Virkesmätning och Matrisfub

Mätbesked, problem Biometria

54 inlägg 7724 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mätbesked

halvproffs  
bolle skrev:
Elis76 skrev:Nu har @bolle ännu inte beskrivit mera i detalj vad som gått fel, trots att frågan har ställts.

Jag har skrivit och skickat ett inlägg den 17 nov.

Jag ser inget?

jannee  
#862457 Efter vad jag förstått gör Biometrias SJÄLVA egna kontrollmätningar.
Vad resultaten senare blivit är för mig en gåta.
Skulle DU lita till 100 % på ett företag som har monopol ?
OCH dessutom kontrollerar sig själv ?
Vi skogsägare har i alla tider blivit lurade på vår virkesmängd men även priserna, är DU så godtrogen och tror att detta ofog upphört ?
I dessa fall är jag benägen att hålla med ULF.
Ett ex
I början av min "karriär" sålde jag till ett sågverk, hade STORT förtroende för detta och även deras inmätning av massaveden.
Stämde i stora drag med vad jag själv kom fram till.
Nu hände sig detta att mätaren inte hade möjlighet att mäta in ett parti massaved utan jag skulle få fabriksmätning.
Detta gjordes i Nymölla och hör och häpnad, jag fick 15 % mer än vad jag själv mätt fram till - där försvann mitt förtroende för min gamla virkesmätare.

Användarvisningsbild

toker72  
#862474 Hänger inte med där det skiljer 15% och du skyller det på din gamla virkesmätare trots att både du och han brukar få samma resultat ?

jannee  
#862519 Ja just så låg det till, 15 % varken mer eller mindre.
På den tiden detta gjordes handlossade jag massaveden = staplade upp den för hand.
Hur man senare räknade fram fastmasseprocenten godtog jag då självklart expertisen (virkesmätaren) siffror.
Jag vill minnas (är inte 100 men) att man brukade räkna längden ggr höjden ggr bredden genom 2 på vältan.
På det viset skulle man få fram hur många fastmeter det var.
Att man hade lurat sig själv hade man ingen aning om - och det man inte anar, far man ej heller inte illa av.

Användarvisningsbild

toker72  
#862537 Jag hänger inte med vad var problemet ? Så länge man trav mäter kan det inte bli 100% rätt.

jannee  
#862551 Att du int begriper kan jag int hjälp dig med.
Du bör dock veta att när man får betalt får man betalt/fastmeter.
Det är just omräkningstalet från lösmeter till fastmeter som kan diffa.
Kan DU när du ser en trave med massaved beräkna hur många fastmeter den innehåller ?
Jag kan det inte, trots snart 80 år, men gissningsvis kan jag.
När en ann var ung förlitade man sig på expertisen, att sedan expertisen inte var rätt expertis hade man ingen susning om.
Men Toker
Jag har en trave som är 10 meter lång, 1,3 meter hög och vedlängden är runt 3 meter plus minus 10 centimeter, hur många fastmeter innehåller den traven ?

När en ann var ung räknade man med att det var styvt 19 men ej 20 m3fpb.
Virkesinköparen beräknade hur mycket det var + betalade därefter.

Användarvisningsbild

toker72  
#862558 Exakt omräkningstalet kan diffa och det är troligtvis därför du räknade 15% fel för räknar du man samma omräkningstal på rak fin granmassa som krokig dåligt lastad lövmassa jämnt blir det garanterat fel och dessutom är det sällan massan är i jämn längd numera utan man får beräkna medel längden. Det är just därför Biometria tar ut provbuntar så pass ofta som man manuellt mäter upp eller kör genom mätram för att kolla hur mycket fel dom själva mäter och för att bli bättre vet dom inte vad som händer med den mätare som ofta mäter lite för mycket fel. Ok nej jag kan inte beräkna traven rätt men skulle nog gissat på lite över 20 m3fub om det är barmassa.

bolle  
#862565 Jag förstår inte detta dribblande om volymmätning.

Mitt problem är att Biometrias supporter har KREDITERAT virkesmätarna RNR med ca 400,000kr. som sedan DEBITERATS köparen.

Därav får jag FEJKADE MÄTBESKED och och krediterade och korrigerade RNR.

Jag väntar fortfarande på mätbesked från virkesmätarna sedan mars -22, som finns i Biometras databas,
som jag begärt att få fleeera gånger.

Den 16 nov.-24 skickade jag en lång redogörelse av ärendena.

Den har tydlingen INTE publcerats ännu.

TS
Användarvisningsbild

toker72  
#862568 Inläggen publiceras i princip direkt så har det gått nån minut och inlägget inte finns kommer det inte finnas senare heller utan nånting blev fel vid publicerandet.

bolle  
Elis76 skrev:Vad har hänt - berätta utförligt.

Hej Elis!

Jag är en ovan nybörjare på skogsforum.

Här kommer det korta inlägget i sammandrag:
Mitt problem är att Biometrias supporter har krediterat virkesmätarnas rnr med ca. 400,000 kr.
Därav får jag fejkade mätbesked och korrigerade rnr.
Jag väntar fortfarande på mätbesked från virkesmätarna sedan mars -22, som finns i Biometriad databas.
Den 16 nov.-24, skickade jag en lång redogörelse till skogsforum av ärendena.
Den har tydligen inte publicerats ännu.

TS

Axl  
#862656 Du lär nog skriva om din mer utförliga redogörelse jag förstår inte vad som hänt.

bolle  
Axl skrev:Du lär nog skriva om din mer utförliga redogörelse jag förstår inte vad som hänt.

Biometria har krediterat RNR för ca 400,000 kr. som sedan debiterats virkesköparen.

TS
Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
bolle skrev:
Elis76 skrev:Vad har hänt - berätta utförligt.

Hej Elis!

Jag är en ovan nybörjare på skogsforum.

Här kommer det korta inlägget i sammandrag:
Mitt problem är att Biometrias supporter har krediterat virkesmätarnas rnr med ca. 400,000 kr.
Därav får jag fejkade mätbesked och korrigerade rnr.
Jag väntar fortfarande på mätbesked från virkesmätarna sedan mars -22, som finns i Biometriad databas.
Den 16 nov.-24, skickade jag en lång redogörelse till skogsforum av ärendena.
Den har tydligen inte publicerats ännu.

Jag hittar inte den redogörelse du ska ha skickat. Kanske skrev du här men sedan blev det något galet när det skulle sparas? Jag kollade också mailen men hittar inget där heller.

RNR annars är förkortning för redovisningsnummer hos Biometria.

Tralsmo  
#862991 Tacknämligt av Fredrik å förklara va RNR betyder.
Då klarnar de ju lite allafall.

Själv har ja skrivit vid några tillfällen här på forumet som gått rakt ut i ingenstans. Felet får man nog härleda till klumpiga fingrar.

Man blir ju väldigt nyfiken på vad som är problemet.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#863002 Har hänt mig någon gång att jag skrivit ett långt och förhoppningsvis välformulerat inlägg och sen surfat vidare i livet utan att trycka på "skicka".

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).