Jakt och Fiske

Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

162 inlägg 20291 visningar 16 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Nya vapenförslag – hot mot jakt och viltförvaltning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871150AR15 är ju halvautomat, ska man massmörda så skaffar man väl en AK5 som är helautomat?
Allt finns till salu och vapenlicens frågas inte efter.
Ingen lätt fråga detta men att förbjuda AR15 pga utseendet är ju ungefär som veganerna som
inte gillar slakt av nötkreatur men godkänner utan minsta bryderi att man dödar kaniner, ormar, grodor,
möss mm mm när man odlar spannmål.

Bengtssons båtar

Elmhult  
#871151Muppar = Psykfall som vill begå massmord och hamna i tidningen.

Det är svårt ha ihjäl en massa folk med en Hayabusa utan att ha ihjäl sig själv. Med ett vapen är man ju trygg i sitt mördande tills någon skjuter tillbaka.

Men jag fattar vad du menar. Jag tycker alla vapen borde vara tillåtna. Gärna pistol med. Bor man i vargtrakter skulle man ibland önska man kunde bära med sig nåt som fäller en närgången varg.

Problemet är ju att det finns folk som Örebroaren.

Dessutom borde Systembolaget avskaffas!

jannee  
#871153Ja varför systembolag, bättre att kunna handla det i matvaruaffären medans man ändå handlar groggvirket - varför behöva gå till två affärer ? 😀
Hamas dödade 1300 + tog ca 250 fångar vid sin räd, Israel har senare dödat styvt 40 000, kanske något man ska sätta i relation till Örebrofallet.
Lika vansinnigt vilket som helst, men sådan är tyvärr världen.
För övrigt är det inte vapnen som är det farliga, automat eller inte, det är den som håller i det.
Knäppskallar föds och en del blir med tiden knäppisar, en fullt naturlig utveckling i samhället, så är det och så har det alltid varit.

Elmhult  
#871160På tal om beväpnade stollar:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Orsa skrev:Allmänt vapenintresserade kan ju gå med i hemvärnet om man vill tömma magasin snabbt.

Haha, det skulle jag inte rekommendera alls. Vilken jägare som helst skjuter mer än en Hemvärnssoldat. På vår 8 dagars övning i höstas sköt jag inte ens 10 skott, lösa. Vi får inte ha vapnen hemma, kan inte ens öva på att byta magasin...

Snarare är det tvärt om, det rekommenderas för de som vill lära sig skjuta ordentligt att skaffa jägarexamen och öva på fritiden. Även om man är med på alla frivilliga övningar så blir det inte 100 skott per år. Vi övar tex betydligt mer sjukvård än skytte.

Gå däremot med om du vill försvara Sverige och våra värderingar med vapen i hand!
Senast redigerad av Mangan ons 12 feb 2025, 15:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

MrStraightpull  
Mikko skrev:Jag håller helt med dig. Tycker det är hemskt se hur mycke teknik det finns för jakt typ värmekameror, i eftersök kanske dom är bra för att fort få slut på lidandet.

Tja, med vildsvin och dov på markerna så är nattjakt nödvändigt. Trots avskjutning på åtel och vid drevjakt motsvarande drygt 200 grisar/1000 ha ökar skadorna... Dov är svårjagade - slumpmässigt på dagen men ute på åkrarna på nätterna.

r93  
Elmhult skrev:Muppar = Psykfall som vill begå massmord och hamna i tidningen.

Dessa personer ska vara omhändertagna av vården, dom ska inte ens kunna röra sig fritt i samhället!

Mikko  
Mangan skrev:
Orsa skrev:Allmänt vapenintresserade kan ju gå med i hemvärnet om man vill tömma magasin snabbt.

Haha, det skulle jag inte rekommendera alls. Vilken jägare som helst skjuter mer än en Hemvärnssoldat. På vår 8 dagars övning i höstas sköt jag inte ens 10 skott, lösa. Vi får inte ha vapnen hemma, kan inte ens öva på att byta magasin...

Snarare är det tvärt om, det rekommenderas för de som vill lära sig skjuta ordentligt att skaffa jägarexamen och öva på fritiden. Även om man är med på alla frivilliga övningar så blir det inte 100 skott per år. Vi övar tex betydligt mer sjukvård än skytte.

Gå däremot med om du vill försvara Sverige och våra värderingar med vapen i hand!

Nä många jägare övningsskjuter alldeles för lite. Som funktionär på älgbanan här sista veckan innan älgjakten börja så vet jag hur dåligt många skjuter och skjutintyg ska dom ha, dax att komma sista veckan innan jakten börjar och dåligt tränad så är det inte lätt.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871178Det har du säkert rätt i, men det övningskjuts inte mycket i Hemvärnet heller.

Hur många skott borde en jägare klämma av per år?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871190Ingen lär sig skjuta i Hemvärnet. De flesta i Hemvärnet håller på med jakt och skytte civilt i någon form. De andra kan inte skjuta.

r93  
Mangan skrev:Hur många skott borde en jägare klämma av per år?

Fler än vad man gör!
Men när till och med övnings ammunition närmar sig 20 kronor patronen då håller man igen!

tallen100  
r93 skrev:
Mangan skrev:Hur många skott borde en jägare klämma av per år?

Fler än vad man gör!
Men när till och med övnings ammunition närmar sig 20 kronor patronen då håller man igen!

Ja det är inte vettigt när en serie på älgbanan ska kosta runt 80 kr 😮
Annars är luftgevär inte att förakta som träning, och då håller man avtryckarfingret i form.
Det brukar annars bli att man är lite skotträdd och "rycker" av skotten till att börja med på skjutbanan om man inte skjutit på länge.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871199Skjuter 20-50 hemlagade studsarskott per år. Samt cirka 500 .22LR.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#871200Köpte ett gäng .223 har för mig de kostade 3,40 kr/st i höstas.
Kan vara ett bra alternativ till att använda 30.06 om man vill skjuta lite mer på banan.

r93  
Slurfi skrev:Köpte ett gäng .223 har för mig de kostade 3,40 kr/st i höstas.
Kan vara ett bra alternativ till att använda 30.06 om man vill skjuta lite mer på banan.

Har en 222, dom skotten är dyra dom med, 223 är säkert billigare, 22lr skjuter jag mellan 500-1000 skott med varje år, men det hade varit roligare att skjuta lite mer klass 1.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).