Skogsmiljö och Trädlära

20 år sedan orkanen Gudrun

6 inlägg 922 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

20 år sedan orkanen Gudrun

Torbjörn Johnsen  
#867121 Det har blåst rejält här på västkusten i går och i natt men det är nog småpotatis jämfört med hur det var för snart 20 år sedan. Då drog orkanen Gudrun in med full kraft över södra Sverige och förödelsen blev massiv. Skogligt sett så var det den värsta katastrofen i historisk överblickbar tid.

Jag var själv tillsammans med min fru skogsägare i Värnamo kommun på den tiden och upplevde stormens effekter som förödande. Vi hade avverkat en del i samband med köpet knappt 10 år tidigare och någon månad innan årsskiftet höggs de sista fröträden från dessa avverkningar. Kvar fanns en hel del 60-70-årig skog som skulle sparas inför framtida behov eller generationsskiften samt en hel del 40-åriga granplanteringar på mindre skogslyckor och inägor. Nu rev Gudrun ner all den äldre skogen och nästan alla 40-åriga granplanteringar också. Det åkte t o m med ett halvt hektar 30-årig tallskog som planterats på åkermark. Det mesta som stambrott. När allt väl var avverkat ett knappt år senare kunde vi summera flera tusen kubikmeter skadad skog. Tack vare skogsförsäkring, skatteavdrag samt garantipris och efterlikvid (var Södra-medlem på den tiden😎) så blev de ekonomiska konsekvenserna ändå ganska OK. Däremot så försvann glädjen och framtidsandan i skogsägandet med allt för stora arealer att plantera, röja och vårda utan att ha någon mer avverkningsbar skog inom flera decennier. Tillsammans med en hård belasting i arbetslivet i Jönköping och en stor familj så var beslutet enkelt att sälja skogen vilket vi gjorde några år senare. Jag har aldrig ångrat detta trots att jag är svårt "överintresserad" av skog. Detta intresse har ändå fått sitt utlopp via jobbet med skogsmässorna på Elmia och sedan januari 2016, här på Skogsforum.

Det finns många trådar om Gudrun här på Skogsforum från tidigare "jubileumsår" 10 resp 15 år efter Gudrun. SMHI har en bra sida som sammanfattar Gudrun och där man kan se hur stormen utvecklades under de kritiska dygnen:
https://www.smhi.se/kunskapsbanken/mete ... 005-1.5300

Här hittar ni flera bra trådar med många skogsägares reflektioner:
Minnet av "Gudrun" Stormen 20050108 Bilder skogen
Tragiska dödsfall efter stormen
15 år sedan stormen Gudrun

Jag tycker att landskapet har läkt förvånansvärt snabbt och när man reser genom "Gudrunland" idag så är ju inte känslan speciellt påtaglig att "all skogen blåste ner för 20 år sedan". Det fanns ju en del påtagliga skillnader i landskapet direkt efter stormen också. Ogallrade skogar verkade klara sig bättre än gallrade och råden direkt efter stormen var tydliga om att inte gå in och gallra i skogar högre än 20 meter. Tyvärr ser man nu exempel på att minnet är kort och att det förekommer. Kanske även som en del i mer "hyggesfria" metoder?

Hur ser det ut i era skogar idag? Har ni börjat gallra de första planteringarna än?

TS

Re: 20 år sedan orkanen Gudrun

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867457 Var i kommunen hade ni den skogen? På morsans i norra kommundelen och på det jag numera äger som ligger mot kommungränsen i norr så var Gudrun visserligen med stor påverkan men inte alls på det viset som längre söderut i Kronobergs län.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867461 För mig som bor i de röda delarna av Gudrun på västkusten var det ändå relativt sett mindre problem än med stormarna Ada och Beda 1969, då det ramlade ner betydligt mer än under Gudrun.

jannee  
#867465 Gudrun var "duktig" 5 000 fub lyckade kärringen lägga ned, planteringarna är slutröjda och ska gallras inom den närmaste 5 årsperioden.
Per var ej heller dålig, tog närmare 3 000 fub.
Egon lyckades "bara" knuffa ned 800 fub.
Därpå har granbarkborren sedan 2018 i princip dödat 80 % av alla gran över 70 år.
Dagens situation är att jag själv nu har gott om planteringar där det nu är blandskog - gran - lite tall och blandat med självföryngrad björk.
Satsar kontinuerligt på det som VÄXER BÄST.
Det jag har lärt mig under mina knappt 60 år som skogsägare är att fuktiga partier med blandskog (gran + björk och asp) är de partier/skiften som klarat både stormar men även granbarkborren bäst.
Monokulturer är verkligen att lägga alla ägg i samma korg - med ett svagt handtag 🤬

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
busholle skrev:Var i kommunen hade ni den skogen? På morsans i norra kommundelen och på det jag numera äger som ligger mot kommungränsen i norr så var Gudrun visserligen med stor påverkan men inte alls på det viset som längre söderut i Kronobergs län.

Intill Rusken, typ. Gudrun tog hårt där på många fastigheter.

TS

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#867558 Det är ju i närheten av mig, åkte förbi Rusken på väg till två av familjens fastigheter i Sävsjö kommun. Generellt rätt bra boniteter runt Rusken så jag gissar att det stod rätt bra med kubik.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).