SKOGSFORUM ARTIKEL 

Skogsekonomi

Virkespriser 2024

517 inlägg 116864 visningar 64 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Virkespriser 2024

Elis76  
#854758 https://m.youtube.com/watch?v=C5Ws1NP67JY

Jag tycker det är dags för - upp till bevis. Ingen har ännu visat ett kontrakt eller sina bud här på forumet för att styrka sitt påstående.

Seeing is believing

Landshypotek Bank

MAW  
Sebastian Liljeblad skrev:Wow MAW vilken affär du gjort, grattis! Var i Småland finns skogen?

Jag håller till i Gnosjö kommun och kommer sälja en slutavverkning på ca 1500 m3sk i höst. Jag brukar sälja rotpost men det passar inte denna gång, det lutar åt avverkningsuppdrag.

Det blir intressant för mig att jämföra din intäkt mot vad jag kan få för de olika sortimenten vid AU. Räknar man om ditt pris på 1150 kr/m3sk netto till vad du fått per fub innan avverkningskostnaden så blir det det ca 1500 kr/fub (som även andra fått det till innan) i snitt för alla sortiment.

Att något bolag/köpsågverk kan betala den snittsumman innebär ju att timmerpriset är ännu en bit högre än 1500 kr/fub i och med att massaveden "drar ner det". Med andra ord borde det gå att få riktigt bra betalt för de olika sortimenten. Håller ni med?

Sydöstra Småland men jag har uppgifter om stt detsamma gäller i t ex nordöstra Småland för bra granposter.

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#855180 Har manuell huggit upp en väg till avlägget för en rotpost på ca 600 m3sk/Gränsen mellan Småland /Halland Dålig tall 60 % rötgran 40 % Efter många om och men kom ett bud från ett bolag på strax över 1000 sek / m3sk.Så har man en fin grandunge på över 1000 m3sk så kan man nog få mer. Det är en ny situation för inköparna.Man måste svara i telefon och kunna läsa skogen.Det lär man sej inte på nätet + att man inte kan jobba hemifrån. 😥

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
MAW skrev:
Sebastian Liljeblad skrev:Wow MAW vilken affär du gjort, grattis! Var i Småland finns skogen?

Jag håller till i Gnosjö kommun och kommer sälja en slutavverkning på ca 1500 m3sk i höst. Jag brukar sälja rotpost men det passar inte denna gång, det lutar åt avverkningsuppdrag.

Det blir intressant för mig att jämföra din intäkt mot vad jag kan få för de olika sortimenten vid AU. Räknar man om ditt pris på 1150 kr/m3sk netto till vad du fått per fub innan avverkningskostnaden så blir det det ca 1500 kr/fub (som även andra fått det till innan) i snitt för alla sortiment.

Att något bolag/köpsågverk kan betala den snittsumman innebär ju att timmerpriset är ännu en bit högre än 1500 kr/fub i och med att massaveden "drar ner det". Med andra ord borde det gå att få riktigt bra betalt för de olika sortimenten. Håller ni med?

Sydöstra Småland men jag har uppgifter om stt detsamma gäller i t ex nordöstra Småland för bra granposter.

Ok tack för info!

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
JANERIKA skrev:Har manuell huggit upp en väg till avlägget för en rotpost på ca 600 m3sk/Gränsen mellan Småland /Halland Dålig tall 60 % rötgran 40 % Efter många om och men kom ett bud från ett bolag på strax över 1000 sek / m3sk.Så har man en fin grandunge på över 1000 m3sk så kan man nog få mer. Det är en ny situation för inköparna.Man måste svara i telefon och kunna läsa skogen.Det lär man sej inte på nätet + att man inte kan jobba hemifrån. 😥

Otroligt bra, grattis till dig också! Då var priset på 1000 kr/m3sk eller 1200 kr fubben priset ute vid skogsbilväg?

Användarvisningsbild

Guld och skogar  
#855754 “Vi ser en fortsatt stabil och stark efterfrågan på massaved. Mellanskog kan därmed höja ett redan högt pris och fortsätta stärka skogsägarnas lönsamhet”, säger Fredrik Munter, Mellanskogs vd, i en kommentar.

Mellanskogs nya prislistor gäller kontrakt tecknade från och med 13 september 2024 och innebär ett nytt grundpris på barrmassaved på 600 kr/m³fub och ett nytt grundpris på björkmassaved som landar på 630 kr/m³fub.

Mellanskog uppger att skogsägarföreningens priser på massaved mer än har fördubblats sedan våren 2022.

Här kan du ta del av Mellanskogs prislistor. https://www.mellanskog.se/vara-tjanster ... ellanskog/

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#856023 Hej Sebastian mfl
Ang M3sk till fub.
Det beror på vilket omräkningstal man använder beroende på typ av skog.
Om man använder 0,84 som omräkningstal så blir kubikmeter priset ca 840 /m3 fub i det aktuella fallet.
Hittade det på nätet .
Mvh

alias  
JANERIKA skrev:Hej Sebastian mfl
Ang M3sk till fub.
Om man använder 0,84 som omräkningstal så blir kubikmeter priset ca 840 /m3 fub i det aktuella fallet.
Hittade det på nätet .
Mvh

Om du avser att du fick 840 kr/m3fub för posten som du beskrev ovan att du fick 1000 kr/m3sk för så har du räknat fel.

Då m3fub-volymen alltid är lägre än m3sk-volymen så måste priset i kr/m3fub alltid bli högre än priset i m3sk för samma virke.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#856027 Det har ju varit en del diskussioner om omräkningstal på forumet tidigare.Det blir nog lätt missuppfattningar.Jag hittade en bra tabell hos Rundvirke skog / nätet Sök omräkningstal m3sk .
Där kan man lätt gå in och se m3sk till m3 fub samt andra omräkningstal
Mvh

Användarvisningsbild

Vedproducent  
JANERIKA skrev:Det har ju varit en del diskussioner om omräkningstal på forumet tidigare.Det blir nog lätt missuppfattningar.Jag hittade en bra tabell hos Rundvirke skog / nätet Sök omräkningstal m3sk .
Där kan man lätt gå in och se m3sk till m3 fub samt andra omräkningstal
Mvh

Som alias skrev helt riktigt så måste man kunna använda omräkningstalen också. Annars blir det väldigt tokigt med siffror som du nyss skrev tex.

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#856032 Skogskunskap har en bra flik där man inte behöver räkna utan bara sätter in ingångsvärden .Tex trädslag och måttenhet
Sen får man svaret i rätt måttenhet automatiskt.
( Man kan ju kontrollräkna för säkerhets skull)
Mvh

Användarvisningsbild

Elis76  
#856035 Visst är det så. Vid omräkning från m3sk => m3fub så blir volymen i m3fub lägre medan priset i m3fub blir högre i motsvarande grad.

På nationell nivå har man i en studie mellan m3fub och m3sk skattat omräkningstalet till 1,178, sammanvägt för samtliga trädslag för komponenterna barkvolym, toppvolym, volym spån från fäll- och stockkap samt kortare lump.

https://www.skogforsk.se/kunskapsbanken/kunskapsartiklar/2022/nytt-omrakningstal-fran-m3fub-till-m3sk-for-avverkningsberakningar/
Senast redigerad av Elis76 tis 17 sep 2024, 06:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
Ang M3sk till fub.
Hittade det på nätet .
Mvh

Jag brukar för enkelhetens skull använda mig av 1.2 när jag räknar om och antingen multiplicera eller dividera. 1/1.2=0.8333, är inte jättelångt ifrån 0.84. Vad som däremot blir enormt förvillande och missvisande är om man räknar på fel håll vilket är lätt hänt men med lite logik så inser man snabbt vilket som blir rätt som flera är inne på.

Jan-Erik, priset du fick på 1000 kr/m3sk blir då antingen 1190 kr/fub eller 1200 beroende omräkningstal. Stod du för huggning och körning då, alltså att det priset var vid skogsbilväg?

Användarvisningsbild

Elis76  
Sebastian Liljeblad skrev:
Ang M3sk till fub.
Hittade det på nätet .
Mvh

Jag brukar för enkelhetens skull använda mig av 1.2 när jag räknar om och antingen multiplicera eller dividera. 1/1.2=0.8333, är inte jättelångt ifrån 0.84. Vad som däremot blir enormt förvillande och missvisande är om man räknar på fel håll vilket är lätt hänt men med lite logik så inser man snabbt vilket som blir rätt som flera är inne på.

Jan-Erik, priset du fick på 1000 kr/m3sk blir då antingen 1190 kr/fub eller 1200 beroende omräkningstal. Stod du för huggning och körning då, alltså att det priset var vid skogsbilväg?

Om man tittar i Tor Jonnsons tabeller för volymuppskattning ser man att det finns en varians i omräkningstalet beroende på breddgrad och trädslag.

Den bör man använda sig av när man själv vill räkna på stämplingslängder.

Om det nya nationella omräkningstalet kan man läsa i länken "två snäpp upp".
Vid större volymer påverkar decimalerna mer än man tror.

Användarvisningsbild

Sebastian Liljeblad  
Elis76 skrev:
Sebastian Liljeblad skrev:
Ang M3sk till fub.
Hittade det på nätet .
Mvh

Om man tittar i Tor Jonnsons tabeller för volymuppskattning ser man att det finns en varians i omräkningstalet beroende på breddgrad och trädslag.

Den bör man använda sig av när man själv vill räkna på stämplingslängder.

Om det nya nationella omräkningstalet kan man läsa i länken "två snäpp upp".
Vid större volymer påverkar decimalerna mer än man tror.

Det är helt sant, i detta fallet här vill jag dock bara ha några exempel på priser inför en affär jag ska göra. För att inte sälja för billigt 😅

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).