tor 24 okt 2024, 10:12#859392
LesterCGarreth skrev:svampbob skrev:Var ute med röjsågen i veckan och tog en bild på ett dike som jag rensade för 6 eller 7 år sedan.
Det är så vackert med naturgrus botten.
Jag har hört på en del kurser att när det är naturgrus så är det ju ett tecken på det troligen är vattenförande året runt och därmed inte ett dike... Inte alltid lätt att veta vad som är en rätad bäck och vad som är ett dike när höstregnen börjat.
Det är svårt att svara på. Bilden är helt klart tagen på ett grävt dike och det kan nog vara så att det aldrig är helt torrlagt. I närheten av det här diket hittar jag något som ser ut som en liten bäck och för lite vatten och där är det inte alls någon grusbotten. Det är säkert så att för 50 år sedan innan diket grävdes så gick det mera vatten i bäcken och då var det kanske synligt grus där på botten.
Jag har en bit därifrån ett 800 meter långt rågångs dike som jag har rensat. det börjar mot bergkanten och går ett par hundra meter genom grus och sand och resterande stäcka är det myr. Nu när det har blivit fart på vattnet så har jag fått sandbotten en bra bit ut på myren och det diket är garanterat vattenförande året om.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman