Uppvärmning

Vad är fel på min vedpanna!

20 inlägg 3580 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är fel på min vedpanna!

Elis76  
Nyborg skrev:Rökgastermometer rekommenderas, kan tänka mig att temperaturen för en vettig förbränning är någorlunda hög. Bör ju inte gå över 350 grader vid eldning. Tänk på att inte ha den monterad för jämnan, klarar oftast inte återkommande höga temperaturer. Kan ju ha den monterad ett tag för att trimma in anläggningen. /Johan

Exakt, och där skorstenen går igenom bjälklagen skall temperaturen utanpå skorstenen understiga 60°C.

Ent  
Nyborg skrev:
Ent skrev:Det kan ju vara bra med en rökgastermometer. Då får du ett hum om hur hårt du eldar, och så bör det väl finnas nån slags spec på lagom temperatur vid normalgång.

Rökgastermometer rekommenderas, kan tänka mig att temperaturen för en vettig förbränning är någorlunda hög. Bör ju inte gå över 350 grader vid eldning. Tänk på att inte ha den monterad för jämnan, klarar oftast inte återkommande höga temperaturer. Kan ju ha den monterad ett tag för att trimma in anläggningen. /Johan

Min termomoj har suttit en halvmeter ovanför pannans rökutlopp i 25 år och har under uppeldning varit utsatt för väldigt höga temperaturer medan jag körde Albinpannnan. Den har hängt med utan problem, och sen några år med Vedex 3300 är det ju skonsammare.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Ent skrev:Min termomoj har suttit en halvmeter ovanför pannans rökutlopp i 25 år och har under uppeldning varit utsatt för väldigt höga temperaturer medan jag körde Albinpannnan. Den har hängt med utan problem, och sen några år med Vedex 3300 är det ju skonsammare.

Vilka temperaturer nådde du med din albin???

Användarvisningsbild

Elis76  
Ent skrev:Min termomoj har suttit en halvmeter ovanför pannans rökutlopp i 25 år och har under uppeldning varit utsatt för väldigt höga temperaturer medan jag körde Albinpannnan. Den har hängt med utan problem, och sen några år med Vedex 3300 är det ju skonsammare.

25 år 🤔

Är det inte läge att investera i ett nytt instrument - eller har du kanske kalibreret Din befintliga termometer?

Ent  
Zixten skrev:

Vilka temperaturer nådde du med din albin???

Albin med öppet direktspjäll under uppeldning kunde nog dra iväg en bra bit över 400 grader. Under normalgång var det ett pyssel att hålla den under 300 om det samtidigt inte skulle ta halva natten att ladda tanken. Sitter stålrör i skorstenen så det är ingen fara.

@Elis76 Termometern verkar vara i ordning eftersom den visar rimliga temperaturer med Vedex-pannan, 180-200 grader vid normalgång. Har inte kalibrerat den.

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).