Skogsnyheter

Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

64 inlägg 40479 visningar 21 följer Svara, dela mm...  

Re: Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

clarro  
Mangan skrev:Rätt modigt gjort, det är en inte oansenlig risk de tar på sig när de måste höja priset för redan gjorda affärer. Funkar bra när allt pekar uppåt...

Noterar att massaveden ligger kvar.

vida har haft nåt liknande i flera år..

Användarvisningsbild

Skogsteknikern  
#859529Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.

clarro  
#859530så,,affär uppgord med ett lokalt såg,,känns bra! varenda pinne dom senaste 60 åren från denna gården har gått till södra..

Användarvisningsbild

Erikk  
Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.

Skrev nyligen ett avtal på 1300kr/fuben med Södra så känns som att du inte har koll på vad Södra faktiskt ger

alias  
Erikk skrev:
Skogsteknikern skrev:Södra har ju långt kvar till rätt pris. Har just sålt ett LRK och fick då 1305 kr/m3fub. Ingen speciellt bra skog, skulle tro att medelstammen är ca 0,35. Känns bara lite bittert när jag för 2 år sedan sålde riktigt fin granskog och fick knappast hälften av detta pris.

Skrev nyligen ett avtal på 1300kr/fuben med Södra så känns som att du inte har koll på vad Södra faktiskt ger

Men pratar ni verkligen om pris på samma virke då?

1300 kr/m3fub är väl i det fallet bruttopriset endast för grantimret och inte ett snittpris netto för hela virkesvolymen (vilket är det normala för LRK)?

MVH
Alias

jannee  
#860819Jag blev i dagarna för gran erbjuden 1550 kr/fub för 18+

Användarvisningsbild

Erikk  
alias skrev:
Erikk skrev:

1300 kr/m3fub är väl i det fallet bruttopriset endast för grantimret och inte ett snittpris netto för hela virkesvolymen (vilket är det normala för LRK)?

MVH
Alias

Detta var 1300kr/m3 fub netto efter avverkning inclusive efterlikvid.
På 5 år med Södra modellen ökar virket med cirka 200kr/fub med utdelningar.
Jag hade inte sålt till konkurrent om de inte betalar mer än Södra modellen på 5 år. Så värdesätter jag Södra.

alias  
Erikk skrev:
alias skrev:
Erikk skrev:

MVH
Alias

Detta var 1300kr/m3 fub netto efter avverkning inclusive efterlikvid.
På 5 år med Södra modellen ökar virket med cirka 200kr/fub med utdelningar.
Jag hade inte sålt till konkurrent om de inte betalar mer än Södra modellen på 5 år. Så värdesätter jag Södra.

Jag tänker inte säga att det är omöjligt, men om jag testar Södras hjälpmedel "Priskalkyl" så behöver jag skruva rätt hårt på samtliga parametrar (marknadspremie, naturvårdspremie, certifieringspremie, tillgänglighetspremie, volympremie och förväntad efterlikvid) för att landa på 1300 kr/m3fub netto inkl. efterlikvid (gissar att beräknat totalpris behöver hamna en bit över 1400 kr/m3fub för att hamna på 1300 kr/m3fub efter avverkningskostnaden räknats av).

Som dubbelcertifierad med +14 % naturvårdsavsättningar, med skbv som tillåter lastbil med släp året runt och bärighet i skogen som tillåter avverkning även under tjällossning, en kontraktsvolym på +8000 m3fub och 16 % efterlikvid så blir beräknat totalpris inkl. förväntad efterlikvid 1450 kr/m3fub. Det borde väl ge ett netto efter avverkningskostnader på 1300-1350 kr/m3fub.

Edit: Siffrorna ovan avser stampris gran.

Matar jag in mer normala förhållanden för hur en genomsnittlig avverkning ser ut i mina hemtrakter så blir utfallet "något" annorlunda/sämre.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#860987Jag skall hugga 3-4 hektar till våren/sommaren, denna gång blir det Södra. Ca 1200-1500 kubik. Hälften tall, hälften gran. 100 år eller så.

Vad blir nettot per huggen fub inklusive efterlikvid och premier tror ni? Över 1000:-?

alias  
Mangan skrev:Jag skall hugga 3-4 hektar till våren/sommaren, denna gång blir det Södra. Ca 1200-1500 kubik. Hälften tall, hälften gran. 100 år eller så.

Vad blir nettot per huggen fub inklusive efterlikvid och premier tror ni? Över 1000:-?

Du får väl mata in dina specifika förutsättningar i Södras "Priskalkyl". Tror, fritt ur minnet, att premierna utgjorde som mest ca 200 kr/m3fub - så det slår ju rätt hårt på nettot.

Sen bör ju även grovlek på skogen och bedömd rötfrekvens påverka om schablonen för stampriset för tall resp. gran stämmer.

Hur kom det sig att du landade i att det blir just Södra denna gången - om man få vara nyfiken?

MVH
Alias

bgsentr  
#861959Intressant att så många säljer utan att ha en aning om vad nettot blir😂

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#862013Norra , mellan eller södra, spelar ingen roll ! Varför hålla på med alla dessa premier, efterlikvider, emissioner, mm ?! Varför inte bara komma överens innan och få ett bra netto på kontot direkt !

bgsentr  
Skogsnördennorrland skrev:Norra , mellan eller södra, spelar ingen roll ! Varför hålla på med alla dessa premier, efterlikvider, emissioner, mm ?! Varför inte bara komma överens innan och få ett bra netto på kontot direkt !

Då skulle många byråkrater bli arbetslösa😅

Sörlänningen  
Skogsnördennorrland skrev:Norra , mellan eller södra, spelar ingen roll ! Varför hålla på med alla dessa premier, efterlikvider, emissioner, mm ?! Varför inte bara komma överens innan och få ett bra netto på kontot direkt !

Vadå komma överens innan? Menar du att Södra på förhand skall räkna ut hur deras inkomster kommer se ut de närmaste hundra åren, ta ett enormt lån och betala ut till oss skogsägare? Det är inte möjligt att planera sina inkomster tiotals decennier i förväg.

I den verkligen världen så gör man som gör för att hitta en balans mellan att uppmuntra till virkesförsäljning och att vara trogna medlemmar och virkesförsörjare under lång tid och att dela ut kapitalet på ett rimligt sätt till medlemmarna.

I just Södra har väl många känt att lite för mycket vikt för några år sedan låg på att dela ut till gamla medlemmar (som jag). Det har jämnats ut något på senare tid. Oavsett vad som är rätt jämnvikt är det bästa knappast att enbart ge virkeslikvider.

Användarvisningsbild

Skogsnördennorrland  
#862028Men snälla . Om jag har virke att sälja vill jag ha så bra som möjligt för det och det är nu på KONTOT .
Mao så förhandlar jag om ett pris netto som blir efter avverkning, oavsett om det blir av eller ej !
Jag vill inte finansiera en förening /industri !
Jag behöver ingen förening , eller nån annan som avgör om jag fått bra för virket , det avgör jag själv .

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).