Jimme skrev:Hej jag har en 550xp mk1 från 2013 och skall byta till nyare förgasare det sitter en valbro AT 1 A på den nu,men frågan är om en AT 12 förgasare från 550xp mk2 passar på min såg, och likaså med tändspolen?
Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?
anersimyra skrev:Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?
Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
Odalbonden skrev:På min 550 2012 års, sitter det mest troligt en AT 1a,vet inte om 7a fanns första året?Finns inte tillstymmelse till tvekan på gaspådrag! Och den sjunger ut något helt otroligt!anersimyra skrev:Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?
Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
anersimyra skrev:Odalbonden skrev:På min 550 2012 års, sitter det mest troligt en AT 1a,vet inte om 7a fanns första året?Finns inte tillstymmelse till tvekan på gaspådrag! Och den sjunger ut något helt otroligt!anersimyra skrev:Ent skrev:Blir det inte väldigt dyrt att byta förgasare, tändspole plus uppdatering?
Jo och det var anledningen till att jag sålde min 550 mkII. Tändspolen och förgasaren havererade av någon anledning samtidigt. En ny HVA originalspole hittade jag till ett väsentligt lägre pris än rekommenderat utpris. Två auktoriserade verkstäder misslyckades därefter med att felsöka sågen som efter byte av spolen startade men genast dog vid gaspådrag. Efter första verkstadsbesöket konstaterade jag själv att förgasaren läckte någonstans när man sög i primerslangen och lämnade därför in den för provtryckning. Efter några veckor ringer mekanikern och meddelar att han provtryckt utan att hitta något fel och att förgasaren nog är ok!! När jag frågar om han verkligen inte hittat läckan vid vacuumtestet så blir svaret att något test av detta inte utförts då det inte står något om vacuumtest i Husqvarnas servicemanual..🤣 I det läget tog jag det definitiva beslutet att aldrig i helvete gynna husqvarna och deras uppenbart usla serviceorganisation och köpte mig i stället en Echo 501:a.
Numera går 550:in perfekt i en arbetskamrats ägo som har turen att ha en kamrat som är en duktig servicetekniker och som uppdaterade en ny förgasare utan kostnad som en ren service efter köp av ny förgasare.
Hanteringsmässigt var och är 550 gen1 den kvickaste sågen som HVA tillverkat. Min första som jag köpte 2012 skar efter något år men efterföljaren susar fortsatt fint på i en kamrats ägo..🙂
hva555 skrev:Ta en AT12 om du har. Ta en tändspole av så sen modell som du hittar, typ tillverkningsår 2017. Uppdatera styrenheten på förgasaren så den matcher tändspolen. Sen kan du gärna öppna dämparen lite så har du fått en tydlig förbättring.