Socialt (mer om oss)

Dagens prestation

14619 inlägg 3859741 visningar 225 följer Svara, dela mm...   

Re: Dagens prestation

jannee  
#860179 Om i fall att bilen vore oförsäkrad vem står då för reparationskostnaderna ?
Står bilen på en avgiftsbelagd parkeringsplats borde väl ÄGAREN till parkeringsplatsen står för kostnaderna - eller ?
Är det någon som kan det juridiska ?

Elmia
Användarvisningsbild

Rättselarn  
#860196 Nu är jag inte jurist, men fastighetsägaren kan nog hävda force majeure. Stormen är en händelse som fastighetsägaren inte kan påverka. Skulle däremot trädet ha haft kända skador innan stormen eller att man grävt och skadat rötterna så kan det bli mer problematiskt för fastighetsägaren.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#860203 När olyckan sker av naturfenomen, den ansvariga är ägeren till trädet.
Vilket inte sällan är ägaren till grannfastighet.

aho  
#860206 Det krävs att man kan bevisa att ägaren till trädet varit vårdslös för att man ska kunna kräva ersättning av denne.

https://www.konsumenternas.se/arkiv---n ... vid-storm/
https://lawline.se/answers/fraga-om-ers ... -pa-en-bil

Användarvisningsbild

anersimyra  
I går var det nära att vi tvingats kontakta respektive försäkringsbolag. När vi var i färd med att arbeta upp ett över parkvägen fallet träd så kom där plötsligt en kraftig regnskur med hård byig vind. Till vänster om ”flyktvägen” är en gammal inhägnad soptipp där stora döda aspar och björkar står utefter vägen. Det blåste såpass kraftigt att diverse träddelar smattrade som grovt hagel mot bilarna..💦🌧️🌧️💨😮 tyvärr så slutade jag filma sekunden innan ett träd brakade ner och blockerade vår flykt ut ur området..😝

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
HannuRöj skrev:När olyckan sker av naturfenomen, den ansvariga är ägeren till trädet.

Olika lagar i FInland och Sverige.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
Skogsola skrev:
HannuRöj skrev:När olyckan sker av naturfenomen, den ansvariga är ägeren till trädet.

Olika lagar i FInland och Sverige.

😀 Ja, det är mycket möjligt.

Användarvisningsbild

svampbob  
#861604 Jag har just gjort i ordning ett brev för att skickas till Kvevlax i Finland. Det måste vara väldigt många år sedan sist men jag hittade både kuvert och frimärke 😀

mullhytting  
#862173 Dagens projekt var något i hästväg

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#862440 Bytt till vinterdäcken. Jag förstår inte alla rapporter på nyheterna om långa köer till däckverkstäderna. Har hållt på med det sedan tonåren och det är ju inte särskilt krångligt att göra det hemma på infarten eller gatan, går snabbare än att sitta i kön och så blir muttrarna dragna med rätt moment 😀

tallen100  
th skrev:Bytt till vinterdäcken. Jag förstår inte alla rapporter på nyheterna om långa köer till däckverkstäderna. Har hållt på med det sedan tonåren och det är ju inte särskilt krångligt att göra det hemma på infarten eller gatan, går snabbare än att sitta i kön och så blir muttrarna dragna med rätt moment 😀

Det är väl alldeles för jobbigt och komplicerat för folk numera, det finns ju ingen app som gör själva däckbytet.
Inte dåligt att dom orkar och kan köra bilen själva 🤔 😉

jannee  
#862446 Det är lättare sagt än gjort att byta däck eller hjul.
Har du haft din bil på verkstad och gjort någon typ av service kan du med lite otur fått dina hjul fastdragna med en muttermaskin.
Om detta gjorts kan du INTE lossa muttrar eller bultar med ett vanligt fälgkors.
Verkstäderna drar nämligen fast hjulen extra hårt för att inget hjul någonsin självmant ska lossna - för ingen efterdrar något någonsin.
Dessutom med lite otur har luften också gått ur något däck - och naturligtvis har du ingen pump. 🤬
Bor du i lägenhet var ska du förvara dina hjul ?
Tillgång till kompressor ?
Men visst vi som bor i villa borde själva lätt kunna lösa detta med att skifta hjul.
MEN det som inte kan lösas med mobilen får oftast någon annan lösa. 😀
Har ju inte tid, måste hinna med att förverkliga mig själv 😀

Användarvisningsbild

machonisti  
jannee skrev:Har ju inte tid, måste hinna med att förverkliga mig själv 😀

Men... byta däck är väl i sig ett självförverkligande??
Nåt att dra till med på fikapausen 🤣

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Har du haft din bil på verkstad och gjort någon typ av service kan du med lite otur fått dina hjul fastdragna med en muttermaskin.
Om detta gjorts kan du INTE lossa muttrar eller bultar med ett vanligt fälgkors.

Det är därför det finns långa handtag 😎

tallen100  
th skrev:
jannee skrev:Har du haft din bil på verkstad och gjort någon typ av service kan du med lite otur fått dina hjul fastdragna med en muttermaskin.

Det är därför det finns långa handtag 😎

Dom där teleskåphandtagen med vändbar hylsa är ganska bra att ha i bilen.
Men numera finns det väl inte ens ett reservdäck med till bilarna som på den gamla goda tiden, nu ska folk förlita sej på en flaska med skum och/eller en liten kompressor.
Vid en ordentlig punktering är det väl bärgare som gäller, smidigt billigt och miljövänligt.
Utvecklingen går verkligen framåt 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).