Skogsmiljö och Trädlära

Blåst och snöoväder 20-21 november 2024

4 inlägg 496 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blåst och snöoväder 20-21 november 2024

Torbjörn Johnsen  
#862249 Nu varnar meteorologerna för ett långdraget lågtryck med tillhörande snöoväder som ska komma in över landet med början tisdag kväll. Än så länge så verkar det finnas stor osäkerhet om snömängder och vindstyrkor men det som gör att jag tar upp det här är just den olycksaliga kombinationen av blötsnö och vind. Dessutom verkar stora delar av landet att bli berörda och ovädret kommer att dröja sig kvar under flera dagar. Vi kan väl hjälpas åt att hålla uppdaterat när det gäller påverkan på skogen. Har vi tur är det bara "vargen kommer" men när jag såg prognosen på TV i går såg det inte så muntert ut.

TS

Re: Blåst och snöoväder 20-21 november 2024

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862256 Det blir skitkul att gå C-kurs och jobba med fastfällda träd onsdag till fredag denna veckan.

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862269 https://www.dmi.dk/meteorologens-kommentar

Dmi berättar här på ett bra sätt om osäkerheten i onsdagens prognos då morgonen körningar vill skicka lågtrycket över Baltikum istället för över Sverige. 5b lågtryck är luriga att sätta rätt prognos på.
Jag hoppas ryssen får snön och vi slipper den

alias  
Tåndemåla skrev:https://www.dmi.dk/meteorologens-kommentar

Dmi berättar här på ett bra sätt om osäkerheten i onsdagens prognos då morgonen körningar vill skicka lågtrycket över Baltikum istället för över Sverige. 5b lågtryck är luriga att sätta rätt prognos på.
Jag hoppas ryssen får snön och vi slipper den

Jo, det svänger kraftigt i prognosen. Igår visade SMHIs prognos 18,7 mm nederbörd som snöblandat regn här på onsdag och nu har man ändrat till 0,5 mm snö.

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).