Föryngring

Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

43 inlägg 8767 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vill testa på lite ädellöv ikring och på gamla inägor.

Älgfoderodlare  
Slommehagen1 skrev:Provade i höstas att sätta ekollon ibacken . Grannen hemma var liv rädd att få vildsvin i trädgården så han hadde rensat fick ett par säckar
Jag tog plugg plant röret och tryckte ner 1m mellanrum verkar funka

Kul när man ser de som provar på något nytt ! 👍

Användarvisningsbild

Badger  
#847365 Jag testade att ta en spade och skära en liten skåra att peta ned i. Men plantrör nog smidigare om man har det för det blev ett extra moment att böja sig ner och peta ner fröt i skåran. En del av mina har grott också. Sen verkar det till min förvåning som att något(troligen) grävt upp en del av plantorna som grott och ser ut att ha bitit av det. Gissar att det är vildsvin som ätit upp ekollonet. Någon som känner igen det? Trodde inte det fanns någon näring kvar i ollonet nu när det grott och växt upp en decimeterhög planta.

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#847469 Ja dom.gillar ekollon har märkt att dom gärna tar dom när dom har kläckts
Där jag sådde verkar dom inte varit
Detta är ju väldigt billigt sätt om man vill skapa ädellöv gick ju rätt fort också satte på ca 2 ha tog en dryg halv dag

Användarvisningsbild

Badger  
#847488 Ja, fördelen är också att man kan så extra tätt så att det kan bli ett naturligt urval för de som kommer att duka under av olika anledningar utan att man behöver gråta blod. Kanske ska skaffa ett rör och plantera mer i år.

Användarvisningsbild

Valmet665.  
#863288 Jag har tappat tråden, fick aldrig tag i nå plant jag ville ha, sen har det tyvärr inte blivit något annat planterat i år häller. Pga grävlastarare och bandsågsprojekt, men tur var nog det. För det känns nog som att hela ytan vore lättare att stängsla in än att göra burar runt alla träden jag vill plantera. Hört talas om bidrag ang stängsel i skogsforumpodden som jag började lyssna på nu i veckan. Från avsnitt 1 så vad heter det "spoila"inget. Vill väldigt gärna få tag i en pall med gott och blandat plantor. Det pratas mycket om rådjursbetesskador i podden men det känns inte riktìgt som att det är några jätte bekymmer där jag håller till.någon som har ett bra tips på tillmötesgående plantförsäljare som inte bra säljer gran?

TS
Användarvisningsbild

Badger  
#863293 Prata med Skogsvårdsstyrelsen. De hade en webbsändning om att anlägga lövskog. Man får i princip hela hägnet betalt om man vill satsa på det och de bedömer att marken är lämplig. De är väldigt sugna på att hjälpa till med löv så de kommer säkert till och med ut till dig och hjälper till att plantera. https://www.skogsstyrelsen.se/aga-skog/ ... llovsstod/

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Valmet665. skrev:Jag har tappat tråden, fick aldrig tag i nå plant jag ville ha, sen har det tyvärr inte blivit något annat planterat i år häller. Pga grävlastarare och bandsågsprojekt, men tur var nog det. För det känns nog som att hela ytan vore lättare att stängsla in än att göra burar runt alla träden jag vill plantera. Hört talas om bidrag ang stängsel i skogsforumpodden som jag började lyssna på nu i veckan. Från avsnitt 1 så vad heter det "spoila"inget. Vill väldigt gärna få tag i en pall med gott och blandat plantor. Det pratas mycket om rådjursbetesskador i podden men det känns inte riktìgt som att det är några jätte bekymmer där jag håller till.någon som har ett bra tips på tillmötesgående plantförsäljare som inte bra säljer gran?

Det finns mer information om vårt lövskogshägn i den här långa tråden: Skogsforums lövskogsprojekt

Och en film från i fjol höst. Vi har inte hunnit filma än i år, efter fem växtsäsonger, p g a att vi och vädret haft olika planer.
https://youtu.be/eHkUaTrNPfE?si=q4K1EJuMJe12iI8b

Användarvisningsbild

Badger  
#863316 Hur mycket täcktes av bidrag för ert häng tillslut Torbjörn?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#863332 Jag har för mig att bidraget i princip täckte materialkostnad för nät och stolpar men Fredril har mer koll

Användarvisningsbild

Badger  
#863336 Det stämmer med vad Skogsstyrelsen hävdade när de höll en webbinformation för ett par veckor sedan. Med tanke på att stängsel är rätt dyrt att sätta upp är det inte ett dåligt stöd faktiskt.

Ansökte ni för att anlägga ädellöv eller något annat? Som jag förstår det har ni satt blandat löv och inte bara ädla och de var ganska tydliga på sin webbföreläsning i att säga att slutresultatet ska bli en produktionsskog för ädellöv och att den måste innehålla ett visst antal stammar.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#863383 Vi ansökte först om att få omvandla åkermark till skog och sedan om stöd för plantering av ädellöv. Vårt mål är ett slutbesrånd av ek. Jordmånen är mjäla, näst intill lera i botten så det borde passa. I har planterat eken i grupper om tre, i 7-metersförband. Däremellan har vi fyllt ut med ett 20-tal olika trädslag varav björk ( både glas o vårt) utgör den största delen.
Mycket intressant projekt😎

Användarvisningsbild

Badger  
#863386 Verkligen ett intressant försök. Hur tänker ni med utfyllnadsarterna? Ska de gallras bort eller får man ha en viss andel icke ek i slutbeståndet?

Användarvisningsbild

Jl2  
Badger skrev:Hur mycket täcktes av bidrag för ert häng tillslut Torbjörn?

Tanken är att Skogsstyrelsens bidrag ska täcka 80 procent av föryngrings kostnaderna. För hägn ersätter dom med ett fast belopp på 100kr/m. Har varit samma belopp nu i några år, för 5-6år sedan räckte 100kr till att få ett komplett hägn uppsat under dom bästa förutsättningarna med en van firma som utför arbetet. I dag borde det priset vara högre.

Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).