Skogsforum besökte en demodag i Värmland nu i sommar där skördaren 1270H 8W och skotaren 2510H visades. Eftersom det nu är 10 år sedan undertecknad slutade köra skördare så passade jag på att haka på några proffs för att få deras syn. Det handlar om Daniel Dahlström och Henrik Kihlberg från Elk Skogsentreprenad AB. Denna artikel är inte ett test av nya H-serien, det är mer en reflektion efter kortare tester med demomaskiner.
Skördaren John Deere 1270H
På håll så kan man kanske se att BMW Designworks haft ett finger med i designen. Detta samarbete är inte nytt i och med H-serien men det handlar om den nya bakre delen av skördaren som ser lite annorlunda ut än på G-serien. Nytt är annars att John Deere nu gjort som de andra tillverkarna och stuvat om i motorutrymmet så motorfläkten nu blåser ut bakåt. En klar förbättring enligt Daniel som spenderat ganska många timmar i G-serien och det handlar då om ljudnivån.
Mycket stabil skördare
När vi testkör skördaren så är det mest uppenbara stabiliteten i basmaskinen. Detta har att göra med en ny midja i H-serieskördarna som bygger på aktiv hydraulik. Ett “smart” system alltså som känner av var kranen befinner sig och kan då lägga mottryck i respektive hydraulcylinder och genom detta skapa ett “motspjärn” när kraften vill åt det håll kranen lutar.
Detta verkar fungera mycket bra och basmaskinen är mycket stabil i de svåra lägen i terrängen som vi försökte utmana den med. Det finns flera fördelar med detta. Det minskar stressen hos föraren och det höjer sannolikt produktionen när man som förare får bättre självförtroende och kan utnyttja hela kranens potential oavsett terräng.
Eftersom detta var ett kort test på en demodag så kan vi inte uttala oss om den bränslebesparing som John Deere säger sig ordnat med H-serien. Inte heller några kvalitetstester på mätning etc. på skördaraggregat. Det Daniel har att säga efter testet (förutom stabiliteten och ljudnivån) är att det är en lättkörd skördare med ett rappt skördaraggregat (H425).
Troligtvis kommer skördarna i nya H-serien, inkl de nya kranarna, pumparna och aggregaten att bli en omtyckt kombination hos de JD-kunder som väljer att byta maskin.
25-tonsmonstret 2510H
Med på demonstrationen utanför Kil i Värmland var också John Deeres nya monsterskotare 2510H. Detta är som sagt en ny maskin som blir en direkt konkurrent till Ponsse Mammuth och Tigercat 1085C. En enklare jämförelse kan du göra i tabellen nedan.
JD 2510H | Ponsse Mammoth | Tigercat 1085C | |
---|---|---|---|
Dragkraft (kN) | 290 | 320 | ? |
Motoreffekt (kW) | 252 | 210 | 235 |
Markfrigång (mm) | 779 | 770 | 725 |
Egenvikt (kg) | ? | 28500 | 29750 |
Lastvikt (kg) | 25000 | 25000 | 25000 |
Svängradie (grader) | 44 | 42,5 | ? |
Däck, fram (tum) | 28,5 | 28,5 | 28,5 |
Däck, bak (tum) | 30,5 | 28,5 | 28,5 |
Kran, lyft, max (kNm) | 210 | 195 | 195 |
Kran, sväng, max (kNm) | 50 | 48 | 55 |
Max lastarea (m2) | 8,5 | 8 | 7,6 |
Vad kan man då dra för slutsatser av denna specifikation? Jo, för att bilda sig en uppfattning om vilka monster till skotare detta är så kan man säga att:
- Med band bak på 2510H så blir det nästan som att köra med fyra Valtra 6000 traktorer på högkant bak (fyra 34” däck).
- Man kan lägga 4,2 m stockar inte bara längs med utan också på bredden på det största lastutrymmet.
- Svängmomenten i vilken av kranarna ovan är högre än de flesta lyftmoment för kranar till griplastarvagnar.
Detta leder oss till frågan, har storskotarna blivit för stora?
Svaret på den frågan är nog ja. I alla fall för nordiskt skogsbruk. Det börjar nämligen bli väldigt svårt att traila dessa monster på våra vägar och ofta krävs speciell utbildning och följebil. På mindre hyggen kan det också bli svårt att nå deras potential då ex. basvägar kan bli för små för dem. Sedan kan vi prata marktryck hur mycket som helst, det är ändå så att hos främst privata skogsägare så finns en gräns i storlek. Denna gräns (norr om ekvatorn) följer en syd/nordlig riktning där skogsägaren ofta vill ha mindre skotare ju längre söderöver man befinner sig.
En gissning är att 2510H med sina kombattanter kommer slåss om en liten marknad i norra Sverige (inte Finland, där vill man ha mindre skotare) samt kanske i plantageskogsbruk söder om ekvatorn. Det viktiga vi kan ta med oss från detta är att den potentiella storsäljaren från John Deere fick vi inte se på denna demo.
John Deere 2010H
20-tonsskotaren 2010H är den direkta tronföljaren till JD 1910G. Och här snackar vi anor. 2010H har gener alltigenom Timberjack 1710A, B, C, D och troligtvis ner till FMG/Timberjack 1840 och ÖSA 280. Utan att ta i för mycket så har skotaren anor från 1980-talet och definitivt från 1990-talet när 1710 började byggas i Sverige.
John Deere 2010H har, till skillnad från 2510H, 28,5” däck runt om och “standard” boogie bak. Den blir troligtvis både billigare och enklare att både serva och traila jämfört med 2510H och dessutom är den ju dekaltrimmad “nedåt” (samma lastarea) vilket passar många fler skogsägare. Det är dock en stor skotare som kan få det svårt på marknader som Finland och Götaland. Men i övriga Sverige blir den troligtvis en hit.
Likt uppgradering på skördarna så har även skotarna fått en ny midja i H-serien. Även här handlar det främst om midjelåset som nu har hydraulkolvar för låsningen. Idag verkar inte skotarna ha samma aktiva styrning som finns på H-seriens skördare ovan. Men med tanke på att tekniken är liknande så kan man tro att midjelåset kan bli aktivt styrt framöver.
Inalles så är H-serien ett fall framåt jämfört med G-serien. Det enda man kanske skulle kunna påpeka är att frigångshöjden på skotarna verkat minska något och att de troligtvis inte blivit lättare i vikt. Men å andra sidan så har den “nya” 1910:an (2010H) mer lastkapacitet, mer kraft och starkade både drivlina och kran jämfört med 1910G. På tal om drivlina. 2510H har en drivlina med dubbla hydraulpumpar, något som enligt John Deere gör att man ska kunna köra den 50 % snabbare än 1910G. 2010H har inte detta som standard men kan beställa den med dubbla pumpar. Det återstår att se hur populärt detta blir.
Video från demodagen:
Leveransstart för nya H-serien är under 2025 och vill du läsa mer om den nya serien så kan du göra det här: https://www.deere.se/sv/skogsmaskiner/h-serien/
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto