Jakt och Fiske

Bästa manuella älgdragarsystemet

25 inlägg 2322 visningar 7 följer Svara, dela mm...   

Re: Bästa manuella älgdragarsystemet

Mikko  
#857563 Älgtrack är en bra älgdragare, tar sig fram väldigt bra med älgen på och bara att backa upp den på bilsläpet med älgen på.

Jakt hos Bengtssons
Användarvisningsbild

molnia  
busholle skrev:Min svåger satte ihop bandslingar som ett fiskben så 4-5 personer kan dra framför med varsin sling att hålla i. Vi skaffade samtidigt en kanadapulka och det är en lösning vi är mycket nöjda med.
Bandslingar är ofta engångs och medföljer leveranser av stål och armering.

För ca 10 år sedan såg jag en som hade ett sån lösning gjord en sjöman och jag skaffade själv rep och googlade på hur man slitsade ihop en lösning.
Den är gjord för 5 personer och gav den till min far , jaktledaren, så jag kan inte ta bild på den har hållit för det vi använt den till, lite vildsvin och några älgar.

Exempel på hur man slitsar:
https://youtu.be/KdKYsDvtb5g?si=b-nODGXL7Jq7b2Be

torpöbo  
#857826 Vi kör med personliga draglinor. Linan är lång nog att kunna ha runt midjan. I ena änden en ögla i andra änden en karbinhake, 10 cm från änden med öglan ett handtag anpassat för att rymma handens bredd i ett icke eftergivligt material. När älgen dras används med fördel pulka med ikoplat snöre viket fästes runt älgens huvud, i snöret kopplar deltagarna sedan sin draglinor. Älgen dras sedan genom att resp. Deltagare i sin draglina tar tag i handtaget med ena armen o drar genom att luta sig i dragriktningen med sin kroppsvikt. Metoden ger ett jämt drag i tangentens tiktning. Något tusental älgar har hanterats på detta viset sedan 1980-talet och att ha draglina är ett krav för att få delta vid jakten.

Ett mycket bättre sätt än att ha massa linor och band runt kroppen. Med denna typ av linor tappar man kraft i draget o får en mindre angenäm upplevelse.

Användarvisningsbild

Bax  
#857884 Imponerande att släpa fram 25-ish älgar om året för hand utan att lessna och skaffa en älgdragare 👍

torpöbo  
#857912 Ja, rekordet ska vara bortåt 130 älgar ett år... Älgarna släpas tillnärmaste ställe där det går att komma åt dom med skoter/6hjuling. Älgdragare verkar vara en långsam uppfinning. Hade en sån använts hade det inte blivit nått jagat....

Mikko  
#857972 Oj 130 älgar, hur stort är det jaktlaget?
Älgtrack är en väldigt bra maskin. Inga problem för 3 man att köra ut en vuxen älg ur skogen.

torpöbo  
#857980 Älgtrack funkar säkert bra, men man hinner hämta bra många älgar med 6hjuling för varje älg man släpar ut med en sån där.

Användarvisningsbild

Bax  
#857984 Nåja.. det beror på terrängen.

Men som ovan, hur stort är ett jaktlag som ska frakta ut 130 älgar?

torpöbo  
Bax skrev:Nåja.. det beror på terrängen.

Men som ovan, hur stort är ett jaktlag som ska frakta ut 130 älgar?

20000ha, men dom nivåerna var det på 1980-talet.

BM-röd  
#858970 Har använt den modell som skogsola länkade, nästan alla i laget har ett. Att dra älg är ju bland det trevligaste man kan göra under dagen, då stämningen är på topp! Roligt med folk som snubblar, går på olika sidor om träd osv med många skratt, blir trevlig gemenskap med jaktlaget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).