Jakt och Fiske

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

162 inlägg 19661 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Persö  
#872212Håller med dig Joelborg om att kontrollen av personens lämplighet är den viktigaste. Sen tycker jag inte att det ena behöver utesluta det andra. Om förbud av viss vapentyp skulle få några få personer med tveksamma bevekelsegrunder att strunta i att försöka nästla sig igenom kontrollerna, så är det inget problem för mig, snarare positivt.

Risken finns att vi hamnar i den klart bristfälliga retorik som tex används av NRA (den amerikanska vapenlobbyn) om att det inte är vapen som dödar, utan människan bakom. Ett inte felaktigt påstående som sådant, men heller inte helt korrekt. Ju fler vapen vi har i omlopp, desto större är risken att fel människor får tag i dessa vid fel tillfälle. Att då ha vapen av ett utseende som attraherar dessa människor kanske kan innebära en ökad risk.

Håller åter med dig om att kontroll på individen är klart viktigast, men det kommer alltid att finnas människor som slinker igenom ändå.

Avslutningsvis måste jag ändå säga att förslaget om att offentliggöra vilka som har vapenlicens nog inte tänkts igenom särskilt mycket. Då kan vi ju lika gärna fortsätta med att alla som har värdeföremål och bor långt ut på landsbygden måste registrera dessa i ett offentligt register - allt för att underlätta för buset. 😉

Bengtssons båtar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#872239"Ju fler vapen vi har i omlopp, desto större är risken att fel människor får tag i dessa vid fel tillfälle. Att då ha vapen av ett utseende som attraherar dessa människor kanske kan innebära en ökad risk."

Jaktvapnen är inte i omlopp, utan de står hemma i vapenskåpet. Mängden jaktvapen i skåpen har inget med antalet skjutningar att göra.

Iden att totala mängden vapen i samhället skulle vara relevant verkar kanske självklart, men forskning visar att det är fel.

Att förbjuda jägare köpa ett vapen som ser otäckt ut kommer inte minska antalet skjutningar.

Persö skrev:[ Vill man se ut och känna sig som Rambo i skogen är det ju helt ok att köra lite paint ball eller gå med i en skytteklubb. Att ha ett jaktvapen som ser ut att komma från valfri krigszon tycker jag känns helt galet.

Jag köper inte argumenten om att AR vill man ha för funktionen, den finns i andra vapen. Jag kan inte på något sätt få det till annat än att vapnet känns häftigt, och/eller att man tycker sig få en viss image av det. Man kan rabbla siffror, fördelar och nackdelar hur mycket man vill - men jag är som sagt rätt övertygad om att det är något annat än faktisk jakt som styr valet om man kör på AR-vapen.

Exakt samma argument hörde vi när syntetkolven kom (i svart!). Och när kikarsikte blev populärt. Och när kamouflagekläder gjorde intåg. Och pumphagel. Och halvautomat.

Möjligen att pumphagel mer associerade till Terminator än till Rambo. 😎

De som jagar med något av ovanstående, känner de sig som Rambo, tror ni?

Ett alternativ är ju att man föreskriver att jaktvapen måste vara träfärgade, då kommer ingen känna sig som Rambo, saken är biff.

Mikko skrev:Det hade varit intressant veta hur många av Sveriges 300 000 jägare skulle vilja gå ut och jaga med ett militärliknande vapen, inte jag i allafall.
Jag tror ingenting på att man skjuter bättre med ett AR vapen, Det är hen bakom kolven som är viktigast och har nerverna att vänta in rätta läget för ett bra skott.

Jag tror ganska många jägare har jagat med en gammal Carl Gustav mauser. Ett militärt vapen. Nu är det väl nyare vapen som gäller, men i alla fall.

Och häri ligger ju problemet, bad är ett militärtliknande vapen? Naturvårdsverket tröttnade på att försöka att definiera om ett vapen var militärliknande eller ej.

Användarvisningsbild

Persö  
Mangan skrev:Iden att totala mängden vapen i samhället skulle vara relevant verkar kanske självklart, men forskning visar att det är fel.

Att förbjuda jägare köpa ett vapen som ser otäckt ut kommer inte minska antalet skjutningar.

Två saker bara.
Den första är vilken forskning är det som visar att fler skjutvapen inte har en påverkan på ökat antal skjutningar? Jag har nämligen lite svårt för meningar som "forskning visar" om de inte backas upp av åtminstone någon kvalitativ forskningsrapport.

Nästa sak känns ju betryggande. Jag menar att du vet att det inte kommer att ha någon effekt på antalet skjutningar om vapen med den här typen av utseende skulle förbjudas. Själv har jag under diskussionen valt att uttrycka mig lite försiktigare. Jag vet inte om det har någon effekt, men för egen del (och alla de jägare jag känner) är det inget problem om de skulle förbjudas. Så länge vi kan ha funktionella vapen som uppfyller det syfte vi har med dem - att jaga på ett bra och etiskt sätt. Ja, jag kan till och med leva med att de är träfärgade om det skulle hjälpa.

Sen får alla ha sina åsikter och jag respekterar så klart vad du tycker i frågan, men håller inte helt och fullt med. 😀

Användarvisningsbild

Raggarö  
#872261Jag trodde att svenska jägare till större del hade gjort "helt om" när det gäller vapens utseende, jag inser att jag hade fel.....
Det räckte inte att Svenska Jägareförbundet till slut släppte sargen och insåg att vapens utseende inte spelar någon roll.

Jag har sedan länge, (jag är 70+ nu) högaktningsfullt skitit i hur ett vapen ser ut, det viktiga är funktionen.

Det går inte att vaccinera sig mot tragedier, likt massakern i Örebro, oavsett om t.ex. AR-vapen (eller alla halvautomater) förbjuds.
Det kommer alltid att kunna dyka upp stollar som passerat under radarn.

Det värsta är att alla vapenägare kan komma att drabbas av myndigheters/politikers vilja att "visa handlingskraft" och att "snabbt ställa allt till rätta". Jag tänker inte ens spekulera i vad som dryftas i maktens korridorer- vi får avvakta....

Ett vapenägares paradis som Nya Zeeland svängde om totalt efter moskéskjutningen i Christchurch, i det landet var ändå vapenlagen sådan att varje person som önskade ett (första) vapen intervjuades av en "Arms Officer" som även kollade vapenförvaringen. Så skedde även med förövaren men han verkade förmodligen stabil (just då).

Vi får se vad som händer i frågan, jag intar ställningen - pessimistisk då jag vet vad myndigheter/politiker kan ställa till med 🥶

Raggarö

#872263Nåja, de svenska jägarförbunden verkar fortsatt vara emot något förbud, likaså centern.

Finland har kvar ar-15 på jakt, trots två(?) skolskjutningar.

Om.man förbjuder alla halvautomater (även hagel), så är det i alla fall konsekvent. Att gå efter utseendet...

Mikko  
#872264Man kan också undra vad allmänhetens syn på jägarna blir när dom ser kamoflageklädda jägare med militär vapen. Just nu är ju allmänheten positiv till jägare och det är viktigt.

Elmhult  
Mikko skrev:Man kan också undra vad allmänhetens syn på jägarna blir när dom ser kamoflageklädda jägare med militär vapen. Just nu är ju allmänheten positiv till jägare och det är viktigt.

Varför skulle dom plötsligt vara kamouflageklädda?
Detr väl bara en gång om året man ser kamouflageklädda gubbar (med kulmage) och det är under bockpremiären.

Mikko  
#872268Ja då tar vi väl snödräkt. En riktig vinter krigare ute på toppjakt med sitt AR vapen

Elmhult  
Mikko skrev:Ja då tar vi väl snödräkt. En riktig vinter krigare ute på toppjakt med sitt AR vapen

😆

#872271Finns ingen som bryr sig om hur jägare ser ut, förutom andra jägare. Militärt vapen på toppfågeljakt? Vem skulle se det?

Mikko  
#872277Ja det var dumt av mig jag skulle ha skrivit gröna jaktkläder.
Det jag menar är vad allmänheten tycker när jägare börjar ha militärvapen till jakt.

#872278Jägare har väl alltid haft militära vapen till jakt?

Vem i allmänheten skulle notera vilket vapen en jägare har? Det skall vara nerpackat under transport, och i skogen är det ingen som kommer så nära att det går att se skillnad (om allmänheten mot förmodan skulle känna till skillanden).

Användarvisningsbild

Vildmark  
#872285Vi får inte glömma bort hur farligt det är med videovåld och hårdrock och våldsamma tv spel.
Jag tycker att bilar och lastbilar ska förbjudas för de kan användas i hemska dåd. Likaså borde balkonger förbjudas då det händer att människor ramlar ner. Solen borde släckas för den kan ge cancer. Vanligaste dödsorsaken är fall i hemmet, så trappor, badrum, mattor och bostäder borde förbjudas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).