Föryngring

Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

60 inlägg 16374 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Viltskydd - vilket medel? Rimlig konstnad?

Torbjörn Johnsen  
#856144 Här finns en artikel om Prolepsis från 2022:
Har dina tallplantor fått prolepsis i år?

Det fanns en del äldre forskning som var intressant, sammanfattat i artikeln. Genetiken spelar roll men yttre betingelser (vatten, CO2-halt och värme) verkar ha stor påverkan. Obs att de tillväxtstörningar på tall(skott) som uppmärksammats i sydöstra Sverige inte är prolepsis utan något annat, oklart vad.

Arevo
Användarvisningsbild

Rookien  
#856145 Ja det känns ganska trist i vissa partier där det är mer prolepsis plantor än friska. Dom är ju inte gratis heller och det är svårt att plantera mera efteråt då örnbräken tar över alltför snabbt i dessa trakter, så det gäller att plantan får fart i markberedningen direkt om den ska överleva.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Badger skrev:Hur många procent är drabbat hos dig Bengt?

Inte räknat, men det är relativt många.

Användarvisningsbild

Rättselarn  
#856194 Lite sent, men nu har jag sprutat färdigt Tricot viltskydd. Svårt område med mycket vandringsälg och då är det skönt att se att jobbet lönar sig. Inte ett enda toppskott betat de senaste två åren. Lite sidokvistar får man bjuda på.

forest.  
jannee skrev:En smet av kalk fungerar också bra, går fort om man nyttjar en gummihandske och bara drar runt toppskottet.
Visserligen dyrare än tejp men undan går det.

vad för kalk och hur gör du?
har massor av kalk typ gråblå

jannee  
#856499 Vanlig trädgårdskalk, den mjölaktiga inte kornade.

Användarvisningsbild

Badger  
#856505 Kalk var nytt för mig. Regnar det inte bort fort?

jannee  
#856520 Hinner bara smeten torka ordentligt sitter det kvar länge.
Något att göra när invintningen har ägt rum.
Om det fungerar idag låter jag vara osagt, många ggr är det tillfälligheter som avgör, kanske inte fått några skador utan behandling.

forest.  
jannee skrev:Hinner bara smeten torka ordentligt sitter det kvar länge.
Något att göra när invintningen har ägt rum.
Om det fungerar idag låter jag vara osagt, många ggr är det tillfälligheter som avgör, kanske inte fått några skador utan behandling.

Täcker du hela toppen och nästa års skott?

jannee  
#856592 Nu har jag inte behandlat plantor på många år men med lite klet på handen drar jag nedifrån och ända upp = översta dm på toppskottet.
Jag började med denna metod för ca 40 år sedan då det viltskyddsmedel man då inhandlade fungerade lite si och så, denna metod var betydligt billigare och fungerade bättre, i alla fall för mig.
Jag vill minnas att jag även hade en skvätt diesel inblandad i smeten.

Användarvisningsbild

Rookien  
#860776 Kört bara devita iår. Spätt lite extra och det har funkat bra i sprutan. Dock har 2 sprutor gått åt skogen. En ny fick jag på garanti. Den funkade klockrent flera tankar men rätt var det var så byggde den inget tryck men pumpen gick och det lät som vanligt. Samma symtom på båda sprutorna som gick sönder. Första hade garantin gått ut på men fick bra pris på en till. Som då gick sönder med. Kan inte uttala mig dock om det är preparatet som förstört sprutorna eller om det bara är otur. Ifjol hade jag lite problem med devita o stopp i munstycket men det har inte hänt i år.

alias  
Rookien skrev:Kört bara devita iår. Spätt lite extra och det har funkat bra i sprutan. Dock har 2 sprutor gått åt skogen. En ny fick jag på garanti. Den funkade klockrent flera tankar men rätt var det var så byggde den inget tryck men pumpen gick och det lät som vanligt. Samma symtom på båda sprutorna som gick sönder. Första hade garantin gått ut på men fick bra pris på en till. Som då gick sönder med. Kan inte uttala mig dock om det är preparatet som förstört sprutorna eller om det bara är otur. Ifjol hade jag lite problem med devita o stopp i munstycket men det har inte hänt i år.

Vilken sorts sprutor är det som har gått sönder, handhållna trycksprutor eller ryggburna dito?
Märke/tillverkare?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Rookien  
#860790 Det är Genzo ryggspruta. När man läser på skogmas beskrivning av Devita står det ioförsig att man inte ska använd eldriven ryggspruta men jag var i kontakt med Interagro (tillverkaren) men dom hade inte hört nått om att det skulle vara problem att använda preparatet i eldriven spruta.

alias  
Rookien skrev:Det är Genzo ryggspruta. När man läser på skogmas beskrivning av Devita står det ioförsig att man inte ska använd eldriven ryggspruta men jag var i kontakt med Interagro (tillverkaren) men dom hade inte hört nått om att det skulle vara problem att använda preparatet i eldriven spruta.

Gissade nästan att det kunde vara Genzo. Har för mig att det var någon annan här på forumet som hade problem med att få pumpen att mata Trico (kan ha varit Erre, menär inte helsäker). Lät som att helhetsintrycket inte var solid kvalitet.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Rookien  
#860797 Nu sist så gjorde jag en felanmälan o skickade in den. Efter ett tag kom en ny. Ingen rapport eller så. Hade varit kul o se om dom kom fram till vad som händer. Men dom kanske knappt tittar på den utan skickar en ny direkt. Frågan är ändå om det är kopplat till Devita, om det sätter igen nått eller vad det kan vara? Problemen uppstod hos mig när jag började med devita. Sen om det är det Skogma syftar på i sin beskrivning. Synd isåfall för bra preparat och bra ekonomi jämfört med trico

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).