SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skogsekonomi

Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

56 inlägg 19772 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

svampbob  
#855640
alias skrev:
svampbob skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Prishöjningen för massaved (endast för medlemmar) är bara 30 kr/m3fub men syns inte i prislistan där barrmassaveden ligger kvar på 400 kr. Det är ändå 170 kr lägre än Sveaskogs listpris på 600 kr/m3fub.

Pressinformationen innehåller ganska fantastiska formuleringar:

– Nu förstärker vi vår affärsmodell ytterligare, som bygger på att sköta skogen långsiktigt – oberoende av konjunktur. På så vis kan vi motverka att prisspekulationer ger konjunktursskötsel av skogen. Att vara medlem i Norra Skog blir nu ännu mer gynnsamt, säger Patrik Jonsson, chef Skog & Virke på Norra Skog.


Hur ska man tolka detta uttalande?


Att tro att man kan underbetala i högkonjunktur och överbetala i lågkonjunktur är bara dumt och inte det minsta affärsmässigt.

Det är bara de mest troende bland medlemmarna som köper det.


Det känns ju onekligen lite utmanande att vara ensam om att tillämpa planekonomi i en marknadskonomi.

Sannolikt får man inte köpa de volymer man behöver i högkonjunktur och blir överöst med råvara i lågkonjunktur.

MVH
Alias


Ja än är det ingen på Norra som har sagt emot mig när jag har kommit med det argumentet. Dom har överlag svårt att argumentera för sin affärsmodell.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Icegrip  
#855646 Uppenbarligen görs här ett försök att signalera till medlemmarna att de tagit till sig av den senaste kritiken.

Det känns som att de omsluter sig än mera, nu när man bara höjer priser för medlemmar.

De får gärna förklara för mig som privat skogsägare i Västerbottens kustland varför jag ska välja att sälja nästa gallring till dem då jag kan få ~ 200kr/fub mer från Sveaskog eller QBIK.

”– Nu förstärker vi vår affärsmodell ytterligare, som bygger på att sköta skogen långsiktigt – oberoende av konjunktur.”

De flesta skogsägare tror jag har ett långsiktigt perspektiv i bakhuvudet. Sedan kan man tidigarelägga eller fördröja vissa åtgärder beroende på konjunktur.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Elis76  
#855652 Här finns prislistor från Norra Sveriges största privata skogsägare och Norrbottens största sågverkskoncern.

Any comments?

https://www.sca.com/sv/skog/salja-virke/virkespriser/

https://www.stenvalls.se/wp-content/uploads/2023/02/Virkesprislista-F06231-1.pdf

Avatar Fallback

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Axl  
#855654 För skogen gör det ju ingen större skillnad på +/- 10 år så det verkar ju dumt som liten skogsägare att inte konjunkturanpassa sitt skogsbruk.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Ove Lindberg  
#855658
Torbjörn Johnsen skrev:Prishöjningen för massaved (endast för medlemmar) är bara 30 kr/m3fub men syns inte i prislistan där barrmassaveden ligger kvar på 400 kr. Det är ändå 170 kr lägre än Sveaskogs listpris på 600 kr/m3fub.

Pressinformationen innehåller ganska fantastiska formuleringar:

– Nu förstärker vi vår affärsmodell ytterligare, som bygger på att sköta skogen långsiktigt – oberoende av konjunktur. På så vis kan vi motverka att prisspekulationer ger konjunktursskötsel av skogen. Att vara medlem i Norra Skog blir nu ännu mer gynnsamt, säger Patrik Jonsson, chef Skog & Virke på Norra Skog.


Hur ska man tolka detta uttalande?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Ove Lindberg  
#855659 Hur ska man tolka detta uttalande frågar du. Ja Norra är väl inte den bästa att sälja avverkning till just för dagen.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Mellberg  
#855667 Hugger bränsleved denna höst och nu betalar Norra bäst av alla. Inga bud från varken Sveaskog eller Qbik. Undrar vad efterlikviden kan bli detta år? Att vara en del av Norra Skog är toppen och är du skogsägare i Norrland bli medlem och delägare snarast, om du inte klokt nog redan är det! 😎

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

barkspaden  
#855668 850kr kubiken betalar värmeverken. Vad betalar norra?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Mellberg  
#855669 Vilka värmeverk?

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

joran  
#855676 Vad får du av Norra för veden du hugger Mellberg? Utan efterlikvid. M3/Fub

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

barkspaden  
#855678
Mellberg skrev:Vilka värmeverk?

Du ska sälja till norra som betalar så bra så det borde inte spela någon roll.
Förra året låg det från 750 till 875 beroende på vilket man levererade till. Kollade jag på norras prislista så borde du få 300-400kr i efterlikvid

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Mellberg  
#855679
barkspaden skrev:
Mellberg skrev:Vilka värmeverk?

Du ska sälja till norra som betalar så bra så det borde inte spela någon roll.
Förra året låg det från 750 till 875 beroende på vilket man levererade till. Kollade jag på norras prislista så borde du få 300-400kr i efterlikvid


Du svarar inte på frågan. Vilka värmeverk betalar dessa priser?

Avatar Fallback

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

isteskog  
#855680 Skulle vara intressant som Mellberg säger. Mellanskog betalar efter senaste höjningen 575 kr/ fub.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

barkspaden  
#855682 Du har inte heller svarat på något. Och det spelar ingen roll. Men norra vet vilka som betalar det. Du säljer till norra och dom levererar ditt virke till värmekraftverket. Du är nöjd och Norra är väldigt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Norra Skog - värre läge än enbart låga virkespriser?

Elis76  
#855683 @svampbob

Vad ligger priset på energived till värmeverken i Umeå/Vännäs?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).