Verkstan

Dagens Service

1482 inlägg 383869 visningar 70 följer Svara, dela mm...  
Enskede Hydraul
Användarvisningsbild

Re: Dagens Service

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863167Har precis bytt olja i hydraulik och transmission på traktorn, men råkade hälla i lite för mycket olja i transmission, hur stor katastrof är detta?..
Kommer transmission sprängas? Eller går det bra ändå?
Tanken är väl att suga ur med en oljesug, men det tar ett par dagar innan jag kam göra det, kan jag köra med traktorn under tiden?
Traktorn är en Valtra A75.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner

Brorsan  
Zixten skrev:Har precis bytt olja i hydraulik och transmission på traktorn, men råkade hälla i lite för mycket olja i transmission, hur stor katastrof är detta?..
Tanken är väl att suga ur med en oljesug, men det tar ett par dagar innan jag kam göra det, kan jag köra med traktorn under tiden?

På min A95a 2007 fick jag lagerras i fram-backväxeln. Den sitter högst upp i växellådan där det satt en snabbväxel på äldre bm valmet på 80 talet.
Min teori på lagerraset är att jag körde med för mycket olja i lådan så det täckte kugghjulen helt nedanför fram backväxeln som bara smörjs genom stänksmörjning.
Med kugghjulen nedanför helt under oljenivån stänkte det inte tillräckligt.
Jag körde nog minst 500 tim med för mycket olja.
Det är ju bara min teori men det var bara lagren som tagit stryk.

Användarvisningsbild

Brorsan skrev:
Zixten skrev:Har precis bytt olja i hydraulik och transmission på traktorn, men råkade hälla i lite för mycket olja i transmission, hur stor katastrof är detta?..

På min A95a 2007 fick jag lagerras i fram-backväxeln. Den sitter högst upp i växellådan där det satt en snabbväxel på äldre bm valmet på 80 talet.
Min teori på lagerraset är att jag körde med för mycket olja i lådan så det täckte kugghjulen helt nedanför fram backväxeln som bara smörjs genom stänksmörjning.

Tack för svar, kan kanske ev. vara ok att köra lite då, men försöka tappa ur lite olja så fort som möjligt...

tallen100  
Brorsan skrev:

Tror du har helt rätt.
Jag inbillar mej att om det är stänksmörjning så är det ganska/väldigt noga med nivån för att det ska "stänka" optimalt.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863188Är mycket tveksam till att det skulle vara något större problem. Det är långt ifrån ovanligt att instruktionsboken innehåller uppgifter om att det ska fyllas olja över övre strecket om man har stor åtgång eller hög belastning.

Brorsan  
#863244Transmissionen en mätsticka 32 l
Hydrauliken högst upp en mätsticka, den får man överfylla rätt mycket.

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863282Om du vill tappa ur olja på ett enkelt sätt så kan du sätta en slang i hydrauluttag och andra änden i en dunk, mycket smidigare än att lossa avtappningen och sen försöka få dit pluggen igen.

Användarvisningsbild

dea skrev:Om du vill tappa ur olja på ett enkelt sätt så kan du sätta en slang i hydrauluttag och andra änden i en dunk, mycket smidigare än att lossa avtappningen och sen försöka få dit pluggen igen.

Bra och enkel idé om det är hydrauloljan, men nu är det lite för möe i transmissionen....
Har tänkt att försöka låna en oljesug av grannen.... bör gå lätt då....

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863284Sorry just det, tänkte inte på att det kunde vara skilda oljor, van vid traktorer utan skilda system

Användarvisningsbild

Erre  
#901156Light service

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#901165Skönt att göra sådant i tid. De gånger jag kollat på sådana jobb har det inneburit svets och svarvning för att få fram några lagerlägen att sätta bussningarna i.

Användarvisningsbild

Erre  
busholle skrev:Skönt att göra sådant i tid. De gånger jag kollat på sådana jobb har det inneburit svets och svarvning för att få fram några lagerlägen att sätta bussningarna i.

En fjose ska ha tur.
Köper man ngt snokar man igenom allt. Alla oljor ska bytas. Man kollar alla leder. Osv.
Gör man inte det när det är nytt i ens ägor så blir det aldrig av.

Annons:
Skogshubben
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).