Traktorer och processorer

Valtra 465 med Hypro 300

9 inlägg 919 visningar 3 följer Svara, dela mm...   

Valtra 465 med Hypro 300

tropps  
#858271 Har gått och fått feber på att köpa en Hypro 300 till min Valtra 465. Kommer den bli baktung och svårkörd ? Är det någon som har testat med denna combo?

Sen är jag lite nyfiken hur ni tycker det funkar att jobba med Björk i hypron. Har läst nått inlägg att det skall lätt kunna tjorva lite med Björk och att den kanske inte är så lämplig för just det. Jag har egentligen mest Björk och spe tall som skall avverkas.
Bild för intresse 😁

TS
Lantmännen Maskin

Re: Valtra 465 med Hypro 300

Tonfisk  
#858281 Vi kör med en 465 och Hypro 450, tanken till Hypro sitter i fronten.
Lite krångligt att köra i uppförsbacke men det går oftast att backa då.
Björk är svårt men jag har alltid en såg nära tillhands som man kan ta och hjälpa till med.

tropps  
#858283 Okej 👍
Sätt gärna ut en bild om du har.
Vad är det med björken dom gör att hypron får problem ? Är det kvistarnas vinkel, grovlek…

TS

Tonfisk  
#858285 Försöker få upp en bild imorgon.
Det är väl det mesta som är problemet med Björk/löv grova grenar, klykor och div…men även skördare bruka få jobba lite med vresiga björkar.

tropps  
#858302 Okej. Jo så är det väl. Dom björkbestånden jag har är rätt fin Björk som jag tänker kommer att gå bra. Nu skall man bara hitta en fin hypro till vettigt pris. Någon i Norrbotten som kör hypro 300 som jag kan göra studiebesök hos ?

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Tonfisk skrev:Försöker få upp en bild imorgon.
Det är väl det mesta som är problemet med Björk/löv grova grenar, klykor och div…men även skördare bruka få jobba lite med vresiga björkar.

Du hugger väl manuellt för Hypron och då är det väl enklast att såga bort besvärligheter och klykor innan du börjar vinscha in.

I norr är björk det i särklass bråkigaste trädet i skogen. Jag fällde igår en björk över en liten bäck och den hakade i en björk på andra sidan och drog den med sig över skördaren. Jag fick lägga bort den första och kapa den andra mitt över bäcken så nu har jag kvar en rotvälta som lutar över bäcken.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858351 Ska du köra mycket krokig björk så ska du inte ha rullmatat. Då ska du ha stegmatat. T.ex Kranman P25. Då kan du ha traktorn till annat.

tropps  
#858382 Ja jag vet inte. Har tittat på stegmararna, men jag tror inte jag kan uppbringa tålamod att stå utmed men sån. I slutändan tar den säkert inte särskilt mkt längre tid det är nog mest psykiskt. Man kanske skall vinscha med huggarvagnen och kvista dom få kvistarna som björkarna har med motorsågen.

TS

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#858387 Den extra minuten det tar att upparbeta stammen med stegmataren kommer du att uppskatta som en liten paus ifrån att springa med vajern.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).