Bioenergi

Biogas av grot

11 inlägg 5264 visningar 2 följer Svara, dela mm...   

Biogas av grot

BioRuzena  
#133570 Undrar om någon har funderat på att finmala grot och blanda med andra material vid framställning av biogas och biogödsel i modernaste system - för lokala behov av bioenergi för en gård eller en by eller en stadsdel.

TS

Re: Biogas av grot

norrskog  
#237241 Gammal tråd men väldigt aktuell Just nu. Fundera på om inte veden kommer öka i pris allt eftersom värmeverk och gasanläggningar ökar kraftigt. Råvaran som finns nu kan omöjligt räcka till. kanske dags att börja plantera energiskog igen?

Tosca  
#237243 Problemet är väl att ved ruttnar långsamt, gräs och annat organiskt material bryts ned mycket fortare.
Har du någon gång komposterat grenar från en häck så kanske du förstår problemet.
Biogas gör man i grova drag genom att kompostera utan syre .

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#237248 Gästrike renhållning komposterar sopor i Forsbacka på ett lager flis för att få in luft.
Där är inte målet att göra biogas ännu, utan det är kompostjord.
Men det finns långtgående planer på biogasanläggning.
I och med det upphör väl förmodligen flisbehovet.

norrskog  
#237252 en dyngmask äter ca halva sin kroppsvikt per dygn. har testat att omvandla en kubik ren flis till matjord och detta tog 2 månader med ca 10 kilo mask från början. så flis kanske kan användas i fler lönsamheter i framtiden

norrskog  
#858728 Nästan 10 år sen jag svarade i denna tråd. Och nu är ju biogas än mer aktuellt . Ett företag i Sverige idag odlar tång på rep . Med väldigt bra resultat. Mest till mat som det verkar. Men ju mer vi kan rena havet och undvika övergödning. Desto mer kan vi spara på land. Och havet är stort. Oavsett var det brukas så går det inte att odla tång mer än på 10 meter djup. Gottland Öland som är våra största öar i Sverige skulle lätt kunna ha tång odlingar 200 meter ut runt öarna . Hur långt ut dessa odlingar där efter kan sträcka sig är bara fantasin som kan begränsa det. Sverige borde satsa på att bli självförsörjande på biogas . Både för att sälja utomlands och till bilparken. Lika så till natur gödning och el till tillverkning.
Senast redigerad av norrskog ons 16 okt 2024, 14:26, redigerad totalt 1 gång.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858734 Så är det skillnad på biogas. En enkel anläggning kan göra gas som kan användas til matlagning i en by i Indien av vad som helst. Gas av fordonskvalitet är mera komplext och kräver högklassig råvara.

norrskog  
#858796 Skillnaden är våra lagar och regler. Skulle jag tro. Och framförallt skatten. Skulle lätt kunna tillverka min egen gas om jag fick. Och Om jag fick använda den

Mailade Gasum och ställde samma fråga. Invänta svar
Totalt har 4,31 miljoner biogasanläggningar av familjetyp byggts upp i Indien

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858802 Vad skulle du ha den till? Elen är billig i Serige och finns överallt. Till fordonsgas funkar inte grot. Ska vara gödsel eller vall av mjölkfoderkvalitet.
Senast redigerad av Skogsola tor 17 okt 2024, 08:35, redigerad totalt 1 gång.

norrskog  
#858804 För att jag skulle kunna tillverka den. Och hur det blir med elpriserna efter den sista okt vet vi inget om än . Då nya pålägg kommer läggas på svenska folket

norrskog  
#860363 Fundera på det här med nedbrytningen . Kons alla magar släpper ju ut metangas från munnen. Alla dessa bakterier skulle väl kunna framställas på industri basis . På så sätt skulle stockar kunna brytas ner i en väldigt fart .

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).