Vi har köpt en skogsfastighet vilken vi skall flytta till under 2025 som är utanför elnätet.
Håller nu på med en tillbyggnad som ska husera pannrum och badrum för värmen till huset men behöver råd och bollplank gällande val av panna och ev storlek på grejerna.
Huset som skall värmas är 160m2 timmerhus med 30m2 tillbyggnad. Tanken är att ha 14st radiatorer och en golvvärmeslinga i tillbyggnaden med pannrum/bad.(behövs värmeslinga i pannrummet?)
Vi kommer att ha solceller med relativt stort batterilager samt elverk, så ström finns, men är under eldningssäsong lite av en brist/lyxvara.
Jag har en 1m3 tank idag samt en 300L VVB som jag tänkte nyttja, men inget är satt i verket ännu.
Pannor har jag tittat på modeller med självdrag för att minska elförbrukning en aning men vet inte om den besparingen (60-100w?) är värt det?
Systemet ska inte vara självcirkulerande utan bestå i cirkpump och laddomat mot ACC.
Finns lockande priser och självdragspannor från balkan, har någon erfarenhet av dessa?
https://balkanenergy.se/product/vedpann ... 30kw?gQT=1
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto