Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13209 inlägg 776502 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#857307 Alvarsson, begriper du inget alls ?
Spotpriset är HELT oväsentligt, det är det priset elhandelsbolaget tar till kund som är det väsentliga - begriper du inte ??
Nordpools spotpris är endast ett fejkpris, ett pris i statistiken men inget som egentligen berör elhandelsbolagen.
Det väsentliga är vad privatkunden får betala inte vad som står på datorn.
För mig som elinköpare får jag i dag (prisområde 4) betala betydligt mer/kWh än för 10 år sedan, även om jag räknar in inflationen.
Sedan kan du komma med vilka fejkpriser som helst men det väsentliga för mig och alla andra privata elkunder är vad som står på fakturan och vad som senare ska betalas.
Men du Alvarsson som tydligen har så billig elström kan du kopiera din faktura så vi får bevis.
Kan du inte detta utgår jag från att du egentligen bara är ett stort nättroll.
Senast redigerad av jannee sön 29 sep 2024, 12:01, redigerad totalt 1 gång.

Elmia

Alvarsson  
#857308 Till övriga är källan priser Nordpool.
Senast redigerad av Alvarsson sön 29 sep 2024, 12:13, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#857309 Willys säljer mjöl till lägre pris nästa vecka, men jag handlar på Kvantum och får inte det priset - ungefär sak samma med el.

Alvarsson  
jannee skrev:Alvarsson, begriper du inget alls ?
Spotpriset är HELT oväsentligt, det är det priset elhandelsbolaget tar till kund som är det väsentliga - begriper du inte ??
Nordpools spotpris är endast ett fejkpris, ett pris i statistiken men inget som egentligen berör elhandelsbolagen.
Det väsentliga är vad privatkunden får betala inte vad som står på datorn.
För mig som elinköpare får jag i dag (prisområde 4) betala betydligt mer/kWh än för 10 år sedan, även om jag räknar in inflationen.
Sedan kan du komma med vilka fejkpriser som helst men det väsentliga för mig och alla andra privata elkunder är vad som står på fakturan och vad som senare ska betalas.
Men du Alvarsson som tydligen har så billig elström kan du kopiera din faktura så vi får bevis.
Kan du inte detta utgår jag från att du egentligen bara är ett stort nättroll.

Hur desperat är du? Är spotpriserna från elbruk fejkpriser? Nån jävla hederlighet i debatten bör det ändå va.
https://www.elbruk.se/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#857311 Armstödsekonomen/slumpkraftsingenjören berättar gärna om spotpriset men kan inte redogöra för kilowattpriset inklusive alla avgifter på sin egen faktura.

Alvarsson  
#857313 Vi kan redovisa skillnaden mellan dagens marknadspris på el som är 7,5 öre/kwh. inklusive moms. Och vad vi måste ha betalat med nybyggd kärnkraft där priset på samma el hade varit 92,5 öre/kwh.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#857314 Armstödsekonomen/slumpkraftsingenjören kan alltså inte redogöra för kilowattpriset inklusive alla avgifter på sin egen faktura.

Tor R  
#857315 Det kommer att ske en sådan ny utveckling inom kärnkraft och energiproduktion att gnället om det och det priset kommer att skilja sig mycket från vad det varit de senaste 10 åren.

Här är lite...
https://www.terrapower.com/

Om det är någon som befarar att företaget inte har något kapital så är grundaren av terrapower Bill Gates.
Warren Buffett och också involverad.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tor R skrev:Det kommer att ske en sådan ny utveckling inom kärnkraft och energiproduktion att gnället om det och det priset kommer att skilja sig mycket från vad det varit de senaste 10 åren.

Här är lite...

Om det är någon som befarar att företaget inte har något kapital så är grundaren av terrapower Bill Gates.

Aha, nästa Fermenta?
/Niklas

Tor R  
Niking skrev:
Tor R skrev:Det kommer att ske en sådan ny utveckling inom kärnkraft och energiproduktion att gnället om det och det priset kommer att skilja sig mycket från vad det varit de senaste 10 åren.

Här är lite...

Aha, nästa Fermenta?
/Niklas
Det blir i alla fall inte nästa NorthVolt

jannee  
#857319 Alvarsson, du vet inte ett skit om vad ny kärnkraft kommer att kosta.
Du läser något på internet och vips är det sant bara för att det passar dina idéer.
Vad betalar du för din ström Alvarsson, eller har du autogiro - dras direkt från din pension, så du inte ens har en aning.
Men Niking kanske vad vad han betalar - eller inte ?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857320 Jannee! Den senaste elräkningen (för augusti månad, som förföll i fredags) var på knappt 12 öre/kwh.
/Niklas

Användarvisningsbild

svampbob  
Niking skrev:Jannee! Den senaste elräkningen (för augusti månad, som förföll i fredags) var på knappt 12 öre/kwh.
/Niklas

Ta fram elräkningarna för senaste året summera ihop totala kostnaden för året samt totalt antal förbrukade KWh sedan är det bara att dividera.

Det är kanske enklare att be Janne göra det så att vi får en ärlig siffra.

Alvarsson  
jannee skrev:Alvarsson, du vet inte ett skit om vad ny kärnkraft kommer att kosta.
Du läser något på internet och vips är det sant bara för att det passar dina idéer.
Vad betalar du för din ström Alvarsson, eller har du autogiro - dras direkt från din pension, så du inte ens har en aning.
Men Niking kanske vad vad han betalar - eller inte ?

Enligt regeringens utredare så kostar el från ny kärnkraft 100 öre/kwh inkl moms plus upp mot 600 miljarder i finansieringskostnader. Elindustrin tyckte det var snålt.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  

Här är lite...

Ja det är en intressant utveckling, synd att de som sitter och gluttar i bakrutan och ojar sig inte kan ta till sig av den nya teknologin.
Att Bill Gates är en av huvudinvesterarna är ju inte särskilt förvånande, han vill säkert att Microsofts servar har tillgång till stabil baskraft.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).