Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

36 inlägg 25167 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#85269 Dags för en uppdatering på bygget. Har nu monterat bägge nya band i vagnen. Eftersom motorerna i vagnen införskaffades som begagnade och den ena läckte olja så blev det till att sätta in nya motorer också. Ville vara säker på att det inte beror på motorerna om inte draget funkar.

Nu när man testat så har det kommit fram att motorerna inte får ordentligt flöde och tryck. Med enbart vagnsdriften kopplad så orkar den på flackt och slätt underlag knappt flytta på tomt ekipage. Dessutom blir pumpen under körning inte ens varm så det tyder på att oljan hittar någon lättare returväg till tanken än genom motorerna. Motorerna ligger på 11 KW var så nog borde det kännas att Kubotan på 15 KW blir belastad men det blir den inte. Äger ingen tryckmätare så imorgon åker Terrin iväg till en verkstad som har mätare och andra behövliga grejer för att undersöka och fixa systemet.

--
Antti

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

hans-eric  
#86779 hej.mitt namn Hans-Eric Grane, Jag har en terri 1020. Byggde förra året på hydrauldrivning på vagnen." st hydraulmotorer, med frigång, en extra hydraulpump.Det fungerar mycket bra har mycket större framkommlighet..

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#86938
hans-eric skrev:hej.mitt namn Hans-Eric Grane, Jag har en terri 1020. Byggde förra året på hydrauldrivning på vagnen." st hydraulmotorer, med frigång, en extra hydraulpump.Det fungerar mycket bra har mycket större framkommlighet..


Har konstaterat detsamma, att drag i vagnen är bra att ha. Har nu genom mätningar kommit fram till att Terrin behöver en extra pump för körningen. Den som finns monterad nu (17 cc/rpm, uttag från växellådan) för griplastarfunktionerna ger inte tillräckligt flöde. Har en överståndaravverkning på gång där Terrin behövs som 'huggarhjälp' just nu. När den huggningen är avklarad emellertid, så ska Terrin in till verkstan och extra pumpen monteras.

--
Antti

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

hans-eric  
#86965 Hej Antti. Har monterat en extra hydraulpump på motoraxelutgången framsidan under kylet. Den befintliga pumpen ger flöde till kranen samt till svansstyrningen.Det går ej att styra och använda drivningen tillsammans med en pump ,med befintligt ventilpaket.. Har motorventilen monterad på höger sida där Du normalt har knät plaserat när Du sitter och kör.Det är då bara att påverka ventilspaken med knät när det behövs extra kraft.När du inte behöver drivningen är det frihjul i hydraulmotorerna,för att minimera motståndet.. Hälsn Hans-Eric

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

wiklund  
#88257 Hej! jag har köpt en 1020 -84 i går efter att jag såg den på blocket. Är också sugen att göra drift på vagnen, men du skriver att det är frihjul i hydraulmotorerna? kan du förklara det för mig... är det speciella motorer eller speciellt ventilpaket eller så?
Och är det någon som vet om det är lägre tryck på midjekolvarna än kranen, jag har prov tryckt svängen och det visade ca: 100 bar :???: . känns lite...borde det inte ligga på ca200 bar?Tack på förhand Johan

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

hans-eric  
#88308 Hej Johan. Hydraulmotorer med frihjul.gör att motorerna snurrar fritt när de ej används,annars blir det stort motstånd.JAG KÖPTE MINA HOS hOS WEIMER EKSJÖ. DE kan hjälpa dig att få rätt motorer. Arbetstrycket på befintlig hydraulpump skall vara 170 bar. samma styrning och kran. Kanske pumpen är sliten.. Jag har bytt min pump. Du kan gärna ringa mig om Du har fler frågor..0708 285502. Vänligen Hans-Eric

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

wiklund  
#88687 Underbart forum med hjälpsamma människor! Tack Hans-Erik, jag kommer med största sannolikhet att ringa dig.
Jag skall kontrolera överströmmaren så att det inte är den som spökar!

Fint drivnings bygge, men vad tror ni att sätta drivningen bakom boggien, på såviss spänns bandet under hjulen vid körning frammåt.

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

wiklund  
#90105 tänkte att ja skulle lägga upp lite bilder.

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

wiklund  
#90106 Och några till

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#90847
hans-eric skrev:Hej Antti. Har monterat en extra hydraulpump på motoraxelutgången framsidan under kylet. Den befintliga pumpen ger flöde till kranen samt till svansstyrningen.Det går ej att styra och använda drivningen tillsammans med en pump ,med befintligt ventilpaket.. Har motorventilen monterad på höger sida där Du normalt har knät plaserat när Du sitter och kör.Det är då bara att påverka ventilspaken med knät när det behövs extra kraft.När du inte behöver drivningen är det frihjul i hydraulmotorerna,för att minimera motståndet.. Hälsn Hans-Eric


Hej Hans-Eric. Vad har du för storlek på drivpump och -motorer?

Är motorerna kopplade parallelt eller i serie?

Terrin ska nämligen snart in till verkstan. Vi funderar över orsakerna till att draget i vagnen är kraftlöst. Vagnsdraget allena orkar inte flytta på ekipaget.

Har två st gerotor motorer a 160 cm3 parallelt i vagnen. Pumpen för draget är en kugghjulspump på 17 cm3. Är det här förhållandet realistiskt måntro? Pumpen sitter bakom variatorn. Enligt handboken har variatorn ett register mellan 0,9 och 3,5. Med 2000 varv i motorn ger det mellan (2000/3,5)*0,017 = ca 10 liter/min och (2000/0,9)*0,017 = ca 38 liter /min flöde totalt och 5 - 19 liter per motor.

Styrventilen till vagnsdraget ligger bakom ventilpaketet till kran och en ventil till att höja och sänka bakänden vid midjeleden. Ventilerna är alla seriekopplade och de torde hålla tätt så att inget flöde 'rymmer' till tankreturen.

Har funderat på att montera en sk tandempump med egen linje för draget. Då skulle den större pumpen fungera som drivpump och den mindre för kranfunktionerna. Men hur stor pump ska draget då ha?

--
Antti

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

sveakatten  
#113602 Hej.
Var köper man transportband? Skulle behöva göra nya band till min iller.
Jan

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

ÅsaNisse  
#186854 Dags att återuppliva denna gamla tråd.
Jag har varit och tittat på en Terri 2020 med Limakran idag. Utsliten i boggin på kärran så hjulen går "bredbent". Någon som har koll på om det går att få tag i en drivsats till dessa gamla kärror. De fanns förr att köpa som tillbehör innan det blev orginalmonterat på 90-talet.
Även vore det lite kul med en priside på en liknande maskin. 2000 tim sprucken kran, inga lager i stödbenskolvar, läck i vattenpump och som sagt ingen drivning på kärran.
Vad är "rätt" pris på en sådan maskin. :?:

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

skogshasse  
#186934
granqvist skrev:Lite bilder för att klargöra för järnen i banden.

drivjarn_orig.jpg


drivjarn_ny.jpg


styrjarn_mall.jpg


styrjarn.jpg


Första bandet väntar nu på att monteras. Blir troligen av inom nästa vecka.
hej hur går det med bygget och banden smidig svetsjigg

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#187368
granqvist skrev:Här kommer nya bilder.


ventiler.jpg


hytt_overblick.jpg


styrsystem.jpg



Jag blir lite fundersam över flödesregleringen. Vad är det tänkt att den ska reglera?
Är det driften av vagnen?
Funkar den som diffspärr?

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#187785
skogshasse skrev:
granqvist skrev:Lite bilder för att klargöra för järnen i banden.

drivjarn_orig.jpg


drivjarn_ny.jpg


styrjarn_mall.jpg


styrjarn.jpg


Första bandet väntar nu på att monteras. Blir troligen av inom nästa vecka.
hej hur går det med bygget och banden smidig svetsjigg


Hej.

Trevligt att någon läst tråden :smile:

Har monterats en dubbelpump 25cm3/25cm3 i stället för en 17cm3. Byggdes en skild hydraulkrets för drivningen. Emellertid så klåpade verkstaden när dom kopplade krankretsen. Tror dom hade kopplat tankreturen till ett annat ventilblocks tryck in via t-styck :shock:

Borde ha varit på plats i verkstan och övervakat, men nu blev det inte så. Kollade inte heller innan första testet i skogen då problemet uppdagades. Kopplade om tankreturerna så dom går rakt till tank som det ska i ett rundpumpnings-system. Något hände det med kranens ventilblock för krankörningen har varit ryckig sen dess. Tog upp det här på forumet med:
viewtopic.php?f=21&t=9327

Senaste vintern behövdes Terrin nästan inget, men nu i höst/vinter ska jag in i en gallring och då ska problemet vara åtgärdat.

--
Antti
Senast redigerad av granqvist tor 27 sep 2012, 10:41, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).