Skogsnyheter

Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

64 inlägg 40341 visningar 21 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

Fredrik Reuter  
#859128Från och med den 21 oktober 2024 höjer Södra virkespriserna för timmer och klentimmer. Priset för normaltimmer av gran (Värö +21 cm) stiger från 1195 kr/m³fub till 1295 kr/m³fub, medan normaltimmer av tall går från 1000 kr/m³fub till 1070 kr/m³fub. Kubbpriset höjs från 855 kr/m³fub till 925 kr/m³fub. Samtidigt införs nya trygghetsåtgärder för skogsägare. Bland nyheterna finns "Högsta pris 60 dagar", som garanterar att skogsägaren får det högre priset om en prishöjning sker inom 60 dagar efter avtalstecknandet. Dessutom införs priskompensation vid försenad avverkning, där skogsägaren erhåller det högre priset om avverkningen sker mer än ett år efter avtalet.

För att öka transparensen lanserar Södra i november ett nytt digitalt verktyg för prisberäkning. Detta verktyg ger medlemmar möjlighet att själva räkna fram ett uppskattat virkespris genom att justera parametrar som volym, tillgänglighet och naturvårdsavsättningar. Målet är att göra virkesaffären mer rättvis och öppen, vilket enligt Södra ligger i linje med de kooperativa principerna som de arbetar efter.

Mer info: https://news.cision.com/se/sodra/r/sodr ... s,c4053977

TS

Re: Södra höjer virkespriserna igen - närmar sig 1300 kr

Sörlänningen  
#859136Det är ju en speciell kombo med rusande (enligt någon definition på rusande) och lågkonjunktur.
Man undrar ju vad som skall hända i högkonjunktur. Kommer Multiversum explodera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#859138Rätt modigt gjort, det är en inte oansenlig risk de tar på sig när de måste höja priset för redan gjorda affärer. Funkar bra när allt pekar uppåt...

Noterar att massaveden ligger kvar.

aho  
#859150Även efter prishöjningen så ligger Södra ett par hundralappar under vad sågverksbolagen i Götaland verkar vara villiga att betala.
Just nu är det säljarens marknad på timmersidan.

Tralsmo  
#859153Att södra ändrar försäljnings modellen enligt dom där 60dagarna å ett år efter kontraktsskrivning är nog inte så modigt, bara begåvat.

Att massaveds priset inte höjdes tror ja beror på att de blir betydligt mer massa i slutavverkningarna nu än de varit förut. om nån undrar över de så kan man ju titta på va som huggs nu när dom flesta tror att det är jättebra betalt för virket.

Användarvisningsbild

Elis76  
aho skrev:Även efter prishöjningen så ligger Södra ett par hundralappar under vad sågverksbolagen i Götaland verkar vara villiga att betala.
Just nu är det säljarens marknad på timmersidan.

Kan Du komplettera prisstatistiken i tabellen nedan med vad Du menar sågverksbolagen i Götaland betalar.

https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/skogsbruk/salja-virke/prisstatistik/

aho  
#859157Trodde att priser på över 1500 SEK/m3fub för fint grantimmer var en myt när jag såg det i tråden "Virkespriser 2024", nu har jag sett det med egna ögon i anbud. Har även anbud på över 1400 SEK/m3fub för talltimmer i en slutavverkning.
Så ring runt till uppköparna innan ni säljer.

#859160Vilka är det som betalar så mycket? Eller är det hemligt?

Användarvisningsbild

T18  
#859163Har en kompis vars kompis farsas moster styvmor blev erbjuden 1800 kr (m3sk) för en fin grantimmerpost i Götaland. Nära väg och bra drivningsförhållanden.

isteskog  
#859168Mormors kusinsbryllings släkting blev erbjuden 2000 kr/m3fupb för en kortväxt talltimmerpost i Inre Norrland. 1 km till väg över myrar.....(ironi)

Chainsaw Charlie  
#859174Vida bjöd mig 1400 kr/m³fub för grantimmer i somras. Sedan dess så har Södra gjort två rätt kraftiga höjningar så att priserna skulle vara 1500 kr/m³ nu låter inte alls orimligt. Jag har inte skrivit något kontrakt än men hade tänkt börja på höstens avverkningar inom några veckor så det börjar väl bli dags att ringa runt lite.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Mangan skrev:Vilka är det som betalar så mycket? Eller är det hemligt?

Eftersom Södra kände sig nödgade att höja grantimmerpriset med en hundring kan man ju utgå från att andra sågverksföretag har betalat mer än Södra och att detta krävs för att kunna köpa. Sedan kan det säkert variera från post till post hur mycket mer andra sågverksföretag har betalat. Men helt klart är det säljarens marknad nu och väl värt att vara lite ”om sig och kring sig” om man ska sälja en avverkning. Det visar ju inte minst Södras förändringar av avtalsvillkoren.

En eloge till Södra som öppnar upp med mer pris- och premietransparens och en eloge till både Södra och Vida som inte försöker snacka ner marknaden eller hota om nedläggning utan kör på utifrån rådande marknadsläge👍

Här finns en del att lära för både Norra och Mellanskog.

Användarvisningsbild

Lindveden  
Chainsaw Charlie skrev:Vida bjöd mig 1400 kr/m³fub för grantimmer i somras. Sedan dess så har Södra gjort två rätt kraftiga höjningar så att priserna skulle vara 1500 kr/m³ nu låter inte alls orimligt. Jag har inte skrivit något kontrakt än men hade tänkt börja på höstens avverkningar inom några veckor så det börjar väl bli dags att ringa runt lite.

Jo ja vet en granne till mig som oxå skulle sälja i somras o hade ute både Vida, Södra och Derome. Det blev till slut Derome som tog det me ca en 50 kr/m3 extra påslag jämfört med Vida som hade näst bäst.

Användarvisningsbild

Banarne  
#859181Jag blev bjuden 1500 kr för grantimmer i Västra Götaland för några veckor sen, + dubbel cert 40 kr. Måste innebära 100 kr till nu😁 Men det är ju alltid nettot som räknas. Och Södras maskiner har alltid varit dyrast, när jag upphandlat! Men deras entreprenörer viskar att dom får minst betalt??? Kanske södra tar provision på dom??? Vet det ryktas att ibland "subventionerar" andra sina drivnings kostnader på avverkningar dom vill ha. Hur kan man annars få priser som kan vara 40-50 kr billigare hos andra än södra, som jag fått vid några tillfällen.

Chainsaw Charlie skrev:Vida bjöd mig 1400 kr/m³fub för grantimmer i somras. Sedan dess så har Södra gjort två rätt kraftiga höjningar så att priserna skulle vara 1500 kr/m³ nu låter inte alls orimligt. Jag har inte skrivit något kontrakt än men hade tänkt börja på höstens avverkningar inom några veckor så det börjar väl bli dags att ringa runt lite.

Återkom med vad du får då.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).