Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

13209 inlägg 776456 visningar 85 följer Svara, dela mm...   

Re: Elen blir nästan gratis

Tor R  
Niking skrev:
Tor R skrev:
Niking skrev:
Tor R skrev:
Alvarsson skrev:Jo men har du problem med att förstå att statliga garantier vid en olycka är en förutsättning för kärnkraften? Finns underlag kärnkraftsindustrin har ansvar upp till 12 miljarder. Vilket är en spottstyver vid en större kärnkraftsolycka. Finns inte ett försäkringsbolag i världen som försäkrar en kärnreaktor fullt ut. Så svårt att förstå var det väl ändå inte?
Hur ofta har det inträffat en kärnkraftsolycka i Europa?

Låt mig se...............0

Fel! Tjernobyl ligger ju faktiskt i Europa! Å där inträffade ju onekligen en kärnkraftsolycka 1986...
/Niklas
/Niklas
østblokkland

Fortfarande i Europa, dock!
/Niklas
Och fortfarande ett östblockland

Elmia

Tor R  
aho skrev:Noterar att signatur Alvarsson fortsätter repetera samma argument och verkar ointresserad av ta diskussion till problemlösning.

Återkommer om det skulle framkomma något nytt i tråden.
Det kan mycket väl vara så att det kommer något nytt i tråden, men knappast från Alvarsson.
Få personer i den här tråden fruktar vad som kommer att hända om 1000 år eller 100 000 år, förutom Alvarsson.

Joen  
#856405 Harrisburg,Tjernobyl, Fukushima olika tillbud i kärnkraftverk av skiftande teknik.
Naivt att tro att det inte kommer fler olyckor. Rysslands hantering av kärnkraft i Ukraina är oroväckande.

Känns som att lite för många stoppar huvudet i sanden.

Möjligt att vi måste "även" använda kärnkraft, men det kan bli ruskigt dyrt.
Förutom tekniska missöden och mänskligt slarv så har vi terrorism o krigshot runt om i världen.
Även om vi minska halveringstiden till tusen år så det bortom vår kontroll.

Jag vill sprida energiförsörjning på flera källor, lite kärnkraft mycket vatten vind solenergi.
Kan finnas fler energikällor, dock inte kol eller olja.

Jag vet att lagring är svår/dyr men tror att det är rätt väg att gå.
Tycker det är synd att våra ekonomisystem inte stödjer en bra energiförsörjning.

Kommer inte svar mer i denna tråd. Har inget mer att tillföra. 🌲

Alvarsson  
#856413 Intressant och bra inlägg.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#856416 +1!
/Niklas

Tor R  
#856420 Härlig romantisk dröm, med stöd av Pippi och Nickoline.

tallen100  
#856422 Och vips var dom en trio....

jannee  
#856424 Se bakåt INNAN man planerar framåt har alltid varit min livsfilosofi.
Tycker själv att det hjälpt mig HELA vägen.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Tor R skrev:Härlig romantisk dröm, med stöd av Pippi och Nickoline.

Drömmen om en värld som drivs enbart av vind och sol. Bara det ständiga mörkret och kylan som smolkar glädjebägaren.

jannee  
#856450 Nu producerar vindkraften ca 18 % av elen, ändå är priserna humana, vad bevisar detta ?
Jo, det som avgör är efterfrågan, inte tillgången på vindkraftsel, fastän Alvarsson har den uppfattningen.

Användarvisningsbild

#856451 Det är kombination av tillgång och efterfrågan, som avgör priset, Jannee! Inget annat!
/Niklas

Användarvisningsbild

svampbob  
Niking skrev:Det är kombination av tillgång och efterfrågan, som avgör priset, Jannee! Inget annat!
/Niklas

Ja det är ju hela problemet med slumpkraften och anledningen till att den ständigt kräver nya bidrag för att överleva. Det finns ingen tillgång när priserna är skyhöga och en väldig massa slumpkraft när priserna är negativa.

Användarvisningsbild

svampbob skrev:
Niking skrev:Det är kombination av tillgång och efterfrågan, som avgör priset, Jannee! Inget annat!
/Niklas

Ja det är ju hela problemet med slumpkraften och anledningen till att den ständigt kräver nya bidrag för att överleva. Det finns ingen tillgång när priserna är skyhöga och en väldig massa slumpkraft när priserna är negativa.

Inte visste jag att du räknade ny kärnkraft som slumpkraft, då det krävdes 600 miljarder i stöd, för att det ska kunna byggas ny kärnkraft.

Men med tanke på alla nödstopp på Oilkiloukto 3, så är det ju förståeligt.
/Niklas

aho  
#856477 Den som är intresserad av utvecklingen kring svenska batteriparker kan passa på att läsa Affärsvärlden idag när alla deras artiklar ligger öppna för alla:
https://www.affarsvarlden.se/artikel/mi ... a-chockade

Minst sagt en dynamisk marknad.

Alvarsson  
#856478 Ingen vill ha systemet ändå skall det införas.
https://www.di.se/nyheter/eljatten-varn ... l-vintern/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).