Skogsekonomi

Motorsågskurs i din skog besvär eller nytta?

21 inlägg 1856 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Motorsågskurs i din skog besvär eller nytta?

Träderik  
#862065 Arbetar med trädfällning och utbildning i Skåne och har ett problem. Det brukar vara svårt att få tag i bra övningsskog för motorsågsutbildning. Jag tänker att det borde kunna vara en gratishjälp att få i skogen om man får till ett bra samarbete. Jag äger ingen skog själv och skulle vilja höra dig som skogsägare uttala dig om vilka för och nackdelar och fördelar du ser med att ha folk som övningsfäller i skogen. Primärt är det raka träd mellan 20-40(50) cm i bhd som behövs men även stormskog, lutande träd m.m. Låt mig höra era tankar 🌲

TS
Landshypotek Bank

Re: Motorsågskurs i din skog besvär eller nytta?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862067 Vi hade kurs på min mark och det var bara trevligt. Blev cirka 100 stock huggna. Givetvis upparbetade de allt som de fällde.

Tralsmo  
#862085 Grabben å ja va på motorsågskurs för ett antal år sen.

De va på en bekants skog.
Ett riktigt grovt bestånd som va avverkningsanmält å skulle huggas i närtid.

Har svårt att se några negativa saker me de.
Ja skulle gärna ställa upp på de om ja hadde nogåt som skulle avverkas.

alias  
#862092 Har du kollat med Stiftelsen Skånska Landskap eller Skogssällskapet (har för mig att de senare förvaltar skog åt Region Skåne, om det ej har förändrats)?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862095 När jag gick C-kursen. Så hade dom haft några kurser på den marken innan.

När vi skulle åka därifrån sista dagen. Så rullade skördaren in för att hugga det som var kvar av slutavverkningen.

alias  
#862105 Jag såg, för ca 15 år sedan, ett område där det bedrevs motorsågutbildning och examination mer frekvent.

Om jannee här på forumet hade sett stubbhöjderna där så hade han nog riskerat en massiv stroke! 😉

MVH
Alias

jannee  
#862108 Det är djävla slitgöra att förfälla + såga rotben före en skördare - men timpenningen om du räknar virkesvärdet som du räddar blir bra - väldigt bra 😀
Men ok, ska sanningen fram så håller jag (snart 80) inte på med det längre 😀

Användarvisningsbild

Träderik  
#862112 Tack för alla svar. Skall höra igen med de lokala virkesuppköparna. De vet ju vart skördaren är påväg men man brukar inte få många veckors framförhållning om man går den vägen.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
alias skrev:Jag såg, för ca 15 år sedan, ett område där det bedrevs motorsågutbildning och examination mer frekvent.

Om jannee här på forumet hade sett stubbhöjderna där så hade han nog riskerat en massiv stroke! 😉

MVH
Alias

Det syns direkt att någon gått en AB kurs när de börjar såga överskäret strax under midjehöjd med en vinkel som garanterar ett den första halvmetern på en stock kommer att bedömas ha ett kvalitetsfel..😬

Användarvisningsbild

Träderik  
#862142 Ja, det är sånt här jag vill höra. Vilka spår lämnar vi i skogen efter en utbildning som sticker i ögat på skogsägaren... Det ingår ju i kursen att ha möjlighet att "leka" med öppningsvinklar så några decimeter här och var kan ju ryka. Höga stubbar låter ju också som något besvärligt om man skall kunna köra som man brukar.

TS
Användarvisningsbild

anersimyra  
Träderik skrev:Ja, det är sånt här jag vill höra. Vilka spår lämnar vi i skogen efter en utbildning som sticker i ögat på skogsägaren... Det ingår ju i kursen att ha möjlighet att "leka" med öppningsvinklar så några decimeter här och var kan ju ryka. Höga stubbar låter ju också som något besvärligt om man skall kunna köra som man brukar.

De som saknar kunskap eller utbildning från grunden men som gått en AB kurs gör nära nog undantagslöst alldeles för höga stubbar. Följden blir att skogen blir full av tjugo till 30 centimeter långa stumpar eftersom stubbarna behöver kapas ner för att mindre maskiner överhuvudtaget ska kunna ta sig fram. Varför det regelmässigt ska tillagas ett överskär på 70 grader med en längd på runt halvmetern är i de flesta fallen fullständigt obegripligt. Vid tomtarbeten kan förstås metoden vara lämplig men vid produktion till skogs så är förfarandet helt förkastligt av tidsmässigt men framförallt av ekonomiskt skäl. Vid naturvårdshuggning gör jag själv ofta höga stubbar av grövre träd för att gynna fågel och insekter men då måste man ta hänsyn till framkomligheten för eventuella maskiner. Tyvärr så är jag rätt säker på att i de flesta fall så ger en AB kurs ingen eller en mycket begränsad kunskap om drivning vilket möjligen förklarar mängden av knähöga stubbar och mängden av stumpar..🙂

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:De som saknar kunskap eller utbildning från grunden men som gått en AB kurs gör nära nog undantagslöst alldeles för höga stubbar. Följden blir att skogen blir full av tjugo till 30 centimeter långa stumpar eftersom stubbarna behöver kapas ner för att mindre maskiner överhuvudtaget ska kunna ta sig fram.

Håller inte med. På den AB-kursen jag gick poängterades det att hålla nere stubbhöjden, t.ex. genom att kapa rotben, för att man inte skulle få problem med att få ut stockarna ur skogen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
th skrev:
anersimyra skrev:De som saknar kunskap eller utbildning från grunden men som gått en AB kurs gör nära nog undantagslöst alldeles för höga stubbar. Följden blir att skogen blir full av tjugo till 30 centimeter långa stumpar eftersom stubbarna behöver kapas ner för att mindre maskiner överhuvudtaget ska kunna ta sig fram.

Håller inte med. På den AB-kursen jag gick poängterades det att hålla nere stubbhöjden, t.ex. genom att kapa rotben, för att man inte skulle få problem med att få ut stockarna ur skogen.

Det finns både bra och mindre bra utbildare och sen finns, eller fanns det dessvärre rena skojarna. Jag var själv och röjde upp efter ett skojarföretag och vart de bedrivit verksamheten syntes på de ”kulturstubbar” som lämnats på platsen..🤣 i övrigt var de tjugotalet fina timmergranar de stackars eleverna övat på söndersågade i kortbitar om 2 till 2,5 meter, att det var både första och sista gången de fick bedriva sin verksamhet på den marken blev en självklarhet. Själv gick jag AB kursen hos Champs of logging som är högst professionella och kunniga så kvaliteten på utbildningarna kan variera stort trots godkänd instruktörsutbildning..😮

Användarvisningsbild

anersimyra  
#862191 Och till dags dato har jag inte stött på någon som på vare sig AB eller C kursen fått lära sig att såga riktskäret med kopplingssidan vänd mot stammen. Det ser lika roligt ut varje gång när de försöker göra ett riktskär när ett annat träd eller annat hinder inte tillåter att riktskäret görs på traditionellt sätt..😃

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Själv gick jag AB kursen hos Champs of logging som är högst professionella och kunniga så kvaliteten på utbildningarna kan variera stort trots godkänd instruktörsutbildning..😮

Jag gick kursen hos Södra/Säkerskog. Grymt bra instruktör 👍

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).