Skogsmiljö och Trädlära

Ny film: människan, skogen och klimatförändringarna

75 inlägg 17540 visningar 9 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Ny film: människan, skogen och klimatförändringarna

Torbjörn Johnsen  
#869370Prisbelönta Bitzer Productions har gjort en ny filmserie som handlar om skogsbruk i ett förändrat klimat. Filmen verkar vara gjord i samarbete med SLU, Skogforsk och Umeå Universitet. Deras tre loggor finns i alla fall med i eftertexten. Den första delen handlar om Tyskland och om hur tyska skogsforskare resonerar inför framtiden. Tyskland har drabbats hårt av torka och barkborreskador under senare år och står nu inför utmaningar när stora arealer förödd skog ska återplanteras. Och hur ska de befintliga skogarna skötas för att minska framtida skador?

Forskaren Roderich von Detten, Dr. of Forest economy and planning på Freiburgs Universitets uttalande säger lite om det tyska skogsbrukets utmaningar:

Vad som fungerade nyss fungerar inte längre och kommer högst sannolikt inte att fungera i framtiden heller. När en situation förändras kontinuerligt är det nödvändigt att improvisera och inte applicera våra gamla sanningar och definitioner på problemet.

Här kan ni se första avsnittet av den här filmserien. (Nästa avsnitt ser ut att handla om Sverige):

?

TS
Användarvisningsbild

Re: Ny film: människan, skogen och klimatförändringarna

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#869394Intressanta avsnitt (alla tre jag sett).
Tack för att du delade så jag kunde ta del av de här perspektiven.

Tänker att det är lätt att tänka att det skall göras insatser som ger stor och snabb effekt, men är det verkligen så?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#869400Här finns avsnitt 2:

?

TS
Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#869401Och här hittar ni det tredje och sista avsnittet:

?

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869404Två kommentarer till sista filmen.

Om torka gör att träden växer sämre, varför växer de då bättre på höjden men lite mindre på bredden längst ned på stammarna där man klavar diametern? Hur kan det komma sig att vattnet räcker till för att sträcka toppskotten mer än tidigare om det är brist på vatten?
(skottsträckning hos tall kch gran innebär bara att träden pumpar in vatten i de skott som bildades under sensommaren föregående år)

Man nämner "rekordavverkningar". Det stämmer om man tittar på volym men det stämmer inte om man tittar på areal, dvs den skog som avverkas idag innehåller större volym per hektar därför att den vuxit bättre, tack vare allt bättre beståndsanläggning under perioden 1900-1950 jämfört med före år 1900.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Lars Lundqvist SLU skrev: Det stämmer om man tittar på volym men det stämmer inte om man tittar på areal, dvs den skog som avverkas idag innehåller större volym per hektar därför att den vuxit bättre, tack vare allt bättre beståndsanläggning under perioden 1900-1950 jämfört med före år 1900.

Fast det stämmer inte när det gäller arealen slutavverkning enlihgt Skogsstyrelsen (data från Riksskogstaxeringen?):
Slutavverkningsarealen har ökat med 25% under senare år jämfört med decennierna innan.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869411Året 1950 används ju i många sammanhang som nåt slags brytpunkt och då ser det annorlunda ut. I början av 1970-talet slutavverkades nästan 300 000 ha per år, och decennierna innan gallrades årligen enorma arealer. Trots det avberkades betydligt mindre volymer.

1738081390_img_0895.jpg

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#869415OK, men ditt diagram slutar innan arealökningen på 25% för slutavverkningarna kommer 2018-2020. Du har inte tagit med de senaste åren?

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869416Motsvarande bild finns i Skogsdata 2024.

Om man räknar om volymer och areal till m3sk/ha så har skogen utvecklats såhär

1738082885_screenshot_2025-01-28_at_17.47.45.jpg

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869419Och om Torbjörn inte ids titta i Skogsdata…

1738083581_img_0897.jpg

Användarvisningsbild

Jl2  
#869422Har lyssnat på filmerna, det jag undrar över är varför så många utgår från att framtiden är att producera sågtimmer.
Om man ser på hur mycket produkter det finns som innehåller fossilt kol och om det nu ska fasas ut. Då borde trä kunna vara en bra ersättare, och då inte enbart som sågad vara.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869426Du har helt rätt.

Den olja och stenkol som används till att producera el och värme kan ersättas av el. Där handlar frågan om hur elen ska produceras.

Den olja som används till fordonsbränsle går delvis att ersätta med el, men inte i hela världen. Det kommer sannolikt krävas någon form av bränsle baserat på biokol.

Och sen har vi allt det som görs av olja och som vi inte kan vara utan i ett modernt samhälle. Olika typer av plast och gummi, smörjmedel, osv. Tänk bara isolering till alla kablar och sladdar som elektrifieringen kräver.

Trä är den enda biokol-råvaran som det finns tillräckligt mycket av i världen.

Användarvisningsbild

Jl2  
#869455Ja att man pratar så lite om vad som ska ersätta det fossila kolet i våra produkter förvånar mig.
Lite märkligt att det nästan aldrig nämns i samband med sådana här filmer eller diskussioner om skogsbruk i ett förändrat klimat.

Som jag ser det skulle ett skogsbruk inriktat på maximal virkesproduktion kunna vara ett bra komplement till andra åtgärder man gör inför ett förändrat klimat. För som det ofta sägs i dessa diskussioner om klimatet, man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

Att Maximera produktionen av biomassa med eventuellt kortare omloppstid där man kan hålla upp tillväxten rätt så bra ändå p.g.a. högre täthet. En yngre skog som förhoppningsvis i och med det är mer motståndskraftig mot sjukdomar och dessutom är det lättare om man vill att ändra brukningssätt tidigare i framtiden, när man eventuellt mer börjar se hur klimatet artar sig. Det måste vara ett sätt man kan sprida risk på, inte bara lägga resurser på trädslag som i en del fall bör stå ända upp till 120 års ålder.
För ju längre in i framtiden vi tittar ju svårare är det kanske att sia om den.

Användarvisningsbild

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Jl2 skrev:Ja att man pratar så lite om vad som ska ersätta det fossila kolet i våra produkter förvånar mig.
Lite märkligt att det nästan aldrig nämns i samband med sådana här filmer eller diskussioner om skogsbruk i ett förändrat klimat.

Som jag ser det skulle ett skogsbruk inriktat på maximal virkesproduktion kunna vara ett bra komplement till andra åtgärder man gör inför ett förändrat klimat. För som det ofta sägs i dessa diskussioner om klimatet, man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

Att Maximera produktionen av biomassa med eventuellt kortare omloppstid där man kan hålla upp tillväxten rätt så bra ändå p.g.a. högre täthet. En yngre skog som förhoppningsvis i och med det är mer motståndskraftig mot sjukdomar och dessutom är det lättare om man vill att ändra brukningssätt tidigare i framtiden, när man eventuellt mer börjar se hur klimatet artar sig. Det måste vara ett sätt man kan sprida risk på, inte bara lägga resurser på trädslag som i en del fall bör stå ända upp till 120 års ålder.
För ju längre in i framtiden vi tittar ju svårare är det kanske att sia om den.

Vad menas med fossilt kol egentligen i detta sammanhan, och varför behöver det minskas?
Varför skall allt fossilt kol ersättas med skog?
Hur många andra sätt finns det att agera med att minska fossilt kol?

Varför är maximal skogsproduktion det allra viktigaste?

Det är uppenbart att akademin i den här filmen presenterar flera olika perspektiv på hur människan brukat skogen sett till "industriella strukturer" (begrepp som används i filmen) och som påverkat utfallet över tid på olika sätt.

Det är något jag tar med mig när jag lyssnar på olika röster som diskuterar frågan, och tänker också efter från vilket perspektiv de olika personerna bygger sin grund i.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Sundhult skrev:Det är uppenbart att akademin i den här filmen presenterar flera olika perspektiv på hur människan brukat skogen sett till "industriella strukturer" (begrepp som används i filmen) och som påverkat utfallet över tid på olika sätt.

Vad tänker du att det är som driver fram utveckling av olika "industriella strukturer"?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).