ATV och UTV i skogen

ATV och timmervagn - vad bör jag tänka på?

25 inlägg 13478 visningar 8 följer Svara, dela mm...  
Diskussionen handlar om användning av ATV (fyrhjuling) och olika typer av timmervagnar för skogsskötsel på mindre skogsfastigheter. Persö söker råd kring möjligheten att använda sin ATV med timmervagn och kran för att hantera nedfallna träd och mindre avverkningar, då kostnad och utrymme är begränsande faktorer.

Flera användare delar sina erfarenheter: Zixten berättar om svårigheter med ATV vid tunga lass men att det kan fungera för lättare transporter, medan Bosda ger en mer detaljerad och positiv beskrivning av en drivningsvagn kopplad till ATV, inklusive tips om utrustning och hydraulik. Crosberg och Mikko diskuterar olika metoder som Alaskan-jigg och lunningsvagnar som alternativ.

En betydande del av diskussionen berör också skattemässiga aspekter, framför allt risken för förmånsbeskattning vid privat bruk av ATV i företagsverksamhet, där användarna anser att registrering som traktor kan minska denna risk. Anersimyra varnar för Skatteverkets strikta bedömning, medan andra menar att det främst handlar om att kunna visa arbetsrelaterad användning.

Ytterligare perspektiv ges på markpåverkan av traktorer kontra ATV, där vissa menar att minitraktorer inte nödvändigtvis skadar marken mer om man planerar körning väl. Diskussionen berör också tekniska aspekter som drivning på vagnen, hydraulvinch och olika traktormodeller.

Det finns ingen tydlig konsensus, men en sammantagen bild är att ATV med rätt utrustning kan fungera för mindre jobb, men att en traktor ofta är ett bättre och mer flexibelt alternativ på sikt. Skattefrågan är en potentiell konfliktpunkt som kräver noggrann hantering.
AI-betyg:
💬 Debattintensitet: 🔥🔥🔥 3/5
⚖️ Åsiktskonflikt: 🟧 3/5
🎭 Tonalitet: Saklig och erfarenhetsbaserad med inslag av varningar
📌 Diskussionstyp: Erfarenhetsutbyte

Detta är en AI-tjänst från Skogsforum som nu testas. Tjänsten sammanfattar trådar för de som önskar att bilda en snabb övergripande bild. Build: 0.4 Beta (2025-05-17 12:43 | data: 1)
Bengtssons
Användarvisningsbild

ATV och timmervagn - vad bör jag tänka på?

Persö  
#854440Hej alla!
Jag vet att frågan säkert varit uppe en del tidigare, men tänkte ändå försöka få ut en fundering. Först och främst har jag förstått att de flesta rutinerade skogsägare som jobbar mycket i skogen kanske inte tycker att ATV är ett optimalt arbetsredskap, utan skulle hellre föreslå åtminstone en minitraktor. Nu är läget sånt att jag har en ATV med kärra och plog, så mitt huvudspår är att kunna använda den så mycket som möjligt. Det är ju både en kostnadsfråga och en utrymmesfråga.
Nåja, jag har ca 30 ha skogsmark och hanterar själv i dagsläget saker som röjning och plantering, medan avverkning får hanteras av andra. Däremot blåser det ju ner något träd då och då, som bör hanteras. Min tanke var att skaffa en timmervagn med kran och vinsch för att kunna få ut den typen av virke (har tittat både på Kranman och Iron Baltic). Ni som har lite rutin - funkar det, eller är det inte värt investeringen? Jag har sett att flera tycker man bör ha en vagn med drivning och det är nog bra, men då sticker priset rätt rejält och jag är som sagt inte ute efter att köra ut stora mängder grovt timmer.
Alla synpunkter och tips är välkomna!

TS
Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV och timmervagn - vad bör jag tänka på?

Persö  
#854533Passar på att fortsätta frågan - är en lunningsvagn ett alternativ? Jag har skogen runt knuten och egentligen inte långa sträckor att köra. Tänkte att om fyrhjulingen får svårt med tyngre last på en tyngre timmervagn, kanske det är bättre att börja med en lunningsvagn?

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#854539Jag köpte en atv med timmervagn runt 2012, åkte glatt ut i skogen och lastade på massaved bara för att prova, och jag blev otroligt besviken det bara slirade och funkade inte alls.
Nu har jag ju traktor med skogskärra, så det är ju den jag använder mig av.

Men så runt 2017 skulle jag hugga ett mindre hygge, och gick då innan och röjde bort allt smått, det var lite blött och svårt att ta sig dit med traktor, så jag tog med mig atv med timmervagnen och lastade upp allt som jag kunde ha till ved, och det gick jättebra.
Skillnaden var nog att jag lärt mig hur jag skall köra med fyrhjulingen och att jag inte lastade så fulla lass.

Så lasta inte fulla lass och lär dig hantera atv så skall det nog funka ok.

Användarvisningsbild

crosberg  
#855274Vad skal du göra med virket?
Grovt timmer kan sågas upp i skogen med en Alaskan jigg och sen köras ut med ATV :-) Om det bara rör sig om enstaka träd här och där kan det vara ett bra alternativ (särskilt om det är svårt att komma åt med maskiner).
Själv har jag traktor med skogsvagn, men svår framkomlighet på de flesta av mina 15 ha, så ofta kör jag med Alaskan i skogen om det bara är få träd som skal hanteras :-)
Alternativt får virket ligga kvar i skogen, men det är ju också bra…;-)

Mikko  
Persö skrev:Passar på att fortsätta frågan - är en lunningsvagn ett alternativ? Jag har skogen runt knuten och egentligen inte långa sträckor att köra. Tänkte att om fyrhjulingen får svårt med tyngre last på en tyngre timmervagn, kanske det är bättre att börja med en lunningsvagn?

Ja en lunningsvagn är bra, jag har en xyz lunningsvagn med rörlig banke där man får plats med flera stockar eller ett skapligt lass med massaved. Det bromsar bra om du kör utför, det kan ju vara svårt med en vanlig timmervagn den styr bara på fyrhjulingen i uförsbacke.

Bosda  
#864607Hej!

Jag köpte en Avestavagn MS48 årsmodell 2020 för ett par år sedan. Den var begagnad så jag fick ta det som var i utrustningsväg. Som tur är hade den ”allt”. Jag drar den med en CF Moto 600 som jag stelopererat bak och det fungerar bra (dock med ett par förstärkningar vid dragkroken).
Jag har ingen traktor och vill inte ha ut stora maskiner i skogen då det blir så sönderkört.

Jag har ca 25 ha skog. Sedan jag köpte vagnen har jag slutavverkat i 3 år och säljer till Södra. Det blir ca 50-75 m3fub timmer/år. Södra har minimilängd 375 cm och mina största stockar har haft en rotdiameter på ca 60 cm. Här hade jag i början lite problem då timmergripen inte räckte om de största stockarna. Det var dock med en risgrip till vagnen som öppnade betydligt mycket mer. Kollade med tillverkaren om risgripen gick att använda till stockar och de svarade att det var ingen skillnad i begränsning avseende lyftvikt så nu kör jag med den och det funkar bra. Det största stockarna får jag jobba lite med men lyfter man upp en ända i taget så går det bra. Än så länge har jag inte behövt lämna något i skogen.

Drivningen och den flyttbara boogien används hela tiden. Tack vare drivningen så använder jag bara gasen på ATV som komplement om tryckmätaren går över en viss gräns. Flyttbara boogien gör att jag kan reglera vikten på dragkroken vilket sparar på ATV’n.

Hydrualisk vinsch är jättebra. Spar mycket tid då man inte behöver baxa nära stockarna. Har brytblock och så har jag byggt typ en lunningspulka utav en platstunna. Suveräna hjälpmedel.

Ramstyrninen används inte ofta men har kommit på att den är bra när jag ska backa. Den styr direkt och med drivningen på vagnen så dras ekipaget åt rätt håll.

Utskjutet tänker man kanske primärt som ett komplement till kranens räckvidd men jag använder den ofta för att dra stocken till vagnen innan jag lyfter. Utskjutet är starkare än att trixa med kranen.

Våren 2022 köpte jag till tippbart flak och gripskopa. Det har jag haft mer nytta av än vad jag kunde tro. Lite svårt att gräva på gräs eftersom skopan saknar tänker och inte greppar men med lite pillande så är man igenom gräset och då funkar det jättebra. Har lagt vägtrumma i bäck och dike, byggt rabatter, transporterat otaligt med saker och renoverat grusgång/plan som exempel.

Ett tips (vis av erfarenhet) är att ha ett par hydraulslagar extra. Kanske inte de långa som går inne i kranen men de korta framme vid gripen. Och sen en fast nyckel att kunna dra slangkopplingarna med. Ibland gängar upp sig (när man slarvat med underhållet).

Jag är jättenöjd med mitt ekipage 👍

Användarvisningsbild

anersimyra  
#864623De flesta är nog nöjda fram till den dag skatteverket ”knackar på dörren” och kräver in skatt på ekipaget..🤑🤑🤑🤑🤑😖

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864648Om maskinen helt tydligt används i arbete så lär den inte kunna förmånsbeskattas. Känns inte särskilt förmånligt att köra virke med en sådan, tvärtom.

Alvarsson  
#864651Går alldeles utmärkt!

Användarvisningsbild

anersimyra  
1733858160_img_6165.jpg
Skogsola skrev:Om maskinen helt tydligt används i arbete så lär den inte kunna förmånsbeskattas. Känns inte särskilt förmånligt att köra virke med en sådan, tvärtom.

Kolla vad ”svampbob” råkade ut för..😬 själv sålde jag mitt eget ekipage så fort som möjligt efter att ha tagit del av den historian.😳

#864675Vet inte hur det gick för Svampbob men fick inte Skatteverket backa på det där i slutänden? Eller fick varje drabbad överklaga på egen hand?

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864679Jag har kört en del ved med atv nu i somras och höstas, funkar fint att handlasta men
större timmerbitar vill man wincha på.
En enkel vagn med handvevad winch räcker till det mesta.
Nästa steg upp i investeringskedjan bör ju vara en jordbrukstraktor med skogsvagn.
Att fastna i ATV-investeringar känns fel, du behöver ju en traktor iaf så småningom.
Jag har både ATV och traktor och nu väljer jag det ena och ibland det andra, beror på
jobbet, avstånd, markförhållanden, väder osv.

Användarvisningsbild

anersimyra  
Skogsola skrev:Vet inte hur det gick för Svampbob men fick inte Skatteverket backa på det där i slutänden? Eller fick varje drabbad överklaga på egen hand?

Vi som har ett AB krävdes på beskattning med samma argument som gäller om man har en båt i verksamheten, vilket påminner mig om att jag skyndsamt borde låta värdera min egen båt och köpa ut den ur företaget..😳

#864693Har du en båt på firman så är det förståeligt om de reagerar. Om du nu inte är yrkesfiskare.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#864695Beror ju på om man har ett hus/rum som man hyr ut ibland och då behöver man ju hyrbåt mm till gästerna

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).