Skogsnyheter

Skogsägare ska få pengar för att inte avverka

85 inlägg 10879 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsägare ska få pengar för att inte avverka

Elis76  

TS
Elmia

Re: Skogsägare ska få pengar för att inte avverka

jannee  
#864793 Jag själv ha några ha som jag nyss gjort en sista gallring på, räkna nu kallt med att det övriga nu ska få vara tills en föryngringsavverkning blir aktuell.
Dessa ha passar perfekt för att låta stå orört för 2 700 kr/ha år i ytterligare 20 till 30 år. 😀

Användarvisningsbild

skogshare  
#864797 För att en klimatersättning ska bli optimal, krävs att den baseras på optimal tillväxt / koldioxidupptagning ( m3sk per år och hektar ) och inte på virkesförråd / kollager ( m3sk per ha - ev med viss min.diameter ).

isteskog  
#864798 Och vilka inbillar sig att "gratislunchen" (få pengar för att inte avverka) inte kommer att tas ut på något sätt av skogsägarna i slutänden? Inte jag iaf!!!!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864799 @isteskog, det blir en avgift på avverkningen...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864800 Verkar inte helt genomtänkt. Det där måste stötas och blötas minst ett varv till. Hur ska industrin hantera det när virket blir kvar i skogen och markägaren ligger på soffan och är lika glad? Men stöd till gödsling verkar ju lite kul.

#864803 Stöd till gödsling i norr, och fortsatt förbud i söder? 😉

Det var väl 40 år sedan vi fick stöd för att plantera igen marginalmarker. Är det dags igen? Undrar hur stor areal det finns kvar av jordbruksmark som vi inte använder...

isteskog  
Mangan skrev:@isteskog, det blir en avgift på avverkningen...

Troligen!

isteskog  
Mangan skrev:Stöd till gödsling i norr, och fortsatt förbud i söder? 😉

Det var väl 40 år sedan vi fick stöd för att plantera igen marginalmarker. Är det dags igen? Undrar hur stor areal det finns kvar av jordbruksmark som vi inte använder...

min by så är det nog 4-5 ha av 100 som inte brukas (inte igenväxt ännu)

alias  
#864826 Inga träd växer till himmelen, och det gör inga virkesförråd/kolförtåd heller (känns mest som att bygga en allt större majbrasa och fundera på när den ska fatta eld). Jag kan inte komma ifrån att det känns jäkligt skumt att myndigheter vill tvinga en branch till en lageruppbyggnad för att minska problem som andra branscher bär huvudansvaret för.

Hela konceptet känns kontraproduktivt - minskningen av CO2-utsläpp måste ske genom minskad förbränning av fossila bränslen!

Ska man ändå kommentera ersättningsnivån (på ett idiotiskt koncept) så har jag svårt att se varför man som skogsägare ska acceptera en ersättning som understiger CO2-skatten (verkar enl. Google ligga på 115 öre/kg CO2, vilket borde motsvara ungefär 1150 kr/m3sk om jag minns rätt). Då låter 2700 kr/ha i snitt som ett skambud.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

#864830 Vad kostar det att hugga ner 1000 m3sk och lagra torrt...

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864838 Eller att bygga timmerstugor av dem. "Ett timmerhus till varje kines"

Användarvisningsbild

Jl2  
#864848 Räknade lite på ett bestånd jag har som nästa år uppnår LSÅ.
G36 45år och innehåller då ca 435m3sk och har ett värde efter avverkning på ca 400 000 kr
Efter 20 år vid 65 års ålder innehåller beståndet ca 790m3sk och har ett värde efter avverkning på ca 830 000 kr med dagens priser.
Efter 40 år vid 85 års ålder innehåller beståndet ca 1055m3sk och har ett värde efter avverkning på ca 1 100 000kr med dagens priser
Om man antar att en m3sk innehåller ett ton koldioxid a 400kr får man betalt för koldioxid inlagringen ca.
45år till 65 år ca 7080kr/mån vilket blir ca 1,77% ränta på kapitalet och om man räknar ett nuvärde med en kalkylränta på 3% på den ökade intäkten av tillväxten blir räntan ca 4,75% på kapitalet
65 år till 85 år ca 5320kr/mån vilket blir ca 0,64% ränta på kapitalet och om man räknar ett nuvärde med en kalkylränta på 3% på den ökade intäkten av tillväxten blir räntan ca 1,5% på kapitalet.
Inte helt säker på att jag räknat rätt, så någon annan får gärna kolla siffrorna. Har inte räknat med någon skatteeffekt heller.

Användarvisningsbild

Lappskog  
#864852 Jag skulle inte tacka nej till en extra inkomst om det erbjuds, 400kr per ton är ju bättre än inget som det är nu. Om man inte vill ha ersättningen så behöver man ju inte söka. Det är ju fritt fram att välja. Jag kan förstå om massaindustrin inte gillar det då det ev. skulle minska tillgång till massaved. Om virkestillgången minskar så kanske detta leder till lite högre virkespriser när man gallrar och slutavverkar för de skogsägare som inte skulle nappa på erbjudandet. Men jag skulle definitivt söka och lämna fastigheter med större volym och större andel timmer till barnen genom att inte gallra och skjuta på slutavverkningar. Om barnen sedan väljer att fortsätta att äga eller sälja så har de förhoppningsvis bättre ekonomiska förutsättningar än när jag köpte fastigheterna eftersom volymen skog har ökat. Om man dessutom kan få stöd för gödsling så skulle det också vara intressant i slutet av omloppstiden, speciellt om det går att kombinera med ökad ersättning för kolkrediter när skogen växer bättre.

#864854 @alias, 1 m3sk binder 1,35 ton CO2.

https://www.skogen.se/frageladan/hur-my ... der-15-ar/

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).