Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

106 inlägg 39362 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

aho  
#857017 De här två artiklarna är av intresse både avseende Stegra (H2GS) och Hybrit:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/af ... ena-hybrit
https://www.affarsvarlden.se/artikel/va ... esteringar

Går affären ihop för Stegra och Hybrit om de ska betala 40 Euro/MWh för elen?

Framtida elpriser lär dock hamna långt ner på problemlistan för NorthVolt.

Svårt att få ihop det som skrivs om NV i pressen. De ska ha investerat i två linor som ska kunna bygga 16 GWh batterier per år och de siktar nu på 100000 battericeller i veckan vilket skulle ge 5 miljoner celler per år. I så fall skulle varje battericell vara på 3 kWh, låter inte som att det kan stämma?

Om de går på 5% kapacitet med 60000 celler i veckan som en del artiklar säger så skulle full kapacitet vara 1.2 miljoner celler per vecka.
Kör man 24/7 så innebär en ny cell varje sekund från varje lina.

60 miljoner celler per år för 16 GWh ger 0.26 kWh/cell vilket låter mer rimligt.
Det tråkiga är att i så fall är NV fortfarande väldigt långt ifrån att kunna utnyttja sin fabrik fullt ut.

I båda fallen ovan är det räknat på 24/7/365 och en OEE på 96% vilket brukar anses som i princip omöjligt att nå för en tillverkande fabrik.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Elis76  
#857018 En sak står klar i Northvolts kris: Ledningen underskattade svårigheterna med att tillverka litiumjonbatterier i stor skala.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857034 Hur DUM får man vara när man köper in maskiner från en konkurrent.
Helt uppenbart att man då bara får 2: sortering eller inte fullt optimal utrustning.
Självklart att kineserna sålde redan ålderdomliga modeller till Northvolt.
Nu får nog inte Kina köpa konkursboet, men om så ändå vore fallet skulle säkert kineserna med "rätt" folk få snurr på anläggningen.
Men skellefteåborna ska nog ändå inte hoppas för mycket, det blir inga högre befattningar för några svenska personer, tvärtom jobben går till dem som kräver lägst lön.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#857037
Elis76 skrev:En sak står klar i Northvolts kris: Ledningen underskattade svårigheterna med att tillverka litiumjonbatterier i stor skala.


Jag vill påstå att ledningen var inkompetent och de med kompetens blev effektivt utmobbade då de inte vill planera innan dom byggde. Att tillverka litiumbatterier kan inte vara särskilt svårt då de finns att köpa överallt till relativt låga priser samt att produktionskapaciteten nu är ca 5 gånger högre än efterfrågan.

Jag sitter nu och lyssnar på denna intervju med Jörgen Huitfeldt. Det är glädjande och befriande att det kloka analyserande samtalet fortfarande finns i Sverige.

https://youtu.be/HV8V8Lv-8h0?si=INeLWXHXUAa-jpqY

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857055 Tillverka mediokra batteriers era är nog förbi, utvecklingen går snabbt framåt och för att lyckas inom batteriteknologin behövs skarpa hjärnor.
Nu är frågan vilken expertis som är mest framåt ?
Northvolt blöder, har de råd att införskaffa toppexpertisen, det gäller nämligen att ligga i framkant om du ska kunna konkurrera ut Kina med sin billiga arbetskraft.
Det är verkligen stor skam om Northvolt ska gå i graven, synd för hela Skellefteå med omnejd.
Man kan ju undra hur verklighetsfrämmande Northvolts styrande egentligen varit eller är, de skulle ju bygga en stor anläggning i Kanada.
https://www.tn.se/naringsliv/32015/nort ... -i-kanada/
Nu inser nog var man vilket storhetsvansinne ledingen i Northvolt har eller hade.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#857153 Vår egen Bagdad Bob som härjar här i diverse trådar har nu fått oväntat hård konkurrens i verklighetsförnekandet av PC

Rösta på vem som ska vinna 2024 års Bagdad Bob keps!

https://www.affarsvarlden.se/kronika/tr ... -northvolt

ÅRETS SKÄMTREVISOR
Även Northvolts revisor EY saknar all trovärdighet. Dels för att man inte har tvingat Northvolt att skriva ner värdet på sina maskiner. Men också för att revisionsfirman EY delat ut pris till Peter Carlsson som “Sveriges främste entreprenör” i tävlingen EY Entrepreneur of the Year 2023. Det låter som ett skämt. Särskilt med tanke på att man året innan gav samma pris till Ilija Batljan. (Ja, SBB har också EY som revisionsfirma!)

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#857161 Skulle vara intressant att få veta vilka som blir vinnare om eller när Northvolt går i konken.
Inte allt för ovanligt att "gamla" ägare i någon form återigen kommer att styra det konkursade bolaget.
Bara stor synd om alla företagare som i Skellefteå med omnejd som har fodringar på Northvolt.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Elis76  
#857167 Vi kanske skall fråga @Slurfi hur det gick till när Kaunis Iron konkade första gången där alla småsparare gick lottlösa för att sedan återuppstå som ett nu välmående företag.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#857171
Elis76 skrev:Vi kanske skall fråga @Slurfi hur det gick till när Kaunis Iron konkade första gången där alla småsparare gick lottlösa för att sedan återuppstå som ett nu välmående företag.


Jag vill minnas att det var investerat 9,5 miljarder kr i Northland vid konkursen och Anders Sundström och co köpte det för typ 50 miljoner.

Man har sedan via sin kontakter undsluppit att genomföra ålagda miljöåtgärder. Ev kan dom ha åtgärdat det senaste året.

Som jag förstår det så är man nu relativt skuldfria och det mesta av arbeten och transporter lägger man ut på entreprenörer och gasar och bromsar utefter malmpriserna.

Jag vet att man har tittat på att bygga ett eget litet pelletsverk för att höja intäkterna så såg jag idag att dom tittade på att bygga ett i Narvik tillsammans med H2 men att det krävdes en tredjepart för att få ihop kalkylen. Det känns lite bakvänt att köra pellets åt båda hållen på malmbanan varför inte bygga som tidigare tänkt i Kaunis och sedan köra delar mot kusten om H2 lyckas komma igång. En förklaring är kanske att dom håller hårt i sin kassa.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Robur Clivus  
#857178
jannee skrev:Skulle vara intressant att få veta vilka som blir vinnare om eller när Northvolt går i konken.
Inte allt för ovanligt att "gamla" ägare i någon form återigen kommer att styra det konkursade bolaget.
Bara stor synd om alla företagare som i Skellefteå med omnejd som har fodringar på Northvolt.


Tror det enkla svaret är tidiga aktieägare, de har redan sålt! Med tanke på hur man genomfört inköp, bolagsbygge osv, så tyder det på att avsikten aldrig var ett livskraftigt bolag, exakt samma upplägg var vanligt i it bubblans zenit! Charlataner https://sv.wikipedia.org/wiki/Charlatan

Jag har personligen en egen investeringsregel, bolag med politiker/föredetta politiker, i ägar- eller styrelseled ska man aldrig investera i! Borde nästan kunna gå att starta en fond som går kort alla bolag som uppfyller detta kriterie, skulle överprestera!

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Robur Clivus  
#857193
svampbob skrev:
Elis76 skrev:Vi kanske skall fråga @Slurfi hur det gick till när Kaunis Iron konkade första gången där alla småsparare gick lottlösa för att sedan återuppstå som ett nu välmående företag.


Jag vill minnas att det var investerat 9,5 miljarder kr i Northland vid konkursen och Anders Sundström och co köpte det för typ 50 miljoner.

Man har sedan via sin kontakter undsluppit att genomföra ålagda miljöåtgärder. Ev kan dom ha åtgärdat det senaste året.

Som jag förstår det så är man nu relativt skuldfria och det mesta av arbeten och transporter lägger man ut på entreprenörer och gasar och bromsar utefter malmpriserna.

Jag vet att man har tittat på att bygga ett eget litet pelletsverk för att höja intäkterna så såg jag idag att dom tittade på att bygga ett i Narvik tillsammans med H2 men att det krävdes en tredjepart för att få ihop kalkylen. Det känns lite bakvänt att köra pellets åt båda hållen på malmbanan varför inte bygga som tidigare tänkt i Kaunis och sedan köra delar mot kusten om H2 lyckas komma igång. En förklaring är kanske att dom håller hårt i sin kassa.


Eller cyniskt kidnappa svenska skattebetalare än en gång, nu med fokus på transportinfrastruktur och tågtider, båda bolagen har samma intresse att tvinga fram detta, men ingen vill betala ur egen kassa utan tänker att detta problem flyttas till skattebetalarna när de kommer i konflikt med LKAB. Hoppas Regeringen ser igenom detta bidragsspel och utlyser ett OPS-kontrakt däruppe, där berörda företag får stå för säkerheten och affärsrisken, inga skattebetalarpengar behövs isåfall och så synar man de verkliga motiven! https://sv.wikipedia.org/wiki/Offentlig ... _samverkan
Stegra, tänker förmodligen att detta schakdrag även är ett slag mot LKAB och dessa bolags dispyter om pellets.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857290 När Northland gick i konkurs i Kaunisvaara så var det Sveriges genom historien största konkurs och alla förlorade
pengar, en stor skillnad jmfr SAAB konkursen som är den näst största konkursen är att SAAB skulle räddas med
många miljoner av skattebetalarna, inte ett ord om att ge skattepengar till Northland.
Vad var skillnaden frågar man sig? - Jo, SAAB är i södra Sverige och därför mkt viktigt för samhället.
Nu kör Kaunis Iron på och verkar ha stora ideér om framtiden, hoppas allt löser sig.
Malmbanan skulle ha byggts dubbelspårig redan för 20 år sedan men eftersom den inte är i södra Sverige
så är den inte samhällsviktig och staten kan ta det lugnt.
Fåse om NATO sätter press på Sverige angående det?
Angående fd politiker i styret för diverse bolag så jodå, det är en varningsklocka.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jyrrki  
#857316 Hej.
Slurfis inlägg gällande satsningar mellan södra och norra Sverige är för mig som bor i Kalmar län faktiskt ganska provocerande!
Stöter ofta på denna inställning när jag själv varit på jobb i norra Sverige. Det satsas oerhört lite på Kalmar och Blekinge jämfört med Norrlands länen.
Förvånande att så många tror att det är på detta vis att allt satsas i södra delen av landet! Gå in och kolla ni som inte tror mig! Vi är ungefär lika många i Kalmar län som Norrbottens län men det satsas 5-10 gånger mer i norr per invånare år efter år.
Glesbygds kommunernas infrastruktur är eftersatta i hela landet. Vår järnväg är körd totalt i botten och E22 är på många ställen 40 och 50 kmh genom samhällen.
Detta var naturligtvis något OT men kan inte låta bli att påtala detta som svar på tidigare inlägg.
Mvh
Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857329
Slurfi skrev:När Northland gick i konkurs i Kaunisvaara så var det Sveriges genom historien största konkurs och alla förlorade
pengar, en stor skillnad jmfr SAAB konkursen som är den näst största konkursen är att SAAB skulle räddas med
många miljoner av skattebetalarna, inte ett ord om att ge skattepengar till Northland.
Vad var skillnaden frågar man sig? - Jo, SAAB är i södra Sverige och därför mkt viktigt för samhället.

SAAB har aldrig gått i konkurs. Företaget är i högsta grad välmående och är en stor leverantör på den svenska militärmarknaden. Däremot gick Saab Automobile AB, som ägdes till 100% av ett holländsk bolag som hette Spyker, i konkurs år 2011.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#857373
1727638674_r01n_00.png

Jyrrkis inlägg är intressant, Kalmar län jmfr Norrbottens län har många likheter, mer än jag trodde faktiskt.
Möjligen kan jag vara lite besviken över bristerna lokalt, på ett kommunalt plan för Pajala, Gällivare och Kiruna
kommuner och det spiller över på min något irriterade ton när man ser hur mkt vi bidrar med till statskassan
men det är väl naturligt att man känner till det lokala mer än det långt borta.
En mkt tydlig indikation är ju Malmbanan som är i så uselt skick och ännu bara enkelspårig när man så länge
önskat dubbelspår, en investering som betalar igen sig väldigt fort men den måste göras först.
Fakta om Norrbottens län är att det är tio ggr större än Kalmar län, har cirka dubbelt mer vägar
och ett strävare klimat som påverkar infrastrukturen mkt. Så om man satsar 10 ggr mer i Norrbottens län än i Kalmar län
så är det något för lite för att det ska vara jämbördigt, man kanske ska upp till 15ggr mer för att det ska bli lika.
Om man undrar hur länen står sig i produktion så är den bifogade bilden ganska tydlig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).