Gallring

Fråga angående att jobba deltid med röjning/gallring

16 inlägg 1158 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fråga angående att jobba deltid med röjning/gallring

Flood  
#870227 Hej,

Jag har precis börjat hugga privat. Jag tycker att det är riktigt kul men framförallt skönt att få komma ut i naturen och att arbeta med kroppen. Jag funderar på att ta motorsågskörkort och eventuellt röjningskörkort för att på sikt kunna jobba med röjning/gallring 1-2 gånger i veckan utöver mitt vanliga jobb.

Finns det någon efterfrågan/ekonomi i det hela? Tanken är att kunna erbjuda bra priser eftersom det blir mer som en extrainkomst/hobby men man vill ju såklart att det ska täcka in alla utgifter och ge lite betalt utöver det.

TS
Malwa

Re: Fråga angående att jobba deltid med röjning/gallring

hpskog  
#870230 Om du tycker det är roligt så är det bara att köra på. Vad kan gå fel. Efterfrågan skulle jag säga är obegränsad om du gör fina jobb. Ekonomin är en annan femma. Personligen värderar jag friheten i jobbet framför pengarna. Känner jag för att låta röjsågen vila och istället springer några mil på fjället så gör jag det. Med noll i lön den dagen. Om jag hade velat ha en hög lön skulle jag gjort något annat.

Vad gäller eventuella försäkringar, utbildning o utrustning gissar jag att du har koll på. Ge dig ut i röjskogen. Håller med dig om att det är ganska roligt.

LesterCGarreth  
#870238 Med tanke på vilket röjberg det finns så borde du få jobb lätt

På tal om försäkringar så är en ansvarsförsäkring inte dyr för mig som bara kör eget, ca 1600:- per år. Sen tillkommer ju lite andra försäkringar som kan vara bra att ha och för dessa betalar jag ca 500:- per månad. Kör man bara deltid kanske några av de jag betalar för per månad kan skippas. Du har ju ett annat arbete så du har ju SGI därifrån om du sågar smalbenen av dig🙃.

Du kan få rådgivning på din bank(rekommenderar inte någon av storbankerna som knappt har kontor längre), sen kan din kommun ha näringslivsutvecklare du kanske kan vända dig till. Min hemkommun har tex gratis rådgivning för småföretagare om sånt här.

Du kan ju pröva och funkar det inte så är det ju inte så stora investeringar du har gjort. Man ångrar sig om man aldrig prövat idéer man har.

"Det är skönare lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna sin båge". Eller hur det där stycken ur en von Heidenstam dikt nu går.

Jag tycker man ska uppmuntra småföretagande och sidoverksamhet och blir glad när folk har tankar om sånt, själv har jag varit hämmad av jantelagen och bruksmentalitet alldeles för mycket.

Axl  
#870241 Utmaningen är nog bara att få de första jobben. De flesta skogsägare är bekväma och ber den dom säljer virket till att ordna röjare. Men lyckas du bara få tag i de första och ryktet sprider sig så lär det kunna rulla på bra. Vill du ändå ha prylarna så är det ju väldigt låg risk att prova.

Användarvisningsbild

Flood  
#870293 Tackar för svar!

Tänkte till en början erbjuda gratis-hjälp tills att jag känner att jag har nog med erfarenhet för att kunna motivera en lön. Eftersom jag kommer att omsätta mindre än 80 000 kr/år är planen att driva ett momsbefriat AB. Hoppas kunna göra det attraktivt för privatpersoner genom dels detta men även att ta lägre betalt än konkurrenter.

Vad skulle ni säga är ett rimligt pris? Är det framförallt röjning eller gallring som folk behöver hjälp med när det kommer till manuell sågning?

TS

Berkshire  
#870294 Röjning känns som det givna tror jag.

Axl  
#870303 Inte gratis, kom överens om ett pris per hektar eller kubik så att du får in nånting.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870314 Momsfritt AB mot privatpersoner? Har man skog så är man ju en momsregistrerad företagare?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
bengt.a skrev:Momsfritt AB mot privatpersoner? Har man skog så är man ju en momsregistrerad företagare?

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... te-befrias

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:
bengt.a skrev:Momsfritt AB mot privatpersoner? Har man skog så är man ju en momsregistrerad företagare?

https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... te-befrias

Och svaret på hur det fungerar för en momsregistrerad skogsägare att leja in ett momsbefriat AB är?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Om du är momsbefriad ska du inte ange moms i de fakturor som ställs ut. Istället ska du ange att försäljningen är undantagen från moms enligt bestämmelserna om befrielse från moms.

https://blogg.pwc.se/taxmatters/momsbef ... omsattning

Obs att den här artikeln är från 2017 och att gränsen för möjlighet till momsbefrielse sedan dess höjts till 80 000 kr.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#870349 Kostnaden lär ju vara avdragsgill men det finns ingen moms att betala eller redovisa som ingående moms.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#870351 Den här är dock viktig:

Vid momsbefrielse behöver ingen utgående moms redovisas, men man har inte rätt att göra avdrag för ingående moms på kostnader.

Man kan alltså inte dra momsen på de kostnader man har. Jag tolkar det som att man får redovisa nettokostnaden utan moms som kostnad. Men teoretiskt sett skulle det kunna vara så att man får dra hela bruttokostnaden inkl. moms, på samma sätt som man gör om man driver verksamhet med momsfri intäkt (t ex hyrseintäkt från privatbostäder). Där behöver man inte vara momsregistrerad och man redovisar kostnader med bruttobelopp inkl moms.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#870355 Tror att det är det senare som gäller. Man får dra av allt som en kostnad inklusive momsen. Däremot så får man inte debitera moms om man inte har ett momsregistreringsnummer att visa för köparen.
Det är nog förmånligast för trådskaparen att vara frivilligt skattskyldig för moms även om han inte behöver. Viktigast av allt: F-skattesedel. Ett AB startar man inte för verksamhet på den här nivån.

Tralsmo  
#870379 Det finns ju 2 perspektiv å ta hänsyn till i detta fallet som jag ser de.

De ena är ju ts som ja antar vill komma ifrån momsredovisningen.
Som redan nämnt så måste han ju ha f skatt ( går inte att komma undan).
Att redovisa moms om man ändå är skyldig att bokföra är ju inte det minsta besvärligt kan ja tycka.
Man kan ju redovisa på årsbasis när de handlar om så lite pengar.
Att ha ett ab me så lite oms är nog inte vettigt som redan nämnts.
Sen är ju frågan om Skatteverket godkänner detta.
Sistnämnda har ja ingen uppfattning om.

Det andra perspektivet är ju från köparens perspektiv.
Ja förmodar att säljaren av tjänsten (ts) INTE behöver lägga på moms.?
Då blir de ju heller inga problem för köparen för då finns ju inte den kostnaden överhuvudtaget att dra av.

Själv , som köpare föredrar ja momsen för då slipper man hålla reda på moms å omomsat i bokföringen.
Nu är väl de inget stort problem för den delen för bankkostnader å försäkringar är ju ochså utan moms.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).