30-35 grader när det är kallt och om jag bara eldar en gång per dygn.

Timmerväggen borde i och för sig buffra en hel del energi, den väger ändå 400-500kg/m3.

Användarvisningsbild

Elis76  
Jl2 skrev:Jag skulle nog räknat på det där lite nogrannare. 55w/m2 är nog lite lågt när det gäller ditt hus. Är nog snarare minst det dubbla. Kollade lite på det där efter att jag köpt en bok om timmerhus byggnation. Nu blev det inget timmerhus och tyvärr kommer jag inte ihåg exakt vad jag kom framme till för energibehov.

Bor själv i ett hus på 180m2 varav 90m2 är relativt nybyggt medan resten är ett gammalt korsvirkeshus. Har 40kw vedpanna med ackumulatortank på 2000l men skulle egentligen vilja ha lite större, då temperaturen i den sjunker ner till 30-35 grader när det är kallt och om jag bara eldar en gång per dygn.

Timmerväggen borde i och för sig buffra en hel del energi, den väger ändå 400-500kg/m3.

Jag tror också 55 W/m2 är i underkant.

På den här sidan finns en del matnyttig information.
https://www.purmo.com/sv-se/the-indoors/dimensionering/dimensionering-av-radiatorer

https://www.purmo.com/sv-se/verktyg-och-tjanster/varmebehov

Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).