Motorsåg och handhållet

0.325 eller 3/8 kedja?

55 inlägg 55605 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: 0.325 eller 3/8 kedja?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
anersimyra skrev:Jag citerar vad du skrev: Fil-dimensionen påverkas bara av delningen. Slut citat. Nej, delningen avgör absolut inte vilken fildiameter. som ska användas. Det blir enbart förvirrande för nytillkomna att påstå att avståndet mellan två nitar avgör vilken fildiameter som ska användas när det i själva verket är kedjetypen som avgör vilken fildiameter som ska användas

Instämmer! T.ex. 3/8-kedja för en större såg och en klyvfilad 3/8-kedja för ett sågverk har helt olika filar.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

anersimyra  
#813335 Tyvärr så är informationen på både Husqvarnas, stihls och andra aktörers hemsidor inte alls uttömmande när det gäller de olika typer av kedjor som förekommer på marknaden. Det talas gärna om ”snabba kap” och annat snömos men inte ett ljud om olika tandtyper och vad som skiljer dem åt. Själv rekommenderar jag användare av Husqvarnas sågar utrustade med delningen 0,325 att köpa den gamla hederliga H25 (Oregon 21 BPX) då denna utmärkta microchiselkedja är drygt hundralappen billigare än X-cut modellerna..🤑
PS: Microchisel är för övrigt en kedja med en något mindre tandradie än en semichisel/halvmejsel..🙂👍

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813336 Oregon 21BPX är ju en av de bästa kedjorna man kan ha till en vanlig motorsåg för fällning/kvistning. Både min 242:a och 346:a har den kedjan 👍

Användarvisningsbild

Williamm  
#813356 Jag försökte förenkla lite för mycket. Efter som jag mest filar special så har jag slutat bry mig om vad allt kalls så länge jag fattar, kanske inte helt smart.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#813360 Trur de ikkje at ei kjede med 1,3 mm sporbredde i .325 som X cut og stihl super pro jobbar fortere enn ei med 1,5 mm sporbredde som 21 bpx, alt anna likt? Ikkje pga sporbredda men pga det smalare sporet som kjeda lagar. Det er vel og èin grunn til at både 550 og 261 kjem med smalspora kjede frå fabrikken. Stihl meinar jo at det nye super pro sager 20% fortere enn det gamla. No skal eg ikkje vera for skråsikker for dette er jo når kjedet er nytt, med èin gong kjedet blir filt så blir det jo forandringer. Kjede med 1,5 mm sporbredde tåler vel meir og både det og sverdet, så har ein og dette med pris, sjølv om det kjede som sagar snarast vege opp for det med mindre bensinforbruk, jobben går lettare og fortare.

Användarvisningsbild

anersimyra  
can skrev:Trur de ikkje at ei kjede med 1,3 mm sporbredde i .325 som X cut og stihl super pro jobbar fortere enn ei med 1,5 mm sporbredde som 21 bpx, alt anna likt? Ikkje pga sporbredda men pga det smalare sporet som kjeda lagar. Det er vel og èin grunn til at både 550 og 261 kjem med smalspora kjede frå fabrikken. Stihl meinar jo at det nye super pro sager 20% fortere enn det gamla. No skal eg ikkje vera for skråsikker for dette er jo når kjedet er nytt, med èin gong kjedet blir filt så blir det jo forandringer. Kjede med 1,5 mm sporbredde tåler vel meir og både det og sverdet, så har ein og dette med pris, sjølv om det kjede som sagar snarast vege opp for det med mindre bensinforbruk, jobben går lettare og fortare.

Visst kapar en 1,3 mm skärutrustning något lite snabbare än en motsvarande utrustning i 1,5 mm. Det kan möjligen ha betydelse för den som står och kapar ved hela dagen lång i rent virke. Men vid praktiskt skogsarbete så är skillnaden försumbar och en utrustning i 1,5 mm har överlag en något längre livslängd. Tillverkarnas pladdrande om ”supersnabba” kaptider och bränslebesparingar är enbart snömos för att sälja dyrare produkter än de billigare och bättre alternativen som finns tillgängliga..🤑

#813364 Ja er forskjell på teori og praksis, eg og har merka det då.

#859868 Nokon som har prøvd 3/8 på 261 eller 550? Voldsomt bra det C85 kjedet og 5,5 og 5,2 mm fil samt større tenner gjere filinga enklare.

Användarvisningsbild

Williamm  
can skrev:Nokon som har prøvd 3/8 på 261 eller 550? Voldsomt bra det C85 kjedet og 5,5 og 5,2 mm fil samt større tenner gjere filinga enklare.

Jag bör kunna testa det. Jag har ju en trimmad 254 med 16" 3/8 och det kan jag flytta över till min 550 och testa.
Det bör gå bra så länge men inte försöker få max skärkapacitet från 3/8 då blir det nog lite för tungt.

#859886 Ja ville ikkje hatt noko meir enn 16’’ og 7 tanns drev. Er jo helst kvisting eg skal bruka det til men grove sitkagreiner som må vera kvista heilt inne med stamma er jo nesten som eit lite tre og saga ned og kan kanskje minna litt om og kappa ein stokk. Får sjå kva eg kan få testa ut sjølv og. Var vist ein i nærheten her som kjøpte seg ei 500i der formålet var blant anna og kvista grov sitkagran. Det er jo veldig mykje som spelar inn då men eg kvista litt i dag med 560xp 16’’ og C85. Veldig god effekt av kjede og sag men er merkbart tyngre enn ei 261/550.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).