Skogsekonomi

Nyblivna gårdsägare, hjälp med första avverkningen!

12 inlägg 2461 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nyblivna gårdsägare, hjälp med första avverkningen!

Nohokino  
#855432 Hej!

Vi har precis blivit med en skogsfastighet med cirka 5,3ha mark varav 3ha är skog. Det är dags att avverka 1,3ha av skogen och vi har haft virkesinköpare på plats som lämnat en offert. Men vi är helt nybörjare! Hur gör vi på bästa sätt för att få ut så mycket pengar som möjligt?

Vi är inte momsregistrerade och har inga enskilda firmor. Pratade med en bonde i trakten som påstod att det inte direkt skulle gynna oss att starta eget och att vi istället skulle ta ut pengarna netto (exkl. moms). Cirka 160 tusen som vi kunde göra vad vi ville med.

Vi har kanske planer på att skaffa en liten ATV närmsta åren men annars behövs inget större underhåll av gården. Nästa avverkning blir om 20 år.

Några tips på hur vi bör gå tillväga här? Starta eget? Momsregistrera? Eller ta utbetalning som vanlig privatperson? Behöver vi skatta som om att det vore en ”lön” då? Vi vill inte gå miste om pengar ner i sjön.

Obs: vi har som sista utväg att kontakta en jurist men vill ju försöka undvika den kostnaden ändå så mycket det går.

Med vänlig hälsning!

TS
Landshypotek Bank

Re: Nyblivna gårdsägare, hjälp med första avverkningen!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855434 Äger ni en skogsfastighet så har ni med automatik enskild firma vare sig ni vill eller inte och är skyldiga att skicka med näringsbilaga med deklarationen. Glöm att göra vad ni vill med pengarna. Hade det varit en villatomt så hade det gått upp till viss gräns.

alias  
Skogsola skrev:Äger ni en skogsfastighet så har ni med automatik enskild firma vare sig ni vill eller inte och är skyldiga att skicka med näringsbilaga med deklarationen. Glöm att göra vad ni vill med pengarna. Hade det varit en villatomt så hade det gått upp till viss gräns.

Håller i stort sett med. Man behöver dock inte registrera någon "enskild firma", men däremot anses man per automatik bedriva näringsverksamhet när man äger en fastighet taxerad som lantbruksenhet och förväntas att lämna uppgifter på NE-bilagan vid deklaration.

Den där lokala lantbrukaren som trådstaren talat med bör nog ägna sig åt lantbruk och inte skatterådgivning!

MVH
Alias

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855436 Väntade just på att alias skulle reda ut begreppen. Hur är det med momsen? De får betala in den utan vidare men ska de göra momsavdrag på det som de köper så måste de vara registrerade? Kan virkesköparen vägra att betala ut momsen om de inte är registrerade? Bryr sig skatteverket om det eller kommer de att kräva dem på moms som de inte har fått?

jannee  
#855437 Du ska börja med att momsregistrera dig - bara ringa skattemyndigheten.
Är du INTE momsad behöver virkesinköparen nämligen inte betala ut några momspengar till dig.
Du bör även höra med flera en just en virkesinköpare.
Sedan är det inte bara vad du får för virket utan hur stor blir avverkningskostnaden.
Be olika virkesinköpare om fast pris på olika sortiment + då också avverkningskostnaden + eventuell flyttning.
Fast pris/fub är inte alls ovanligt.
Flyttkostnader ?
Grotanpassad avverkning ?
Om något år fixa någon som kör ut groten vilken du senare kan sälja till hyfsat bra pris, runt 220 - 240 kr/m3s.
Du ska säkert om något år markbereda och plantera, pengar som är avdragsgilla och även momsen som du då får tillbaka från skattemyndigheten.
Men även ALLT som har med skogens skötsel är avdragsgillt, verktyg, bränsle men även skyddskläder.
Pengar du får från avverkningen kan du till 60 % sätta in på ett skogskonto för att senare nyttja eller skatta ut.
Du bör också ha i åtanke att varken Sydved eller Södra är de som betalar bäst, även om man räknar in Södras förhoppningsvis 10 % efterlikvid.
Nu är du säkert inte certifierad vilket en del inköpare ser som möjlighet att inte betala ut certpremie, men den ska du ändå kunna tjata dig till. 😀
Hur "bra" en inköpare säger att han bjuder kan han ALLTID ge minst 10 % till, så är det bara. 🤬

alias  
Skogsola skrev:Väntade just på att alias skulle reda ut begreppen. Hur är det med momsen? De får betala in den utan vidare men ska de göra momsavdrag på det som de köper så måste de vara registrerade? Kan virkesköparen vägra att betala ut momsen om de inte är registrerade? Bryr sig skatteverket om det eller kommer de att kräva dem på moms som de inte har fått?

Jag tror inte att varken bolagen eller föreningarna betalar ut moms på virkeslikviderna numera, om man inte har ett giltigt momsregistreringsnummer som säljare av virket.

Fritt ur minnet så hade jag sagt att det i vart fall har gått att dra av ingående moms på saker som man köpt till verksamheten även innan momsregistreringen blivit klar (nu är det dock ett antal år sedan jag jobbade med bokslut och deklarationer, så jag vågar inte svära på hur det ser ut i dagsläget), men jag ser ingen anledning till att inte momsregistrera sig, eller att dröja med det.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#855458 Du kan kolla med Skatteverket genom att logga in och begära ett registerutdrag avseende skatteform, moms- och arbetsgivarregistrering. "Huvudsaklig verksamhet" och "SNI-koder" borde finnas med.

Användarvisningsbild

Nohokino  
#855462 Tack för alla era svar. Vilket toppenforum!

Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.

Grot - är det samma som grovtimmer (vänerblock)? Jag har fått en offert på 900kr/m3fub hos Vida.

Är det då smartast att köpa in exempelvis en ATV och dra momsen på denna för att bli av med momspengarna? Jag kan inte tänka mig något annat som kan komma upp i den summan som vi behöver. Och hur blir det med delningen mellan mig och min kära delägare av gården (sambon) om jag har enskild firma? Virkesinköparen tipsade om att dela upp totalnettot 1/2 del var till oss båda och sprida ut det på två år (100 tusen 2024, 60 tusen 2025 exklusive moms).

Med vänliga hälsningar

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nohokino skrev:Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.

Grot - är det samma som grovtimmer (vänerblock)? Jag har fått en offert på 900kr/m3fub hos Vida.

Som tidigare sagts så borde det räcka med att momsregistrera dig själv eftersom du automatiskt redan borde ha en verksamhet med samma registreringsnummer som ditt personnummer plus två siffror till (tror att det är 01).

Grot betyder "grenar och toppar" och är det som blir över när skördaren kvistat och kapat stammen på det fällda trädet. Om groten samlas in så brukar man oftast flisa den til bränsle https://www.skogskunskap.se/skota-barrs ... ch-toppar/

jannee  
#855475 Inga problem med att vara två eller flera delägare, ändå kan EN person sköta allt.
Räcker med att EN är momsregistrerad.
Vid deklarationen kommer det automatiskt att du/ni har enskilda firma - inga märkvärdigheter.
Se till att du får ut er efterlikvid så snabbt som möjligt, den placerar du senare på ett SKOGSLIKVIDKONTO.
Där får du ha era pengar 1 år, därpå placerar du max pengar på skogskonto, betalar in momsöverskottet och beskatta återstående del, eller placera på ett konto där du skjuter upp en del av skatten.
Mycket avgörs på hur stor inkomst ni har - var för sig.
Kan vara ide att skatta fram kapitalet för att senare placera i fonder.
Fonder som har en värdestegring på 20 % varje år är självklart mer fördelaktigt.
Ska VIDA göra en certifiering, tag reda på hur mycket de vill ha INNAN ni gör den.
Kan kosta mer än det smakar.

Användarvisningsbild

Elis76  
Nohokino skrev:Tack för alla era svar. Vilket toppenforum!

Jag tolkar det som att jag bör ringa skatteverket imorgon och momsregistrera mig. Sedan låter det även som att det vore en fördel för mig att starta en enskild firma för att få momsen utbetald? Jag har fått en offert där det ingår att jag får miljöcertifiering FSC och PEFC och det kunde de hjälpa till med. Gav cirka 40kr/m3fub extra.

Är det då smartast att köpa in exempelvis en ATV och dra momsen på denna för att bli av med momspengarna? Jag kan inte tänka mig något annat som kan komma upp i den summan som vi behöver. Och hur blir det med delningen mellan mig och min kära delägare av gården (sambon) om jag har enskild firma? Virkesinköparen tipsade om att dela upp totalnettot 1/2 del var till oss båda och sprida ut det på två år (100 tusen 2024, 60 tusen 2025 exklusive moms).

Med vänliga hälsningar

Att köpa en liten ATV för att sköta 3 hektar skog kommer Skatteverket knappast att godkänna. Det måste nämligen föreligga ett större behov av en ATV, dessutom måste maskinen vara anpassad för att ha i skogen.

Enskild firma behöver inte skapas såtillvida man inte kommer driva aktiv rörelse, det räcker att följa BFN:s regelverk och deklarera för näringsfastighet om verksamheten drivs passivt.

Information om moms
https://verksamt.se/skatter-avgifter/redovisa-betala-moms

https://www.skatteverket.se/foretag/moms/momsregistrering/registreradigformoms.4.deeebd105a602bfe38000256.html#:~:text=N%C3%A4r%20ska%20jag%20momsregistrera%20mig,%2Dtj%C3%A4nst%20p%C3%A5%20verksamt.se.

BFN
https://www.bfn.se/

Användarvisningsbild

Cottus  
Nohokino skrev:Tack för alla era svar. Vilket toppenforum!

Med vänliga hälsningar

Hur gick det med momsregistreringen? Jag är i samma sits som dig som nybliven gårdsägare men lyckas inte momsregistrera mig via verksamt.se. Det står bara ”Du har inget företag registrerat hos Bolagsverket eller Skatteverket.”.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).