Ny Teknik och Elektronik

Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

106 inlägg 39310 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Fredrik Reuter  
#520298 Nu avverkas det skogsområde i Skellefteå där första batterifabriken ska ligga.
Men Northvolt ser en stark efterfrågan och börjar redan nu skissa på en fabrik till i Skellefteå. Målet är att batterier på totalt 16 GWh ska tillverkas, per år!

https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... ionslinan/

   TS
Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Hema  
#520336 Har de löst finansiering av första linjen?

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

r93  
#856885 Nästan exakt 7 år sedan tråden startade.

Intressant är att då var framtidens batterier natrium, nu 7 år senare kan northvolt inte ens bygga litiumbatterier…

Övertron på hastigheten av ny hårdvara är intressant.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Robur Clivus  
#856889
jannee skrev:Vem ska stå för kostnaden att uppföra denna fabrik :?:
Skellefteå stad/kommun eller vi andra skattebetalare?
Northvolt, är det inte en ren fantasiprodukt = drömmar som kan kosta oss skattebetalare multum.


Jäklar vad rätt du var på den bollen Jannee, redan 2017!

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Hema  
#856895 Att bygga en fabrik för att frigöra sig från ett land och sedan köpa maskinerna från detta land. Kan inte vara den skarpaste kniven i lådan, som tog det beslutet.

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Hema  
#856908 Måtte nu bara detta land (i alla dess former/konstellationer) förbjudas att köpa upp företaget om det nu skulle bli konkurs.

Kommunen uttalade sig på radion och pratade om att de hade jättelåg arbetslöshet. Men nästan allt beror ju på detta företag. Väldigt många aktiveter kommer tappa kraft. Kommer bli tufft för kommunen framöver, det är min bild.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#856953
Hema skrev:Måtte nu bara detta land (i alla dess former/konstellationer) förbjudas att köpa upp företaget om det nu skulle bli konkurs.

Kommunen uttalade sig på radion och pratade om att de hade jättelåg arbetslöshet. Men nästan allt beror ju på detta företag. Väldigt många aktiveter kommer tappa kraft. Kommer bli tufft för kommunen framöver, det är min bild.


Det är väldigt få Skellefteåbor som jobbar på NV om man räknar bort de som just har flyttat dit för att jobba på NV.

Jag har ifrågasatt NV sedan 2018 pga att dom inte har brytt sig om det tekniska utförandet utan mantrat har varit "det måste gå" och "kunderna väntar på våra batterier" man har forcerat utan en tanke på att det i slutändan ska fungera. Jag har tänkt att det är ekonomer utan tekniskt kunnande som styr helt och hållet nu visar det sig att dom var lika dåliga på ekonomi som teknik.


Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Elis76  
#856957 Är inte risken stor att motsvarande kan komma att inträffa i Boden för H2 Green Steel?

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

gurka  
#856972
Elis76 skrev:Är inte risken stor att motsvarande kan komma att inträffa i Boden för H2 Green Steel?


Funderar på samma sak.
Om "grönt stål" innebär att man ska minska co2 utsläppen får man då inte tre gånger högre effektivitet på att ersätta kolkraft med kärnkraft, eller finns det andra processvinster i stålframtagningen?

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

jannee  
#856985 Det är ju samma herrar som ska bygga upp H2 Green Steel.
Själv kallar jag sådant för storhetsvansinne, men så är jag en smålänning som tänker efter flera ggr innan beslut tas.
Sedan Boden av alla städer, först måste man ha tillgång till en isfri hamn - ÅRET RUNT
Men Luleå vill nog inte ha fler drömmare in i sin stad
H2 Green Steel processen finns väl knappt ens på ritbordet, något försök i mindre skala har ju inte ens gjorts.
Vätgas process - NÄÄ glöm det 👎
Ska man fråga någon så fråga VDn på Nibe, GertEric Lindkvist
Han startade sin karriär med GARANTERAT två helt tomma händer, men med HJÄRNA.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Lindveden  
#856991 Ja så länge det e billigare att framställa stål på "traditionellt" vis så lär det väl bli svårt att konkurrera med en process framställning som e i början av sin linda

Avatar Fallback

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Hema  
#857006
Elis76 skrev:Är inte risken stor att motsvarande kan komma att inträffa i Boden för H2 Green Steel?

Risken? Det stadiet har vi passerat för längesedan. Skiter björnen i skogen, det är kört!
Måtte nu bara LKAB lägga ned sina tankar på jästsvampar.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#857008
Lindveden skrev:Ja så länge det e billigare att framställa stål på "traditionellt" vis så lär det väl bli svårt att konkurrera med en process framställning som e i början av sin linda


Det är en markant skillnad mellan NV och H2. NV har en produkt som säljs och köps varje dag om pris och kvalite är den rätta.
H2 har istället problemet att man inte har el som är gratis om man ens har tillgång till tillräckligt med el. Sedan är frågan om det ens finns någon större efterfrågan på dyrt stål. Jag jämför med Renewcell vilket av nästan en slump också nu ägs av Harald Mix. Där har man all sin produktion i lager då ingen var intresserad av att köpa produkten.

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

Elis76  
#857013 Som lök på laxen vägrar LKAB leverera malm till H2, så den måste importeras via hamnen i Luleå på en enkelspårig järnväg som redan används till bristningsgränsen - Norrtåg får knappt plats på spåret med sina pendeltåg.

Sedan skall det gröna stålet tillbaka till hamnen i Luleå på samma "fullsketna" järnvägssträcka såtillvida man inte skall transportera det via järnväg söderut. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Northvolt batterifabrik i Skellefteå, FoU i Västerås

svampbob  
#857015
Elis76 skrev:Som lök på laxen vägrar LKAB leverera malm till H2, så den måste importeras via hamnen i Luleå på en enkelspårig järnväg som redan används till bristningsgränsen - Norrtåg får knappt plats på spåret med sina pendeltåg.

Sedan skall det gröna stålet tillbaka till hamnen i Luleå på samma "fullsketna" järnvägssträcka såtillvida man inte skall transportera det via järnväg söderut. 🤔


Nej det har aldrig varit genomtänkt utan det är ännu ett "det måste gå" projekt.

När det gäller Hybrit så lär det nu i princip vara stoppat ev att Borg bygger en liten försöksanläggning. Det är nu istället högsta prio på ny huvudnivå i Vitåfors gruvan.

NV rasar snabbt nu projektorganisationen flyr och Cramo rycker barackerna direkt dom har rest sig från stolen.
Det är bråttom nu för NV att börja betala sina räkningar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).