Jakt och Fiske

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

162 inlägg 19610 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om regeringens förslag att skärpa vapenlagarna efter en tragisk händelse i Örebro, med särskilt fokus på förbud mot vapen med "militärt utseende", såsom AR-plattformsvapen. Användarna diskuterar om detta är en rimlig åtgärd eller om det främst drabbar jägare utan att öka säkerheten.

Flera uttrycker oro för rättssäkerheten när lagliga vapen kan bli olagliga över en natt och ifrågasätter förslaget att offentliggöra vapenlicenser, med argument att det kan öka risken för inbrott och stöld på landsbygden. En del menar att AR-vapen inte behövs för jakt, att andra halvautomater eller repetergevär fungerar lika bra, medan andra framhåller att utseendet på vapnet ofta är irrelevant för dess funktion. Diskussionen innehåller också kritik mot politiker som uppfattas agera i affekt snarare än med fakta.

Det finns delade meningar kring om ett förbud skulle minska våld eller om det är psykisk ohälsa och brister i licensgivningen som är kärnproblemet. Vissa användare efterlyser bättre fokus på att hindra olämpliga personer från att få vapenlicenser snarare än att förbjuda vapentyper. Diskussionen tar även upp hur vapnens utseende påverkar allmänhetens syn på jägare, samt jämförelser med andra farliga föremål i samhället.

Slutsatsen är att medan många är kritiska till att förbud baseras på vapnets utseende och oroar sig för konsekvenser för lagliga vapenägare, finns ett visst stöd för restriktioner om de kan minska risken att farliga personer får tillgång till vapen. En samsyn om vikten av striktare kontroll av licensgivning finns, men delade åsikter råder om hur detta bäst ska ske och om vapnen i sig utgör ett problem.

Debattintensiteten är hög med många inlägg och engagerade åsikter. Åsiktskonflikten är tydlig, framförallt mellan de som vill behålla AR-vapen för jakt och de som vill förbjuda dem. Tonaliteten är i huvudsak saklig men stundtals frustrerad och kritisk mot politiker och media.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥🔥 4/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟥 4/5
🎭 Tonalitet: Saklig men stundtals kritisk och engagerad
📌 Diskussionstyp: Politik / policy

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-07-01 18:29 | data: 1)
Användarvisningsbild

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Joelborg  
#870975Efter det tragiska som hände i Örebro vill regeringen skärpa vapenlagarna, bland annat genom att förbjuda vapen med “militärt utseende” – trots att gärningsmannen inte använde ett sådant vapen. Är det en rimlig åtgärd, eller slår det mest mot jägare på landsbygden utan att öka säkerheten tycker ni?

Ett annat förslag är att dra in redan beviljade licenser på AR-plattformen. Om politiska beslut kan göra lagliga jakt- och sportskyttevapen olagliga över en natt, vad innebär det för rättssäkerheten? Kan det skapa en osäkerhet även för andra vapenägare eller vad tror ni?

Socialdemokraterna vill också offentliggöra vapenlicenser. Vad betyder det för säkerheten på landsbygden om kriminella enkelt kan ta reda på var jaktvapen finns? Med långa utryckningstider och gårdar långt från närmaste polisstation, ökar det risken för inbrott och stölder?

Hur påverkar dessa förslag jakt, viltförvaltning och säkerheten för oss som bor och verkar på landsbygden?

TS
Bengtssons båtar
Användarvisningsbild

Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Bjänndal  
#870979Jag såg att den allvetande Leif GW ville förbjuda halvautomater generellt. De behövdes ju inte!
Jag ser väl två orsaker till att halv automater ökat i popularitet. Dels vildsvinsjakt (m fl vilt) där det kan bli snabba skott, men även skjutprovet på älg bana. Omladdning med en cylinder studsare är ett problem för äldre och lite fumliga jägare. Jag har svårt att se att skjutprovet är vidare realistiskt.
Något som inte diskuterats är halvautomatiska hagelgevär. Dessa är väl lika farliga? Men samtidigt är det fördelar vid t ex gåsjakt när man är nedgrävd i en grop och ett brytvapen blir svårt att ladda om.
Men när politiker ska visa handlingskraft blir det väl så här.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870980AR- vapnen har varit ifrågasatta tidigare. Genom att förbjuda dem så kan regeringen visa handlingskraft genom att göra något som redan varit på gång.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870986Att förbjuda vapen hit och dit är ju i klass med Gymnasielagen och andra påhitt.

Bosse1  
#870988Borde man inte ?Dom är ju vassa och har använts.
https://www.ikea.com/se/sv/cat/ikea-365-knivar-49551/
Sen bilarna, borde man inte..
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/l ... k-pa-vagen

Mikko  
#870990Jag Håller helt med GW och det är första skottet som är viktigt. Kanske björnjägare behöver halvautomater när björnen kommer rusande mot dom.
Vad är fördelen med dom här AR vapnen? Vill dom leka krigare när dom köper sånna vapen och är ute å jagar.

Användarvisningsbild

Joelborg  
Mikko skrev:Jag Håller helt med GW och det är första skottet som är viktigt. Kanske björnjägare behöver halvautomater när björnen kommer rusande mot dom.
Vad är fördelen med dom här AR vapnen? Vill dom leka krigare när dom köper sånna vapen och är ute å jagar.

fördelarna med AR gentemot andra halvautomater är möjligtvis att det:
1. funnits sen 60- talet och ett vanligt globalt sett så det är bevisligen ett robust och funktionellt vapen
2. lätt att ta isär och plocka ut slutstycket när man t.ex. ska in på lunch på nån restaurang
3. ergonomiskt och anpassningsbart, typ att byta kolv, trycke, pistolgrepp eller annat för att de ska passa ens jakt optimalt

I övrigt finns väl inte klara fördelar mot andra halvautomater, och absolut en nackdel att det ser ”militärt” ut, även om det med tiden skulle bli normaliserat.

TS

Mikko  
Joelborg skrev:
Mikko skrev:Jag Håller helt med GW och det är första skottet som är viktigt. Kanske björnjägare behöver halvautomater när björnen kommer rusande mot dom.

fördelarna med AR gentemot andra halvautomater är möjligtvis att det:
1. funnits sen 60- talet och ett vanligt globalt sett så det är bevisligen ett robust och funktionellt vapen
2. lätt att ta isär och plocka ut slutstycket när man t.ex. ska in på lunch på nån restaurang
3. ergonomiskt och anpassningsbart, typ att byta kolv, trycke, pistolgrepp eller annat för att de ska passa ens jakt optimalt

I övrigt finns väl inte klara fördelar mot andra halvautomater, och absolut en nackdel att det ser ”militärt” ut, även om det med tiden skulle bli normaliserat.

Alla fördelar du skriver om AR vapen finns ju redan på modärna repeterstutsare.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871000Man ska nog tänka att typ vapen med militärt utseende attraherar en del veka individer att ta jägarexamen och skaffa vapen som stärker och farliggör deras egon. Idioten i Örebro kanske int jagade särskilt mycket. Behöver man tömma magasinet i en gris eller räv för att bedriva jakt så tar ju jakten nya mekaniseringssteg vilket verkligen kan ifrågasättas.
En annan fundering är att vi jägare känner oss utsatta i många frågor och vill försvara oss mot alla förslag om inskränkt frihet, men vissa saker är kanske inte fel att ifrågasätta.
Allmänt vapenintresserade kan ju gå med i hemvärnet om man vill tömma magasin snabbt.

Mikko  
#871002Jag håller helt med dig. Tycker det är hemskt se hur mycke teknik det finns för jakt typ värmekameror, i eftersök kanske dom är bra för att fort få slut på lidandet.

tallen100  
#871003Ja det har totalt spårat ur, som det mesta annat har.
Utrustning och teknik tycks vara viktigare än själva jakten för väldigt många, inte mycket till jakt egentligen.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871010Förra årets starkaste jaktminne är älgen jag siktade på men inte sköt för jag hade inte stadighet 100%. Tänkte sen på hur vissa andra skulle dammat på i samma läge för att det bara var en älg. Skulle nån komma i vårt lag med en AR-kabin skulle jag tycka att det skulle kännas lite konstigt faktiskt. Ungefär, ”vad vill du få sagt egentligen?”

hfab  
#871023Har det någon gång i historien fungerat att lagstifta bort psykisk ohälsa?

Det har ingen som helst betydelse om AR vapen förbjuds eller inte. Det dräptes folk innan AR blev tillåtna i Sverige.

Tralsmo  
#871025Nu är ju jag inte intresserad av jakt ska sägas direkt.

Däremot är ja ju uppväxt i ett scenario där merparten runtikring är intresserad av jakt.

Dom ja känner som är jakt intresserade så är alla intresserade av vapen å de som hör ihop me teknik som används i jakt.

Ja har 2 kompisar som inte är särskilt intresserade av jakt men väl skytte å är medlemmar i skytteklub å har flertalet licenser på vapen för skytte.

Min uppfattning är att det lätt blir intresse för andra vapentyper ochså oavsett det ena eller de andra intresset.
Råkar man sen ha en bra dask pengar att sätta på hobby kontot är de väl inte konstigt om man skaffar de man är intresserad av.

I den här diskussionen har ja inte fattat om de ska bli förbud i jakt helt på halvautomtiskt eller bara militär liknande sådant?

Hur man än vrider på detta så har ja svårt att se att detta är det egentliga problemet.

Samtidigt får man nog respektera att de här sticker ordentligt i ögonen på dom som inte begriper nånting om sånt här.
Politiker är ju som vanligt bara intresserade av att plocka poäng så de kan man ju bortse från när de gäller rimlighet.

Som ja ser det så bör man väl lägga energin på utfärdandet av licenserna å där är ju handläggningstiderna ( som hos alla myndigheter) horribelt långa och innefektiva.

Användarvisningsbild

Skog10  

Nackdelarna är nog fler än fördelarna och för jakt fyller de ingen funktion som inte kan fyllas med ett konventionellt jaktvapen. I grunden är det ju ett sportskyttevapen och som sådan är de väldigt bra då de är mycket anpassningsbara. Problemet har varit att det var svårt att få licens på dem då det fanns en rad krav, bl a att licenserna var tidsbegränsade och man skulle vara aktiv skytt i sportskytteklubb. När Naturvårdsverket plötsligt godkände dem för jakt så blev det plötsligt enkelt att få dem på licens. En jaktlicens var därför vägen att få tillgång till dem även om de flesta innehavarna avsåg att använda dem på skjutbanor och grustag för att plinka på olika mål. Det har dessutom varit lite nyhetens behag och en cool- och tuffhetsfaktor. Det är också en hobby i sig att för många att utrusta dem med allehanda tillbehör på samma sätt som bilentusiaster gillar att sätta spoilers och kjolar på sina bilar. Tyvärr har väl den här typen av vapen lockat en del personer som annars inte skulle äga vapen. I grunden är det bra att de återgår till de gamla reglerna. Det som borde göras är att underlätta att äga dem som sportskyttevapen, samtidigt som man har krav på årliga läkarintyg. För björnjakt skulle jag inte använda en halvautomat utan något som har en stabilare omladdning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).