Trähantverk

Torka ek ?

4 inlägg 638 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Torka ek ?

lv_101  
#865125 Jag tog ner en ek förre veckan och klyvde en bit med motorsågsjiggen. Jag gjorde 40mm tjocka plankbitar som ju kan bli hyllplan eller nåt om dom inte vrider sig för mycket. Det finns många tanker kring torkningen på nätet, allt ifrån "låt stocken ligga med bark i 2 år innan du klyver" till "klyv dom direkt och lägg dom i spänn inomhusi värmen". Jag tänker ha dom i spänn i källaren under ladan där det är svalt och relativt fuktigt. Känns det vettigt, eller kommer dom vrida sig oavsett hur man gör om man inte väntar några år innan man klyver ? Ska jag pänsla ändträn med något ?

TS
Användarvisningsbild

Re: Torka ek ?

anersimyra  
#865147 I mitten av nittiotalet sågade jag upp ek direkt efter fällning och lät det ströade virket torka utomhus under en pressening. Några av de större planken som sågats nära centrum av stockarna sprack men ingen planka vred sig det minsta. Jag kommer för övrigt nyss från mitt tidigare boende där jag såg att två av dessa plankor som använts som sittbänkar fortfarande är i ett utmärkt skick trots att de legat obehandlade utomhus under alla dessa år..🙂

Användarvisningsbild

lv_101  
#865151 Det låter ju lovande. Jag ska såga upp några längre bitar också, jag kan ju låta dom torka på olika sätt och jämföra sen.

TS
Användarvisningsbild

Camwood  
#865660 Att torka ek skiljer sig inte mycket från att torka fur och gran. Men med en högre densitet på eken så förlängs torktiden med en faktor på 1 till 4. Så ökar densiteten med det dubbla så förlängs torktiden 4 gånger. Att torka ekkärna 50 mm tar ca 20 dagar från rått till möbeltorrt. Fk rått 120 till 80% fk möbeltorrt 10 till 7 %fk.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar