Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25, bästa köp?

179 inlägg 45906 visningar 14 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Kranman P25, bästa köp?

Mellberg  
#858685Så har jag kört 10 timmar och hunnit med en soppatorsk dessutom. Alltid en reservdunk med, blev slutsatsen.

Alkylat på 5l dunk kostar 260 kr för mig, alltså 52 kr/liter. Hur hitta ett bättre pris om möjligt och var? Annars går det kanske bra med 98 och optimizer? Det kör jag alla andra bensindrivna småmaskiner på.

TS
Kranman

tallen100  
#858687Varför inte köra på vanlig 95? Det fungerar i alla bensinmotorer.
och du kommer inte märka någon skillnad förutom att det är billigare än 98 😀

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858689OK säljer 4-t alkylat på tapp på 6 stationer i hela landet, längs Norrlandskusten tyvärr bara i Sundsvall. Priset på tapp finns inte på https://www.okq8.se/pa-stationen/drivmedel/ men en 5 l dunk kostar 275:- på macken. Swedol tar 187 + moms = 234:- för samma alkylat som OK i 5-litersdunk https://www.swedol.se/alkylatbensin-4t- ... 90008.html

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858692Det är till att lyxa till det. 😀 Den där motorn används över hela världen inklusive mörkaste Afrika i vattenpumpar och stationära elverk. Den går säkert på vad skit som helst. Det där lyxandet kmmmer att kosta dig uppåt 100 kr/ kubikmetern bara i soppa.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#858694du kör på 95..

de 2-3 sista tankarna för säsongen kör du på 98 med mindre metanol i och sedan fulltankad med 98 till nästa säsong

axwell  
#858715Skog & trädgård (Husqvarna) Södra Förmansvägen 7 (mitt emot Plantagen) Birsta Sundsvall har pump.
Utanför stängslet för affären, så den är öppen hela dygnet.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#858942Så har det blivit 20 timmar med P25B och nu kör jag på vanlig bensin. Väntar på service till veckan. Spänt kedjan en gång, annars har det inte varit nått. Bifogar lite bilder från idag.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#858952Bravo Mellberg!

Tumme upp från mig.

👍

Användarvisningsbild

Camaro1969  
#858958Härligt!

Vem lejer du för service?

Ja gjorde min själv, bytte olja och filter samt hydraulfilter.

Ingen raketvetenskap, men så hade jag långt till återförsäljaren med

#858959Det roliga med de där är att de är inte mycket krångligare än ett järnspett. Men ska ni leja till oljebyte och köra på akylat så är det nog lika bra att ni lejer till hela huggningen.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#858961Återförsäljaren gör första service. Har med garantin att göra. Framtida service kan man göra själv, vad jag förstått. Uppehåll och 11+ idag, så blir ett förmiddagspass i alla fall. 😀

TS

Avslutat-06  
#859006Hur gör ni som har P25 med sågkedjorna, filar ni när kedjan sitter kvar på maskinen, plockar av och filar hemma, byter till ny när den blir slö? Hur många timmar håller en slipad kedja?

#859014En kedja som som går i rent. klent rent virke går länge. Jämför med en vedmakin som gör 10 gånger så många kap per m3 i grövre och skitigare virke. Jag filar på en Jonsered med 15" svärd och skiftar kedja. Däremot så sätter jag inte på en flong ny kedja för de sträcker sig mycket i början och det är knöligt att spänna efter..

Användarvisningsbild

Camaro1969  
Skogsola skrev:Det roliga med de där är att de är inte mycket krångligare än ett järnspett. Men ska ni leja till oljebyte och köra på akylat så är det nog lika bra att ni lejer till hela huggningen.

kan hålla med 😀

Användarvisningsbild

Mellberg  
#859366Väntar på 20 tim garantiservice, ligger idag på 23 tim i körtid. Ingen återkoppling idag onsdag heller, trots kontakt i måndags. Nästa service är vid 100 timmar. Börjat skota ut med Hemeken och det är i stort sett klart.

Började idag med Vimek 620 i nya spåret. Vet ej om jag kommer ner, då vagnen breddar ca 50 cm mot traktorn.

Tror inte Vimeken spårar P25an helt heller, så lite nya ställningstaganden.

En bild där vi skall fram. 😎

TS
Annons:
Nordfarm
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).