Virkesmätning och Matrisfub

Mätbesked, problem Biometria

54 inlägg 7722 visningar 11 följer Svara, dela mm...   

Re: Mätbesked, problem Biometria

Tralsmo  
#864096 I den pdf vedproducent länkade till ovan kan man läsa på sid 18 19 om skördar mätning.

Lindvedens inlägg stämmer ganska bra ochså.

De där me +-4mm på dia såskall ju nånstans runt 80% av stammarna ligga inom.
Ja sökte på nätet men hittade inget å själv har ja inget eget inlogg på Biometria.
Nått papper om saken har ja säkert men ja har många papper å leta bland.

Sen får man skilja på när datorn väljer ut en slumpstam och när man själv väljer att ta ett prov träd.

När man själv väljer att ta ett prov träd så kan man ju se ALLA data i klaven.
Alltså vad maskinen tror och de mått man mäter.
De här gör man ju om man repererat maskinen eller vid väderomslag eller misstänker nåt fel.

Som lindvedens skriver så gör maskinen ett kalibrerings förslag på senaste 10 provstammar.
Man kan välja vilket genomslag den kalibreringen skall få.
Tex 50 60 eller 100%. Oftast väljer man inte fullt men de här hänger ju ihop med vad som hänt under insamlandet av provstammar. Väder, reperation tex.

Man mäter ju dia på stammarna varje 0,5m å råkar man på en kvistbula eller stamskada som omöjliggör korrekt mätning så markerar man de och då tas de inte med i kalibreringen.

Alltså att hålla en skördare med korrekt mätning är ett kontinuerligt arbete å kräver erfarenhet.
Det är inget man gör en gång åsså är de bra sen.

Tralsmo  
#864097 Dessutom va de ju vad som händer om man inte klarar kraven.

När man går in i de här me krönt skördare (om jag minns rätt) så kommer Biometria ut går igenom allting med berörda piloter. Sen blir de en provperiod där övervakningen är extra noga.

Sen ska de flytta på mellan dom årliga revisionerna.

Biometria har ju bra koll på vilka som är duktiga å vilka som är mindre duktiga. De framkommer ju över tid vilka de alltid strular för. De kan bero på dåligt underhållna maskiner eller stor personalomsättning/ingen erfarenhet.

Huruvida nån har åkt ut vet ja inte men rabalder blir de om de blir för mycke fel.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Tralsmo skrev:Dessutom va de ju vad som händer om man inte klarar kraven.

När man går in i de här me krönt skördare (om jag minns rätt) så kommer Biometria ut går igenom allting med berörda piloter. Sen blir de en provperiod där övervakningen är extra noga.

Sen ska de flytta på mellan dom årliga revisionerna.

Biometria har ju bra koll på vilka som är duktiga å vilka som är mindre duktiga. De framkommer ju över tid vilka de alltid strular för. De kan bero på dåligt underhållna maskiner eller stor personalomsättning/ingen erfarenhet.

Huruvida nån har åkt ut vet ja inte men rabalder blir de om de blir för mycke fel.

Sen vill ja minnas att vi fick ut mät tabeller hur varje maskin låg till inom marginalerna när det gäller längd resp diam träffar samt även modul träffar på resp längd hos en del av virkes bolagen man va knuten till.
Stämmer mätningen ute i fält me maskinerna så skiljer det väldigt lite när det väl e inmätt e min erfarenhet iallafall, när man jämförde va som inmätt resultat blev o skördarns resultat. Undantaget va väl om det va en taskig avverkning me kanske mycke övergrovt som kräver en del urkap manuellt me motorsåg eller krokigt virke som en del löv tenderar att va,då slog det givetvis lite på resultatet

Användarvisningsbild

idkfa  
#864110 Den här tråden dök upp i Skogsforums nyhetsbrev som en av de mest lästa trådarna i november. Spännande tänkte jag, intressant ämnesrubrik i tråden.

Ärligt talat är jag fortfarande inte klar över vad frågeställningen från TS är och vad problemet är. Åtminstone inte kristallklart.

Ingen har hittills påpekat att Biometria är medlemsägt av alla säljare och köpare - du som skogsägare kan påverka Biometria.

Ingen har heller bemödat sig med att länka till Biometria mätningsbestämmelser. Vilken läskunnig idiot som helst kan t.ex. mäta in en trave rundved inom felmarginal 15% med hjälp av dessa. En normalbegåvad person hamnar avsevärt närmare. Märk väl att de är mätningsbestämmelser som både köpare och säljare kommit överens om.
https://www.biometria.se/publikationer/ ... aemmelser/

Skördarnätning och krönt aggregat kan man läsa mer om här, inklusive kontroller, felmarginaler o.s.v.
https://www.biometria.se/media/a2sne5vx ... -08-01.pdf

Vänligen, kan TS kanske beskriva problemet utförligen så vi (alla intresserade på Skogsforum i ett av november månads mest lästa inlägg) tillsammans kan hitta en lösning eller förslag på åtgärd?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
idkfa skrev:Den här tråden dök upp i Skogsforums nyhetsbrev som en av de mest lästa trådarna i november. Spännande tänkte jag, intressant ämnesrubrik i tråden.

Ingen har hittills påpekat att Biometria är medlemsägt av alla säljare och köpare - du som skogsägare kan påverka Biometria.

Denna frågeställningen har avhandlats många gånger. Ja det finns medlemsföretag i Biometria som endast är säljare men kollar du på styrelsens nuvarande och historiska sammansättning så har jag inte sett någon där som ska representera säljande part som inte samtidigt varit köpare.

Det saknas och har saknats personer i styrelsen som endast haft skogsägarens intressen med sig in.

Användarvisningsbild

Urkraft  
#864355 En annan fråga som man kan ställa är,
hur stor sannolikhet det är att delade partier
på en virkesbil (trave) blir korrekt påmärkt 🫣

Tralsmo  
Urkraft skrev:En annan fråga som man kan ställa är,
hur stor sannolikhet det är att delade partier
på en virkesbil (trave) blir korrekt påmärkt 🫣

Nu kan ju inte ja tala för alla chaufförer i denna fråga men de ja sett å kan kontrollera så sköts de utmärkt.
De är ju heller inte svårt att göra.

Användarvisningsbild

toker72  
#864386 När jag lossat bilar med massa har det vid skvättkörning varit märkt med massaved på tvären lika som när dom blandar löv och barr på samna trave sen kan det ju finnas dom som hoppat över det vet man ju aldrig.

Användarvisningsbild

Urkraft  
#864388 Sedan kanske det finns åkare som har
delat bunten omärkt

Mätaren, - Vart har du delat?

Åkaren- Du kan dela 50 cm från botten,
då jag lade på 8 grip.

🙃

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).