SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skotare

Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

67 inlägg 33538 visningar 15 följer Svara, dela mm...  

Re: Farma LF 8 - första bilderna och filmen på nya skotaren

AKKAMAAN  
Tralsmo skrev:En intressant fråga som uppstår alltid vid såna här betydelsefulla innovationer i skogsbranchen är varför dom i princip alltid rinner ut i sanden.

$$$$ kontra nyttan

Rottne skogsmaskiner

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#818930Ni undrar hur försäljnings- och serviceorganisation kommer byggas upp.
Det finns ju redan en sådan organisation.
Tittar man i värmland så säljer ju Maskin Väst farma och de har ju erfarenhet av Rottne skogsmaskiner. Så det blir nog inget problem när det gäller försäljning och service.
Samma gäller för Sundahls i Växjö.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#818939Jag förstod på Farma att inte alla deras svenska ÅF ska sälja skotaren. Vilka det blir kommer att meddelas i början av 2024 och de du nämner är nog inga högoddsare.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
samuel skrev:Ni undrar hur försäljnings- och serviceorganisation kommer byggas upp.
Det finns ju redan en sådan organisation.
Tittar man i värmland så säljer ju Maskin Väst farma och de har ju erfarenhet av Rottne skogsmaskiner. Så det blir nog inget problem när det gäller försäljning och service.
Samma gäller för Sundahls i Växjö.

Frågan är väl lite om Rottne vill att deras återförsäljare ska sälja ett annat märke som ev konkurrerar med deras minsta modell

#819121Jag tror inte att Rottne vill stöta sig med deras två största ÅF. De ihop säljer ju på ett stort område. Hela Västsverige och Sydsverige.
Men vi får väl se hur det blir snart.....

FARMA NORDEN AB  
#842174Nu ska äntligen maskinen visas upp för publik.
På Emmaboda Skog och traktor samt Skogsmaskinsdagarna i Karlskoga kommer den dom vill att kunna stifta närmare bekantskap med FARMA LF8

Användarvisningsbild

AntonD  
#843052Emmaboda är lite för långt bort för mig. Någon som ska dit får gärna svara vad det är för flöde från pumpen.
Jag ser ju den perfekta kombimaskinen för den självverksamme. Bara på med typ logmax 2000 och log mate 510 ifall pumpen ger nog med flöde (vilket jag tror).

Snabbfäste på grind å mankar så har terri 3cw seriös konkurrens, där farma har mer effekt och kanske flöde men samma kompakta storlek

maltex  
Användarvisningsbild

AntonD  
#843079Missat den, men samma info står ju även i första inlägget 🙃 men jag tror aldrig jag uppfattade att det bara är en pump som sköter både hydrostat och kran/funktioner.

Det är alltså väldigt likt prosilva som också bara har en stor pump för all hydraulik.

260L, kan de va en 160cc pump kanske?

Vilket räcker gott och väl för ett skördaraggegat!

Wrangler  
#843083Dom verka ha tänkt till att man vill göra kombimaskin av den

#859109För er som inte trodde på mig. Så kan jag meddela att det blir som jag trodde med återförsäljare för Lf8.
Maskin väst, Sundahls och Höglandets är åf. Vilket är bra då dessa har erfarenhet av skogsmaskiner. 🤠

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#859693På torsdag börjar Fors/Farma sin demoturné med skotaren Farma LF8 ute hos de företag som ska sälja den på svenska marknaden. Första stoppet är nu på torsdag 31 oktober hos Staffans Maskin i Istorp. Farma har tagit fram en speciell kampanjsajt för LF8-skotaren med mer info, bilder mm:
https://www.farma-lf8.com

Där kan ni även se hela turnéplanen.

TS

WarPeter  
#860076Var och tittade på demomaskinen idag. Bra jobb Farma, den ser helt klart intressant ut för entreprenörer som vill ha en ren gallringsskotare. För oss skogsägare känner jag dock att den blivit lite för dyr och kanske också lite onödigt stor/tung. Jag tog tyvärr inte några egna bilder men jag såg Torbjörn där på håll så det kommer säkert.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#860629Farma kör nu runt på turné med sin skotare Farma LF8 tillsammans med firmorna som ska sälja skotaren i Sverige. Nu på fredag visas den av Maskin Väst på skogsdag hos min bror Göran (mellan Segmon och Slottsbron, avfart från E18 mot Segoltan) för den som är intresserad av att se maskinen.

Förra veckan var den i skogarna hos Staffans Maskin i Istorp/Horred i Västra Götaland. Jag var där och kollade på den men tyvärr blåste det så hårt så det gick inte att filma något bra. Men jag lägger upp några bilder här nedan. Den maskin som visades upp nu har något kortare kran än den första som visades i Estland i fjol. Nu sitter en Farma C7.2-kran på LF8:an istället för åttameterskranen som satt på första prototypen. Motorhuven har designats om till en lägre profil = bättre sikt framåt och en del komponenter som satt lite illa till (främst kring midjan) har nu placerats där de ska vara på ett skyddat sätt.

Farma säger att de jobbat en hel del med att utveckla styrningen av driften, som ju består av en hydraulmotor per hjul. Det krävs antagligen en hel del finlir i styrsystemet för att maximera dragkraften och minimera risk för slirning. Alla hjul går att styra individuellt och nu satt det kedjor på ett av hjulen i varje boggi vilket betyder att de båda hjulen slirar olika lätt. Vid det här demotillfället var det ganska ytblött och halt och det var intressant att se hur styrsystemet fick ligga och kompensera mellan varje hjul och boggi.

Skotaren ska kunna lasta 8,5 ton och den har vägts in (som den nu visades med 7,2-meterskranen) på en vikt av ca 9,5 ton. Det går att sätta band på bakre boggin, eller som här, kedjor på ett hjul per boggi. Priset landar enligt Farma på "mer än 2,5 miljon men mindre än 3..." Då ingår fogmaker-brandsläckningssystem mm.

TS

Wrangler  
#860635Var också o tittade på dagens visning o testade kranen och flyttade den några meter, kändes väldigt trevlig i hydrauliken o vilken rymlig hytt dessutom som höll låg ljudnivå 👌

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).