Jag sätter en trisslott på att du är politiker för hittills i denna tråd har du inte givit ett enda rak svar.
heder till trislc som satte huvudet på spiken!
Väl mött i ett förröjt bestånd
/mac
/ Markus

zeaflower skrev:Jag förstår mig inte på Mangans resonemang, ena stunden handlar allt om pengar och att tjäna mest på hugget för stunden. I nästa stund när han får frågor om varför han inte tar grot, då "ger de för lite" och är "inte bra i ett långsiktigt perspektiv". När det gäller buskar som lämnas (som kommer utvecklas till vargar alt. dö) då är han helt plötsligt förtjust i småfåglar och vill värna om dem, samt att dom ska skapa skugga så att tillväxten MINSKAR!? hela tiden handlar ju allt du skrivet om, om maximal tillväxt?
Mangan skrev:Nog trodde jag denna tråden skulle handla om röjning, men den handlar tydligen mest om mig, vad jag jobbar med och hur mäktig jag är. De allt mer desperata personliga påhoppen tyder på att det var en lite öm tå detta. Vad är nästa steg, någon lägger slöa röjklingor utanför min dörr?
Zeaflower, var ditt pris ut direkt till skogsägaren, eller hade ni en mellanhand/virkesköpare?
"6kr där med som iofs skogsägaren inte skulle ha nytta av då det varit förröjt iom lrk."
Hur menar du, Masterchief, skulle inte markägaren tjänat något på om det varit förröjt?
Niking skrev:Nej! Ingen kväve återförs direkt med kvävet. Däremot ger askåterföringen ett högre mark-pH, då askan är basisk. Ett högre pH-värde i marken gynnar den naturliga kvävefixeringen.
Förövrigt så försvinner det inte bara kväve vid grotuttag, utan även en massa värdefulla baskatjoner som träden är i behov utav, t.ex. kalium, magnesium och kalcium.
/Niklas
Forsgren skrev:Niking skrev:Nej! Ingen kväve återförs direkt med kvävet. Däremot ger askåterföringen ett högre mark-pH, då askan är basisk. Ett högre pH-värde i marken gynnar den naturliga kvävefixeringen.
Förövrigt så försvinner det inte bara kväve vid grotuttag, utan även en massa värdefulla baskatjoner som träden är i behov utav, t.ex. kalium, magnesium och kalcium.
/Niklas
Är det verkligen så att det ökar kvävefixeringen? I gödsel så vill man ha lågt pH för att minska kväveavgången.
mrme skrev:Så jag gick ut och förröjde (samtidigt som jag röjde upp gränserna ordentligt), och ett halvår senare fick jag veta att drivningskostnaden blev 209:-/m3fub totalt sett för några olika skiften med olika gallring. Tjänade jag på det? Vem vet.
Vore kul att veta medelstam ,medelväg skotare hur terrängen ser ut brant stenigt väldigt blött, stammarkvar på ha hur många stam togs ut på ha? Vilken sorts maskiner som utförde jobbet?
Hör väl inte hemma här men vore kul att veta ändå.
Mangan skrev:mrme skrev:Så jag gick ut och förröjde (samtidigt som jag röjde upp gränserna ordentligt), och ett halvår senare fick jag veta att drivningskostnaden blev 209:-/m3fub totalt sett för några olika skiften med olika gallring. Tjänade jag på det? Vem vet.
Vore kul att veta medelstam ,medelväg skotare hur terrängen ser ut brant stenigt väldigt blött, stammarkvar på ha hur många stam togs ut på ha? Vilken sorts maskiner som utförde jobbet?
Hör väl inte hemma här men vore kul att veta ändå.
Mangan skrev:zeaflower skrev:Jag förstår mig inte på Mangans resonemang, ena stunden handlar allt om pengar och att tjäna mest på hugget för stunden. I nästa stund när han får frågor om varför han inte tar grot, då "ger de för lite" och är "inte bra i ett långsiktigt perspektiv". När det gäller buskar som lämnas (som kommer utvecklas till vargar alt. dö) då är han helt plötsligt förtjust i småfåglar och vill värna om dem, samt att dom ska skapa skugga så att tillväxten MINSKAR!? hela tiden handlar ju allt du skrivet om, om maximal tillväxt?
Fast, det du skriver ovan är ju inte mitt resonemang, utan något som du har hittat på själv. Att du inget begriper står väl klart för var och en, men skyll inte på mig i detta fallet![]()
Du gör dig bara löjlig om du försöker hitta någon motsättning i att få avverkningen så billig som möjlig, och inte ta ut GROT.
Känner du till att det finns lagkrav på naturvård, och ännu mer krav från de som köper in virke? Tex att lämna lite buskage. Man tycker att en maskinförare borde veta sådant, men varför skall jag var förvånad...