Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14624 inlägg 3861024 visningar 225 följer Svara, dela mm...   

Re: Dagens prestation

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862496 Den som bytt hjul på en skogsmaskin bangar inte för lite motstånd. Med ett skapligt järnrör slår man världen med häpnad.

Elmia

jannee  
#862517 Större delen av svenska bilägare bor i lägenheter, dessutom är en stor del kvinnor, men även äldre + en del delvis handikappade.
Hur många tror du ens vet vad ett fälgkors är ?
Och hur många har ett meterlångt järnrör liggande hemma ?
Nää byta hjul på ett fordon klarar en del av, de som bor på landet men även en del av villabefolkningen, därefter är det mer eller mindre tvärstopp.
Otroligt många ungdomar kan byta hjul, lustigt nog verkar den kunskapen försvinna med tilltagande ålder 😀

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Större delen av svenska bilägare bor i lägenheter.

Det var inget större hinder för de kamrater i skolan (några stycken) som hade bil och bodde i egen lägenhet. Alla hade tillgång till förråd i källaren där det gick att förvara hjul. Kanske enklare om man är ensamstående student än om man är en hel familj ?

Tralsmo  
#862521 De där me å byta hjul???

Själv har ja bytt hjul i många år å även skogsmaskin hjul som nog är lika enkelt om man bara har tillgång till en ordentlig mutterknack å vet hur de går till.

Numera överlåter ja gärna de till yngre personal som tids nog kommer å bli lika stumma som ja om dom ska ligga på knä på gruset eller asfalten å joxa me de där

Allt som går å lägga på en arbetsbänk fixar ja men resten undanber ja mig om ja kan.

Men sambon är för snål för å leja bort de så där kommer ja inte undan.

Lite paradoxalt att ja får hjälpa andra me de ja själv lejer bort.
Man är helt enkelt för snäll.

jannee  
#862527 Nu bor vi så att vi inte har några direkt närma boende grannar, men efter vad jag förstått åker de flesta nu ut till sitt däckhotell, där de byter och förvarar deras hjul.
Efter vad jag förstått är det allt fler som låter någon mack eller gummiverkstad sköta deras lagring och byte av hjul.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#862529 Däckbyte är ett skitjobb, men sådana finns det många av och det sker bara två
gånger i året, så man får bara hoppa i det. Blev ett stort lyft den dan jag
köpte mig batteridriven mutterknackare 👍
- MEN, min fru säger att den dagen en av oss dör, så ska hon ha däcken på däckhotel 😇

tallen100  
jannee skrev:Nu bor vi så att vi inte har några direkt närma boende grannar, men efter vad jag förstått åker de flesta nu ut till sitt däckhotell, där de byter och förvarar deras hjul.
Efter vad jag förstått är det allt fler som låter någon mack eller gummiverkstad sköta deras lagring och byte av hjul.

Jo, det är väl bara att titta på hur många som inte ens "orkar" klippa gräset själva, det surrar såna där robotar dygnet runt på mer eller mindre varje liten gräsplätt i villaområdena 😮
Latheten eller dumheten har inga gränser, det är bättre att springa sej trött efter asfalten och vara ivägen för trafiken, istället för att få lite motion efter en gräsklippare tex.

Användarvisningsbild

JensSkoog  

Ska ha kurs på "Skog- och ved dagar" på fyra olika "Felleskjøp" i början av februari
och lära bort och demonstrera säker bruk av såg och fällning.
Sist februari gjorde jag samma, men fick slita hårdt i meterdjup snö för att skaffa
något att demonstrera på, så nu har jag gjort allt redo inför dagarna.
De riktigt "grova" som jag demonstrerar säkra hörnet på ligget till vänster.
Känns skönt 😀

Tralsmo  
#862536 Allt sånt där hänger på komplexitet å vad man är road av å göra.

Klippa gräs, elda med ved å byta hjul kommer långt ner på MIN lista
Lat har ja alltid varit när tråkiga saker ska göras.
Energin har funnits när ja tyckt att de varit roligt.

Varåen har sin egen agenda. Sen ska man ha klart för sig att vissa har aldrig fått lära sig att de kan va väldigt arbetsamt å få ihop till en lön.
De innebär inte att man måste slita me chit som man inte är intresserad av om man har råd att låta bli.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
Tralsmo skrev:Allt sånt där hänger på komplexitet å vad man är road av å göra.

Klippa gräs, elda med ved å byta hjul kommer långt ner på MIN lista
Lat har ja alltid varit när tråkiga saker ska göras.
Energin har funnits när ja tyckt att de varit roligt.

Varåen har sin egen agenda. Sen ska man ha klart för sig att vissa har aldrig fått lära sig att de kan va väldigt arbetsamt å få ihop till en lön.
De innebär inte att man måste slita me chit som man inte är intresserad av om man har råd att låta bli.

Det ligger rent för djupt i mig att lämna över till andra vad jag kan orka med själv. När jag var grabb
fanns det aldrig pengar till annat än det allra mest nödvendiga, så om man skulle ha något eller
göra något, så fick man fixa det själv eller låta bli, och den lärdomen sitter i mig som spikrat fortfarande.

isteskog  
#862557 Jag är lite yngre än dig Jens, men jag har samma uppfostran! 👍

Användarvisningsbild

Williamm  
#862560 Jag räknas nog till dagens ungdom, men jag byter däck självt plus knappt tio bilar till. Det tar ju inte ens en kvart..

Användarvisningsbild

anersimyra  
Williamm skrev:Jag räknas nog till dagens ungdom, men jag byter däck självt plus knappt tio bilar till. Det tar ju inte ens en kvart..

Det var styvt må jag säga att skifta hjul på under två minuter per bil..😛

jannee  
#862573 Du var mig en snabb jäkel 😀
För mig tar det nästan en timme.
Ta fram hjulen, kontrollera luften i alla 4:a.
Därpå ned i kofferten för att få loss domkraften, leta reda på fälgkorset, lossa alla 4 hjulen något, därpå hissa upp ETT hjul i taget för att senare skifta.
För att få på det nya hjulet måste jag krypa ned och SÄTTA mig på backen (ryggen klarar inte att stå böjd), därpå sätta på och skruva fast det nya hjulet.
Så får jag göra 4 ggr, därpå efterdra alla hjulen, ned i kofferten med domkraften, lägga tillbaka fälgkorset - på ett ställe så jag kan finna det nästa gång jag behöver det 😀
Nu lär det gått ungefär en timme och sedan tillkommer tvättningen av de gamla hjulen, men det hör ju inte till skiftet.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#862576 Om jag stressade på så skiftade jag hjulen på Fiat stradan på runt 30-35 minuter men då utan tvätt och kontroll av lufttrycket. Att skifta på Rangern tog runt 45-50 minuter utan tvätt och kontroll av trycket. Numera anlitar jag med varm hand en granne hundra meter hemifrån som har en komplett däckverkstad och som skiftar och kontrollerar trycket på runt 20 minuter. För detta vill han ha en hundring men jag svischar alltid två hundringar för glädjen att slippa byta själv..🙂

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).