ATV och UTV i skogen

ATV och timmervagn - vad bör jag tänka på?

25 inlägg 14383 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV och timmervagn - vad bör jag tänka på?

anersimyra  
Skogsola skrev:Har du en båt på firman så är det förståeligt om de reagerar. Om du nu inte är yrkesfiskare.

Du kan åka på att beskattas för båten även om du är yrkesfiskare. Jag använder båten i min dykeriverksamhet som ju är en yrkesverksamhet men det spelar ingen roll då jag har MÖJLIGHET att använda båten privat. Hur båten är utrustad spelar ingen roll vilket fastslagits i en dom där en sjöentreprenör beskattades för privat bruk av sin kranförsedda pråm. Skatteverket kunde nämligen bevisa att entreprenören dukat långbord och hållit fest ombord på pråmen..😬 Varför regelverket kring båtar är såpass hårt beror på att på åttiotalet köpte många företagare upp sig på dyra båtar som de hävdade skulle användas inom verksamheten och då företrädesvis inom diverse nöjesverksamhet till sjöss. Det var dock endast ett sätt för att finansiera sitt båtinnehav via företaget. Detsamma blev fallet i ATV branschen där mängder av företagare köpte upp sig på riktigt dyra maskiner som sen användes privat i tävlingssammanhang. Startfältet i diverse ATV tävlingssammanhang bestod till nära 100% av företagare som via företaget finansierade sitt privata nöje. Just detta faktum gjorde/gör att ett ATV innehav i ett AB riskerar att beskattas. Å andra sidan köper den med ett AB en ATV som är traktorreggad så är risken ur världen vad jag förstår.

Bengtssons
Användarvisningsbild

Persö  
#864711När det gäller förmånsbeskattning av ATV tycks det snarare vara tvärtom - att Skatteverket för några år sedan var mycket mer inne på förmånsbeskattning än de är nu. Viktigast är att kunna visa att hjulingen bara används i verksamheten. Det kan ju vara olika svårt beroende på omgivning mm, men har man en skogsfastighet där den ständigt förvaras och man kan påvisa att den är ett rent arbetsredskap torde det inte vara ett problem. Så fort man börjar glida på skalan så att den verkar kunna användas till annat, eller om man har fler prylar som lockar Skatteverket till djupdykning ökar så klart risken för förmånsbeskattning.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Persö skrev:När det gäller förmånsbeskattning av ATV tycks det snarare vara tvärtom - att Skatteverket för några år sedan var mycket mer inne på förmånsbeskattning än de är nu. Viktigast är att kunna visa att hjulingen bara används i verksamheten. Det kan ju vara olika svårt beroende på omgivning mm, men har man en skogsfastighet där den ständigt förvaras och man kan påvisa att den är ett rent arbetsredskap torde det inte vara ett problem. Så fort man börjar glida på skalan så att den verkar kunna användas till annat, eller om man har fler prylar som lockar Skatteverket till djupdykning ökar så klart risken för förmånsbeskattning.

Det är MÖJLIGHETEN till privat bruk som ligger till grund för beskattningen och det spelar ingen som helst roll hur mycket man än försöker påvisa för myndigheten att den enbart används i verksamheten vilket ”svampbob” kan intyga. Den enda möjligheten att slippa att riskera en förmånsbeskattning på ATV är om denna är traktorregistrerad.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#864754Se på fan..🙂 regelverket ändrades 2020. https://skattebetalarna.se/skatteverket ... as-kritik/

Användarvisningsbild

Persö  
#864772Ja, så är det. Däremot anser jag definitivt att den ska vara traktorregistrerad, annars kan man bjuda in till problem.

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Slurfi skrev:Att fastna i ATV-investeringar känns fel, du behöver ju en traktor iaf så småningom.

👍

Det finns ju faktiskt mindre traktorer som inte kör sönder marken. Jinma 254 väger ju bara lite mer än ett ton. Grållen är bara 100 kg tyngre men har tyvärr ingen lågväxel. Däremot är en MF35:a på 1,4 ton ett ganska bra val även om man behöver lära sig att hantera styrbromsar istället för att ha en diffspärr 😎

alias  
th skrev:
Slurfi skrev:Att fastna i ATV-investeringar känns fel, du behöver ju en traktor iaf så småningom.

👍

Det finns ju faktiskt mindre traktorer som inte kör sönder marken. Jinma 254 väger ju bara lite mer än ett ton. Grållen är bara 100 kg tyngre men har tyvärr ingen lågväxel. Däremot är en MF35:a på 1,4 ton ett ganska bra val även om man behöver lära sig att hantera styrbromsar istället för att ha en diffspärr 😎

Jag vågar påstå att ett normalstort traktor-huggarvagnsekipage inte heller kör sönder marken, då man som självverksam i regel kan planera när/var/hur man väljer att köra med ekipaget.

Vägdragning på rätt ställe, extra ris/toppar på svaga partier och att försöka planera huggning på områden med dålig bärighet - så att man har så stort tidsfönster med tjänlig väderlek på sig som möjligt att skota ut virket - förebygger/eliminerar många logistikproblem.

MVH
Alias

BM Buster  
1734720573_img_2652.jpg
Det beror på vad man har för mark att köra på, jag har mycket myrmark att ta mej över. Många ställen där jag aldrig skulle köra med en traktor där jag kommer fram med 4-hjulingen. Samt att den behöver väldigt smala körstråk.
Sen är det nästan ett måste med drift på vagnen samt en hydraulvinch på kranen som gör att man når ut 25 meter.

hans.w  
#880896Ang. Grålle och lågväxel. Jag har en 1955 TEF20, diesel som drar väldigt bra på låga varv. Den är bättre än ATV om det blir tunga lass och den klarar högt kultryck men bakdäcken skadar gärna rötter då det slirar lätt på ett hjul.
Den tar även mer plats i skogen och styrningen är tung och framhjulen utan drivning är lite tråkigt.
Den går även sakta på transportsträckorna och kör man fort blir det skumpigt.
Jag kan tänka mig att en minitraktor med 4WD kan vara ett väl så bra alternativ.

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
hans.w skrev:Ang. Grålle och lågväxel. Jag har en 1955 TEF20, diesel som drar väldigt bra på låga varv.

Jag har en TED som inte verkar vara lika bra på lågvarv som en diesel. Så det får bli den röda med lågväxel och servo eller Järnhästen 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).