Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13209 inlägg 776458 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#856856 Det var förr i tiden vi storimporterade el. Åren mellan år 2000 och 2010 nettoimporterade vi el sju av dessa år. Efter vi byggt ut vindkraften storexportersr vi el

Elmia
Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#856867 Ja storimport är bedrövliga saker. Alla dessa elbilar och vindkraftverk och tekniken runt dessa. Bedrövligt var ordet.

jannee  
#856872 Men Alvarsson kan du förklara varför elpriset idag är så pass lågt, trots att vindkraften bara producerar knappt 10 % av installerad effekt ?
Är du så storsint att du inte ens kan inse att vi i Sverige gott och väl klarar oss bra utan dessa förbannade vindsnurror.
De bara kostar oss elkunder en massa pengar, eftersom nu byggs det ett elnät för att kunna ta emot denna slumpkraft, när den väl ger något, detta är pengar som vi får lägga ut på våran elräkning, någonting som t.o.m. du Alvarsson borde kunna inse.

tallen100  
#856874 Vindmöllorna är för det mesta totalt värdelösa, kvittar om snurrpastorn predikar till dess fördel vareviga dag🤣

Alvarsson  
jannee skrev:Men Alvarsson kan du förklara varför elpriset idag är så pass lågt, trots att vindkraften bara producerar knappt 10 % av installerad effekt ?
Är du så storsint att du inte ens kan inse att vi i Sverige gott och väl klarar oss bra utan dessa förbannade vindsnurror.
De bara kostar oss elkunder en massa pengar, eftersom nu byggs det ett elnät för att kunna ta emot denna slumpkraft, när den väl ger något, detta är pengar som vi får lägga ut på våran elräkning, någonting som t.o.m. du Alvarsson borde kunna inse.

Om du följer med på sidorna på kontrollrummet så ser du att vindkraften pressar elpriset även när det har mojnat. Oavsett energikälla så måste elnätet byggas ut inför den kommande elektrifieringen.

aho  
#856896 Det är framför allt vattenkraften som bidrar till att hålla ner elpriserna i Sverige när vinden har mojnat och solen har gått ner.
Som räckviddsförlängare till vattenkraften så fungerar vind och sol helt OK.

Hur mycket elnät vi behöver bygga beror helt på avståndet mellan elproduktion och elkonsumtion och vilken nyttjandegrad vi kan få på nätet.
Det är ingen slump att kärnkraftverken i Sverige ligger där de ligger.

När man googlar "vindkraften pressar elpriset" så hittar men en rapport, ett beställningsjobb till Sweco från Svensk Vindenergi.
https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... C3%A5%20el.

Sen hittar man även en del artiklar om att starka vindar ger hög produktion från vindkraften, vilket inte är någon större överraskning.

Alvarsson  
#856954 I morgon kostar elen 13,36 öre/kwh ännu lite billigare i elområde 1. Om vi haft nybyggd kärnkraft hade kärnkraftselen kostat 80 öre/kwh, plus upp till 600 miljarder i finansieringskostnader.

jannee  
#856986 Det är något du heller inte har en aning om, elpriset till oss vanliga kunder hade varit än lägre UTAN denna slumpkraft.
Orsaken till just det är att vi kunder nu får vara med om att betala för all den förstärkning elnätet blir i behov av- just p.g.a. de där förbannade vindsnurrorna.
Men det är något du Alvarsson int begrip 😀
Ett par nya reaktorer i Oskarshamn + några nya på Västkusten (Ringhals) och vi får en stabil och billig elenergi. 👍

Alvarsson  
#856987 Jag begriper att vi skattebetalare måste ha betalat mellanskillnaden mellan 13,36 öre/kwh och 80 öre/kwh vid nybyggd kärnkraft i morgon. Plus upp till 600 miljarder kronor i finansieringskostnader. Allt enligt regeringens utredare.

jannee  
#856995 Du är allt bra korkad Alvarsson, jag får i morgon betala ca3 kr/kWh för min ström, allt som allt.
Undrar vem det är som verkligen får sin ström hemma för 13,36 öre/kWh.
Men du besserwisser visa mig några som verkligen får sin ström för det priset du hävdar.
Svart på vitt ska det vara och helst även telefonnummer till vederbörande

tallen100  
jannee skrev:Du är allt bra korkad Alvarsson,

Du glömde ange källa på ditt påstående jannee 😀
Men jag hjälper dej. 👍

Källa: 843 sidor i denna tråden, bland annat.

Alvarsson  
jannee skrev:Du är allt bra korkad Alvarsson, jag får i morgon betala ca3 kr/kWh för min ström, allt som allt.
Undrar vem det är som verkligen får sin ström hemma för 13,36 öre/kWh.
Men du besserwisser visa mig några som verkligen får sin ström för det priset du hävdar.
Svart på vitt ska det vara och helst även telefonnummer till vederbörande

Korkad eller inte. Faktum i morgon om vi da haft nybyggd kärnkraft hade skattebetalarna fått fylla ut mellanskillnaden mellan 13,36 öre/kwh och 80 öre/kwh på kärnkraftselen. Plus att Sverige måste öka statsskulden med upp till 600 miljarder, motsvarande 60%. Men skriv gärna om du har några andra siffror.

Alvarsson  
#857035 I morgon kostar elen på Nordpool 6,24 öre/kwh med momsen kostar det oss konsumenter 7,8 öre/kwh. Nybyggd kärnkraft skulle kostat oss skattebetalare 80 öre/kwh med momsen 1kr/kwh. Så med nybyggd kärnkraft hade vi skattebetalare betalat 92,2 öre/kwh mera än marknadspriset. Snacka om skinna Svenska skattebetalare. I tillägg skulle vi skattebetalare ställa upp med 600 miljarder i finansieringskostnader.
Senast redigerad av Alvarsson tor 26 sep 2024, 12:49, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#857036 Vindkraften bidrar med ca 20 % av installerad effekt = påverkar m.a.o. inte priset ett dugg.
Det är överproduktion av el, vilket gör att vindkraftsägarna kommer ännu en dag närmare KK.
Vad tycker du om detta Alvarsson, du som ska investera i förnybara konkursföretag - ELLER ?
Förresten var har du beviset på att DU idag endast betalar ca 13 öre/kWh för din el ?
Nedan är elbörsens priser, men som privatkund får man en helt annat pris - ELLER ?
Månadsmedelpriset på elbörsen för augusti 2024 i jämförelse med föregående månad syns här: Elområde 1 (Luleå): 8,9 öre per kWh (20,6 öre per kWh i juli). Elområde 2 (Sundsvall): 8,5 öre per kWh (20,5 öre per kWh i juli). Elområde 3 (Stockholm): 8,5 öre per kWh (20,7 öre per kWh i juli).

Alvarsson  
#857038 Du får läsa vad jag skrev ovan med nybyggd kärnkraft efter regeringens utredares förslag skulle Svenska folket betalat 92,2 öre/kwh mera per kwh för den nybyggda kärnkftselen än vad vi gör i morgon.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).