Socialt (mer om oss)

efterlysning

269 inlägg 81582 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: efterlysning

rokon  
#847565 en Grålle är så liten att den kan tänkas få plats tillsammans med andra maskiner, de har också en lång stark kran, så Grållen behöver ej kunna startas, en Grålle som saknar hytt kan lastas på en lastbil som kanske hämtas med trailerbilen?
Alla vill ha fullt lass.

Elmia

jannee  
#847570 Hyr en biltransportsläp och hämta den själv, troligtvis både billigast och enklast.
Eftersom en Grålle inte väger mer än ca 1500 kg behövs det inget märkvärdigt släp, finns väl någon som kör Rally i din omgivning.
Låna deras släp och ta en semestertur. 👍

hfab  
#847573 Lastbilar och släpvagnar har jag god tillgång på.
Tid är däremot en bristvara.

jannee  
#847575 Nu får du allt ge dig, du kan väl fira midsommar med en "liten" tur ned till civiliserade trakter.
Du behöver väl inte dansa runt stången varje år 😀
Knappa 200 mil är väl inget för en norrlänning 👍
Annars fungerar det på så vis att det finns gods i överflöd norrut men knappt inget i retur, i alla fall min erfarenhet efter att kört "lite" på Norrland.
Man fick vara glad om returlassen bara betalde dieseln.
Gick inte sällan så långt att man fick ta en sväng in i Finland (Torneå) för att få en hyfsad returlast.

Användarvisningsbild

rokon  
#847581 Jag köpte min Grålle i grannbyn här i Norrbotten och körde hem Grållen för egen maskin de 4 km det var.

Jag köpte min begagnade KTS huggarvagn från Kumla direkt från tillverkaren KTS för ca 5 år sedan de bjöd på frakten samt levererade den nyservad., Jag hade sett annonsen på blocket, och jag fanns ju inte direkt nästgårds, men kom bra överens med ägaren av bolaget som var den som svarade på telefon och skötte affären.
Zetorn körde jag de ca 12 milen mest på grusväg från trakten kring Rödupp Överkalix.
Och MB tracen fick jag levererad av säljaren på lastbil.
Men om du köper en liten husvagn där nere i Kumla också så kanske någon erbjuder dig att köra upp husvagnen med traktorn för egen maskin för leverans? 😉

Men när jag flyttade från Hälsingland upp till Norrbotten då var det otaliga resor med bil (suv) och släp i flera år.

jannee  
#847583 Du har ju vanan inne så vad är en sväng på 210 mil för en man i sina bästa år 😀
Tror knappt att det går att finna en seriös transportör för under 10 lakan.
Nu är jag som jag är och en resa på styvt 200 mil hade för mig bara varit vardagsmat.
Men lycka till, hoppas att du kan finna någon hjälpsam 👍

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
jannee skrev:Hyr en biltransportsläp och hämta den själv, troligtvis både billigast och enklast.
Eftersom en Grålle inte väger mer än ca 1500 kg behövs det inget märkvärdigt släp, finns väl någon som kör Rally i din omgivning.
Låna deras släp och ta en semestertur. 👍

Har man bara B-körkort gäller det ju också att se till att hela ekipaget väger mindre än 3500 kg. Tjänstevikten är 1250 kg för de flesta modellerna enligt den svenska instruktionsboken. Registreringsbeviset för min TED-20 säger 1260 kg. Kostnaden 1954 för registreringen var 4 kr 😀

Jag köpte Grållen från en som bodde 7 km hemifrån. Han körde hem den till mig, visade vad man behövde tänka på för just den modellen, och fick skjuts hem till sig, där jag också passade på att ta hem diverse tillbehör som plog och harv på släpkärran 😀

hfab  
#859982 Var är @JensSkoog?

Jag saknar hans trevliga inlägg

Användarvisningsbild

Nyborg  
hfab skrev:Var är @JensSkoog?

Det är du inte ensam om...

tallen100  
Nyborg skrev:
hfab skrev:Var är @JensSkoog?

Det är du inte ensam om...

Håller med.

Jens skrev iaf för inte så länge sedan JensSkoog - Husqvarna X-cut - ny sågkedja från ny fabrik 👍

Han har väl antagligen tröttnat som så många andra på de ändlösa tjafstrådarna, grön omställning, el som nästan blir gratis, och uffes tråd förstås.
Det är väl inte direkt överintressanta ämnen och diskussioner här längre.

hfab  
tallen100 skrev:Håller med.

Jens skrev iaf för inte så länge sedan 👍

Åh det har jag missat

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#859993 Ja, tramset har jag tröttnat på, men jag är inne och läser sådant som jag finner intressant och lärorikt.
Trevligt att någon saknar mig 😀

tallen100  
JensSkoog skrev:Ja, tramset har jag tröttnat på, men jag är inne och läser sådant som jag finner intressant och lärorikt.
Trevligt att någon saknar mig 😀

Skulle nog påstå att de allra flesta saknar dig här. och dina bilder... På fina stihlsågar 😉

Hema  
#860085 Tänk om det hade varit Husqvarnasågar.. Ja man kan ju drömma :)

Fast om sanningen ska fram så hade jag nog gått på Stihl om jag skulle köpt nytt från butik.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).