ons 05 maj 2010, 15:09#90847
hans-eric skrev:Hej Antti. Har monterat en extra hydraulpump på motoraxelutgången framsidan under kylet. Den befintliga pumpen ger flöde till kranen samt till svansstyrningen.Det går ej att styra och använda drivningen tillsammans med en pump ,med befintligt ventilpaket.. Har motorventilen monterad på höger sida där Du normalt har knät plaserat när Du sitter och kör.Det är då bara att påverka ventilspaken med knät när det behövs extra kraft.När du inte behöver drivningen är det frihjul i hydraulmotorerna,för att minimera motståndet.. Hälsn Hans-Eric
Hej Hans-Eric. Vad har du för storlek på drivpump och -motorer?
Är motorerna kopplade parallelt eller i serie?
Terrin ska nämligen snart in till verkstan. Vi funderar över orsakerna till att draget i vagnen är kraftlöst. Vagnsdraget allena orkar inte flytta på ekipaget.
Har två st gerotor motorer a 160 cm3 parallelt i vagnen. Pumpen för draget är en kugghjulspump på 17 cm3. Är det här förhållandet realistiskt måntro? Pumpen sitter bakom variatorn. Enligt handboken har variatorn ett register mellan 0,9 och 3,5. Med 2000 varv i motorn ger det mellan (2000/3,5)*0,017 = ca 10 liter/min och (2000/0,9)*0,017 = ca 38 liter /min flöde totalt och 5 - 19 liter per motor.
Styrventilen till vagnsdraget ligger bakom ventilpaketet till kran och en ventil till att höja och sänka bakänden vid midjeleden. Ventilerna är alla seriekopplade och de torde hålla tätt så att inget flöde 'rymmer' till tankreturen.
Har funderat på att montera en sk tandempump med egen linje för draget. Då skulle den större pumpen fungera som drivpump och den mindre för kranfunktionerna. Men hur stor pump ska draget då ha?
--
Antti
Rottne Blondin 750 RD, Valmet CK med Pika 36, Hva 550 XPG, Hva 543 XP, Hva 545 FX, HVA 345 FX