lör 02 nov 2024, 14:26#860262
83-35 skrev:Glömde nämna att bromsarna inte släpper på normalt sätt O ger inte nån indikation på instrumentpanelen
Att bromsarna ligger på
Måste bygla över för de ska släppa hydrauliskt
Du måste ha korrekt matartryck (i hydrostaten) för att bromsarna ska kunna släppa. Det finns ett relä, R17a, som aktiveras av matrtrycksgivaren och reläkontakten ser till att ström kan gå till magneten som frilägger bromsarna.
O funderar över varför styrtrycket inte stiger alls vid manuellt vridande på. Pötentiometern o brytarn i manuellt läge .
Det mätbara matartrycket (det du kallar styrtrycket) påverkas inte av potentiometer eller automatik knappen. Det mätbara trycket är och skall vara konstant 18 bar eller 1.8MPa
Eftersom det är troligen ett elfel så bör vi fortsätta att söka i elsystemet. I början av en felsökning jobbar man vanligen med att utesluta fel och om du var tvungen att bygla för att frilägga bromsarna så måste du kolla att R17a växlar när du startar dieselmotorn. Det brukar kunna känns om man håller i reläet när man vrider på startnyckeln. Det kan räcka med att bara startmotorn går men alldeles säkert när motorn startar.
-Om inte R17a växlar så har du felet i reläets primärkrets. Avbrott mellan reläspole och tryckgivaren. Sitter kabeln på givaren? Givaren jordar reläspolen
-Om reläspolen faktiskt växlar så har vi felet i reläets sekundärkrets där reläkontakten ansluter från automatikknappen för bromsarna till elmagneten som släpper på oljetrycket till bromscylindrarna. Bromsarna lossas med oljetryck.
Så kolla om du får spänning ut från säkring
#8 (kabel#41+) fram till kabel# 41 ut från P-bromsknappen i mittläget. För detta behöver du bara ha tändningen påslagen och nödstoppen uppdragen. Om du får spänning på kabel
#41 vid P+bromsknappen så ska vi sedan kolla om du får spänning fram till reläkontakten (R17a) på centralkortets kontakdon CK5 stift nummer 1 (kabel#41). Om du får spänning fram dit så kollar du om du får spänningen ut från samma reläkontakt på centralkortets kontaktdon CK7 stift nummer 7. Oc för bromsarnas friläggningh slutligen om du får spänning ner till elmagneten och det är fortfarande kabel# 41
Kan jag lägga på ström direkt på Hirschman kontakten på nåt sätt o få den att röra på sig?
NEJ, livsfarligt då maskinen kan dra iväg med max hastighet eftersom du då ger max ström till magneten.
Om du ska bygla så så måste du sätta in ett motstånd. Här en bild på hur Eddie Backlund löste det när hans stryförstäkare inte fungerade
1730554258_image_1.jpg
En el kille påstår att båda magneterna är slut men då jag själv såg att skördarn gick åt ett håll är min åsikt en annan ….
Såna kommentarer och "stjälp-hjälp" är distraherande brus i en felsökning
Styrningen funkar inte på vippbrytarn på paletten i nuläget enbart via ratten då stolsbrytarn stängt
Vi tar detta när vi är klara med hydrostaten och bromsarna
Kan du i alla fall ta ett kort på dina paletter och denna "vippbrytare"?! Det finns nägra olika varianter på dessa maskiner beroende på serienummer och vilken typ av kranreglage maskinen har
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Man lär så länge man undervisar...
//Per A