Föryngring

Förädlat plantmaterial - definiton - oklarheter …

7 inlägg 1029 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Förädlat plantmaterial - definiton - oklarheter …

Hugin  
#859455 Var idag i kontakt med en entreprenör för att beställa plantor och plantering i vår. Ställde frågan: ” Är det förädlat plantmaterial?” - Blev lite förvånad av motfrågan: ”vad menar du?
Blev lite förvånad av proffsaktörens fråga, men svarade: ” Jag måste erkänna att jag riktigt kan svara på vad jag menar, men i många sammanhang påtalas vikten av att använda förädlat plantmaterial och jag har uppfattatatt det talas om förädling i steg 1 och steg 2, jag är osäker på om det handlar om klonandeeller vanligt succesivt urval av ”bra” genetiskt material … .

Lika förvånad över proffsets kommentar: ”Det där känner jag inte till, har kanske endel att lära in … .

Väcker frågan: vad klassas som ”förädlat” plantmaterial, hur specifieras och klassas detta i någon specifik norm? Finns någon kvalitetssäkrad normför uttrycket, eller är det bara ett ”svävande” uttryck” som inte kan klssifiseras i någon teknisk norm?

TS
Arevo

Re: Förädlat plantmaterial - definiton - oklarheter …

alias  
Hugin skrev:Var idag i kontakt med en entreprenör för att beställa plantor och plantering i vår. Ställde frågan: ” Är det förädlat plantmaterial?” - Blev lite förvånad av motfrågan: ”vad menar du?
Blev lite förvånad av proffsaktörens fråga, men svarade: ” Jag måste erkänna att jag riktigt kan svara på vad jag menar, men i många sammanhang påtalas vikten av att använda förädlat plantmaterial och jag har uppfattatatt det talas om förädling i steg 1 och steg 2, jag är osäker på om det handlar om klonandeeller vanligt succesivt urval av ”bra” genetiskt material … .

Lika förvånad över proffsets kommentar: ”Det där känner jag inte till, har kanske endel att lära in … .

Väcker frågan: vad klassas som ”förädlat” plantmaterial, hur specifieras och klassas detta i någon specifik norm? Finns någon kvalitetssäkrad normför uttrycket, eller är det bara ett ”svävande” uttryck” som inte kan klssifiseras i någon teknisk norm?

Jag skulle tro att alla plantor i dagsläget kommer ifrån förädlat frö. Det innebär i regel att man har identifierat s.k. "plusträd", d.v.s. trädindivider som har bra kvalitetsegenskaper och bättre volymtillväxt jmf. med "ortens frö" (tänk dig självföryngring), som man har avlat vidare på.

Andra generationens plantagefrö har förhoppningsvis ännu bättre egenskaper än den första generationens plantsgefrö.

Kollar man i plantprislistorna så brukar det stå ett procenttal som indikerar hur mycket bättre en viss proveniens beräknas växa jämfört med "ortens material".

Principerna är ju de samma som för jordbrukets växtförädling eller djuravel, men med längre tidsspann då det tar längre tid innan man kan utvärdera avkommans egenskaper och sedan skapa nya frötäkter.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

jannee  
#859457 Södras Elitplantor växer väldigt bra, i alla fall de 5 år jag planterat dessa.
Tidigare köpt plantor från SveaSkog som enligt deras information ska växa 10 till 15 % bättre.
Bättre än vad kan man fråga.
Jag tror INTE alls på dessa siffror SveaSkog skryter med eller hävdar.
Dessa s.k. förädlade plantor växer i alla fall INTE bättre eller snabbare än de självföryngrade Emmabodagranen som tidigare växt på fastigheten.
Jag ser raderna jag planterat och mellan dessa planterade granar kommer det självföryngrat material, som GARANTERAT är något/några år YNGRE och som växt i kapp och förbi de som planterades.
Vore intressant att få reda på vad plantskolorna får sina siffror ifrån och vilken annan gran de jämfört med.
Har även köpt "förädlade" tallplantor, vissa årgångar är tillväxten utomordentligt dålig medans andra år har de växt på bra.
Är allt lite som att köpa grisen i säcken när man köper plantor.
Vitryssarna (gran) skulle växa bra, men inte alls så bra som just Emmabodagranen.

LesterCGarreth  
#859462 Vem säljer oförädlat plastmaterial? Är det sån som kommer från när folk samlar "kott" och säljer eller?

Sörlänningen  
Hugin skrev:Var idag i kontakt med en entreprenör för att beställa plantor och plantering i vår. Ställde frågan: ” Är det förädlat plantmaterial?” - Blev lite förvånad av motfrågan: ”vad menar du?

Nej, det är inte flytande. För gran och tall är det väldigt konkret och det finns mätta vinster med förädlat merial från olika plantager. Såvitt jag förstår är Skogforsk inblandad i all svensk skogsförädling, även om skogsföretagen ofta äger plantegerna.
För att få lite koll kan du in gå Plantval tall respektive plantval gran:

https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... tval-tall/
https://www.skogskunskap.se/rakna-med-v ... tval-gran/

Som andra har sagt så är i princip all tall och gran man köper numera förädlat i någon mån, men i vilken utsträckning skiljer sig.
När jag beställde plantor för några dagar sedan (av Södra) så kunde jag för första gången köpa både gran och tall från Tredje omgången plantor (TreO). TreO gran uppskattas att ge 25 över beståndsmaterial, TreoTall förväntas ge 22% tillväxt över beståndsmaterial.

Tills ganska nyligen har i praktiken andra omgångens plantor varit de man menat när man talat om förädlat material (+15% ungefär). För grans finns ju också något som kalla Nordostbestånd, som är mer beståndsliknande plantor, men även de är förädlade genom plantval och är uppskattade till +8%.

Det finns ju även lite specialgrejor. För gran kan man sedan ganska länge köpa sticklingar som anges som +35%. Men man skall tänka på att sticklingar är anmälningsskyldiga (dock inte tillståndspliktiga), så det är bäst att anmäla vid hyggesanmälan.

Jag köper numera alltid förädlat material. Nästa säsongs plantering blir som sagt med TreO gran och tall.

jannee skrev:Södras Elitplantor växer väldigt bra, i alla fall de 5 år jag planterat dessa.
Vore intressant att få reda på vad plantskolorna får sina siffror ifrån och vilken annan gran de jämfört med.
Har även köpt "förädlade" tallplantor, vissa årgångar är tillväxten utomordentligt dålig medans andra år har de växt på bra.
Vitryssarna (gran) skulle växa bra, men inte alls så bra som just Emmabodagranen.

Siffrorna kommer från Skogforsk, är jag ganska säker på. Jag tycker också det vore intressant med information om vad dessa siffror (15%, 25% etc.) verkligen betyder på plantering i vanlig skog. Läser man det finstilta så betyder inte nödvändigtvis siffran det man tror att det skall betyda. Jag tror att man mer skall använda siffran mer som en inbördes jämförelse mellan förädlade plantor. Det är också så att siffran inte bara handlar om hur snabbt plantan växer, utan den skall även ta in saker som överlevnadschans och t.o.m. virkeskvalitet.

Men det är ju också så att olika förädlade plantor fungerar olika bra på olika ställen. En bra idé är att gå in på plantval gran (länkad ovan) och läsa på lite. Det är en jobbig sida att läsa, men man kan lära sig en del.

Användarvisningsbild

Badger  
#859476 En sak som jag saknar information om när det gäller de förädlade plantorna är om det bara handlar om volym eller om det finns några förbättringar när det gäller virkeskvaliteten, rakhet, kvist och liknande.

Sörlänningen  
Badger skrev:En sak som jag saknar information om när det gäller de förädlade plantorna är om det bara handlar om volym eller om det finns några förbättringar när det gäller virkeskvaliteten, rakhet, kvist och liknande.

Jag håller med om att den informationen inte är jättelätt att hitta. Min uppfattning via intervjuer är att siffran skall inkludera virkeskvalitet och även motstånd mot sjukdomar.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).