Verkstan

Vad gör ni i verkstan ?

2002 inlägg 235616 visningar 84 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#861755 Går den varianten av insprutning bättre än vanlig pump eller är det bara dyrare? Man tror ju fortfarande att 1,9tdi är ofelbar och billig.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#861760
Williamm skrev:Går den varianten av insprutning bättre än vanlig pump eller är det bara dyrare? Man tror ju fortfarande att 1,9tdi är ofelbar och billig.


Ja kan bara säga att ja haft 2 passater me 1,9 tdi. En 01 å en 04.
Om de va de insprutet på dom vet ja inte men dom hadde gått 43 + 28000 mil prickfritt (130hk).
Den här har gått 38000mil å ja tror de är 105hk i den.

Ja vet att i min vita transport 2.0tdi 2015 (184 hk) är de pump driven via kamrem.

Edit:
Dom pasaterna gick som en dröm å drack 0,6l mil om man körde som en biltjuv me fullt lass.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#861761
Tralsmo skrev:
Williamm skrev:Går den varianten av insprutning bättre än vanlig pump eller är det bara dyrare? Man tror ju fortfarande att 1,9tdi är ofelbar och billig.


Ja kan bara säga att ja haft 2 passater me 1,9 tdi. En 01 å en 04.
Om de va de insprutet på dom vet ja inte men dom hadde gått 43 + 28000 mil prickfritt (130hk).
Den här har gått 38000mil å ja tror de är 105hk i den.

Ja vet att i min vita transport 2.0tdi 2015 (184 hk) är de pump driven via kamrem.

Edit:
Dom pasaterna gick som en dröm å drack 0,6l mil om man körde som en biltjuv me fullt lass.

Ja, jag har 110hk varianten av dem tdi-motorerna i min audi.
Det är dem jag menade med pump, din 2.0tdi har nog cominrail med remdriven hörtryckspump(eller vad den nu heter) Och den kriminalblå låter som om det är ett mellanting, unit-inektor tror jag cats:variant hette.

Jag märker en viss skillnad till det bättre med cominrail på ivecon jämfört med min tdi. Men det är nog motorstorlek som spelar in också, nästen en lite till.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

kungsis  
#861773 Lagat dammsugaren i verkstaden 😀 . Var kretskortet som reglerade vilken effekt den skulle suga med, som hade lagt av. Tog helt enkelt bort skiten så nu är det "direktdrift". Varför finns det sådant överhuvudtaget. Är väl aldrig någonsin någon som inte har den på högsta effekt.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#861830 Så här ser de ut på den kriminalblåa.

Bilderna blir ju sisådär i skummet.

De största arbetet är ju å plocka väck allt runtikring för att kunna lyfta ventilkåpan.
Måste skaffa förlängda intolver tills ja sätter ihop de.

Han på verkstan ja brukar anlita sa att de va inte ofta han råkade på detta problemet på den här motortypen men han rådde mig å kolla kablaget ochså.

Sista bilden är ju injektorn på ettans cylinder som krånglar.
Pump å injektor är ju hopabyggt.

Ska kolla på skroten om de går å få fatt där. Meken trodde inte de va omöjligt.

Användarvisningsbild

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Williamm  
#861835
Tralsmo skrev:Så här ser de ut på den kriminalblåa.

Bilderna blir ju sisådär i skummet.

De största arbetet är ju å plocka väck allt runtikring för att kunna lyfta ventilkåpan.
Måste skaffa förlängda intolver tills ja sätter ihop de.

Han på verkstan ja brukar anlita sa att de va inte ofta han råkade på detta problemet på den här motortypen men han rådde mig å kolla kablaget ochså.

Sista bilden är ju injektorn på ettans cylinder som krånglar.
Pump å injektor är ju hopabyggt.

Ska kolla på skroten om de går å få fatt där. Meken trodde inte de va omöjligt.


Alltid intressant att se.
Jag tror jag ha hört om någon som fick tag på en för fem tusen till en golf diesel, men det kanske inte är samma.

Avatar Fallback

Re: Vad gör ni i verkstan ?

Tralsmo  
#861838
Williamm skrev:
Tralsmo skrev:Så här ser de ut på den kriminalblåa.

Bilderna blir ju sisådär i skummet.

De största arbetet är ju å plocka väck allt runtikring för att kunna lyfta ventilkåpan.
Måste skaffa förlängda intolver tills ja sätter ihop de.

Han på verkstan ja brukar anlita sa att de va inte ofta han råkade på detta problemet på den här motortypen men han rådde mig å kolla kablaget ochså.

Sista bilden är ju injektorn på ettans cylinder som krånglar.
Pump å injektor är ju hopabyggt.

Ska kolla på skroten om de går å få fatt där. Meken trodde inte de va omöjligt.


Alltid intressant att se.
Jag tror jag ha hört om någon som fick tag på en för fem tusen till en golf diesel, men det kanske inte är samma.


Ja googlade på de här innan idag å fattade de som att dom flesta äldre vw motorer har de här. De står pd å vtg på 1.9tdi. pd är dom här injectorerna å vtg står för reglerbart displacement på turbot.

Tror att dom 130hk passaterna som ja hadde va samma som detta.

Hursomhelst så hamnar man ju alltid i funderingen om man ska laga de man har eller köpa nåt annat.

Ja är så jävla trött rent ut sagt på å köpa nåt annat (eller nytt) som konsumerar lika mycket av mina pengar som de ja redan har därför hamnar ja i laga fällan hela tiden å har fullt upp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).