Gallring

Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvolym

52 inlägg 8147 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vida sänker gallringsuttag för att öka slutavverkningsvo

Älgfoderodlare  
Robur Clivus skrev:
Odalbonden skrev:Blir det inte "tandpetare" d v s snabbt avsmalnande om man gallrar för lite?Fast det kanske mer är vid röjningen man kan styra det där.

Skogen har inget gallringsbehov, det är den skuldsatta skogsägaren eller virkesköparen som behöver snabba pengar, har du sund ekonomi, plocka ut det som inte blir timmer möjligtvis, tänk på att klentimmer börjar vid 12cm, många gallringstammar plockas bort pga myten om morotslandet, istället för att säljas som klentimmer senare. https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... lring.html

"2. Gallring ger grövre träd

– Om man gallrar höjer man medeldiametern drastiskt för både tall och gran, jämfört med ogallrat. Men om man däremot jämför de allra grövsta träden så är det väldigt liten skillnad mellan gallrat och ogallrat. Det här beror på att det är en ren matematisk beräkning och inte alls har något med trädens tillväxt att göra. Plocka bort små träd – ja, då blir ju medeldiametern högre.

Urban Nilsson berättar att i en jämförelse mellan de 300 grövsta träden i olika gallringsmodeller kan man se att skillnaden blir ganska liten. Det handlar om 1 cm i diameter för tall, och 2-3 cm för gran.

– Så det här med att man för över tillväxt till de större träden genom att gallra, det är en sanning med stora modifikationer. Och det beror på att de allra största träden, de växer i skogen ganska så oberoende av om det gallras eller inte. Skogen är orättvis. Näringen går först till de grövsta träden, och sen får resten del av det som blir över."

Jag har ju själv alltid gallrat mest med fokus på att "ersätta" lite av vad självgallringen annars skulle göra. O de största träden i ett bestånd verkar ju som du, Urban N. m.fl. säger, växa, oavsett omgivande träd, bäst. Men för att nå "optimal" produktionsnivå / areal, även på "medelmåttor" av träden, så är tiden det som jag tror spelar störst roll för den utvecklingen. Nu har jag den sit. att jag för min eko. skull, aldrig är i behov av att gallra / avverka för att få pengar till lån, investeringar etc. Det gör ju att jag helt bara kan söka utveckla vad som skogen "verkligen" kan bli, med minimala uttag o med de förutsättningar jag har. Som lite "referens" har jag grannmarker som gjort enl. BAU på identiskt lika boniteter o min SBP. O det skapar skillnad via skötselmetod.

Malwa

marcus1  
#855181 Har erfarenhet som skördarförare och överlag är det väldigt lite skogsägare som klarar av att ge klarare direkektiv än att ta inte för glest och gör som du brukar.
Har även själv svårt att kunna ge exakta tal på grundyta el stamantal för det kräver att man själv far dit innan och mäter och stämplar, utan man använder ögat när man börjar gallra och sen får man justera vid behov.
Då någon annan chaufför kommer och avverkar i egna skogen brukar jag ge bara direktiv hur jag vill ha det och försöker vara snabbt på plats för att kunna ge respons på arbetet.

Användarvisningsbild

JANERIKA  
#855184 Det är inte många som klarar av att göra en riktig gallring idag.Det är inte entreprenörenas fel .Man har tappat fokus och jagar kortsiktiga vinster från bolagens sida Från myndigheterna är det dessutom tyst .Skogsägarna blir i många fall helt överkörda.Värst är det i bolagsskogarna.Ser ut som en fröträd ställning 🤔 Det började spåra ut i början på 90 talet.Tätt mellan vägarna och skotningen gör man med slutavverknings skotare.Har själv tagit över en fastighet med 2 fall av katastrof gallring.Pratat med några averkningsledare om detta och dom tyckte att det minsann såg jättebra ut 🤔 .Nä det krävs geensamma krafttag och att man är lite självkritisk till mans om vi ska få ordning på detta.

alias  
#856342 Det damp ner ett nytt nummer av Vidanytt i postlådan idag. Där gjorde man ett förtydligande gällande att "gran på tallmark" (vilket det ju finns rätt mycket av i de södra delarna av landet) inte var aktuellt för deras nya gallringspolicy, utan att man där rekommenderade starka gallringar för att driva på dimensionsutvecklingen på stammarna innan beståndens tillväxt stannar upp.

Jag funderade faktiskt på lämpligt gallringsprogram för gran på tallmark senast i helgen, då jag köpte till ett skifte för några år sedan med nu ca 25-årig gran på en ås med isälvssediment (enl. SGU). Det var rätt glest planterat och har vuxit skapligt hittills och tiotusenkronorsfrågan är nu hur man ska sköta området framgent för att få upp dimensionerna på träden samtidigt som man inte sänker den löpande tillväxten mer än nödvändigt.

Ska mäta lite noggrannare men det som hittills rimligen har vuxit som runt G30 funderar jag på att gallra som en T28, vilket innebär ca 3 m2/ha lägre grundyta vid samma övre höjd. Låter det idiotiskt?

Google kunde inte hitta att t.ex. Skogsstyrelsen har kommit med några rekommendationer för gallring av gran på tallmark, vilket man kan tycka hade varit bra då det inte är marginella arealer som det rör sig om...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Elis76  
#856350 Här är länken till tidningen så fler kan läsa vad som står.

https://www.vida.se/wp-content/uploads/2024/05/Vidanytt_2024_NR2_web.pdf

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
alias skrev:Det damp ner ett nytt nummer av Vidanytt i postlådan idag. Där gjorde man ett förtydligande gällande att "gran på tallmark" (vilket det ju finns rätt mycket av i de södra delarna av landet) inte var aktuellt för deras nya gallringspolicy, utan att man där rekommenderade starka gallringar för att driva på dimensionsutvecklingen på stammarna innan beståndens tillväxt stannar upp.

Jag funderade faktiskt på lämpligt gallringsprogram för gran på tallmark senast i helgen, då jag köpte till ett skifte för några år sedan med nu ca 25-årig gran på en ås med isälvssediment (enl. SGU). Det var rätt glest planterat och har vuxit skapligt hittills och tiotusenkronorsfrågan är nu hur man ska sköta området framgent för att få upp dimensionerna på träden samtidigt som man inte sänker den löpande tillväxten mer än nödvändigt.

Ska mäta lite noggrannare men det som hittills rimligen har vuxit som runt G30 funderar jag på att gallra som en T28, vilket innebär ca 3 m2/ha lägre grundyta vid samma övre höjd. Låter det idiotiskt?

Google kunde inte hitta att t.ex. Skogsstyrelsen har kommit med några rekommendationer för gallring av gran på tallmark, vilket man kan tycka hade varit bra då det inte är marginella arealer som det rör sig om...

MVH
Alias

Är det den enda gallring du avser att göra ? Hur vindutsatt är det ( med tanke på framtiden o ev. ökande antal stormar etc. ) ?
Så för mig känns glesare Granbestånd på en grusås som lite av ett risktagande ! Öppnar upp för mer vindpåverkan / uttorkning.
Uppe hos oss, så året innan stormen "Per", gjordes en gallring i ett bestånd med främst Gran i SV lut. "Per" tog ca. 75 % av det kvarvarande som endera föll eller knäcktes o med efterföljande slutavverkning i förtid som effekt.
Om det ändå växer bra, hade nog jag valt en svag låggallring o sen ev. låta det stå. Förluster blir det ändå med tiden.
Men, avgångarna fram till stutavverkning, kan ju ändå vara mindre om det är lite tätare, än med för hårda gallringar + skador som påverkar slutbeståndet än mer.

Så tänker o gör jag o håller därför tätare bestånd. Har få skador o hög volym / areal.

Se det inte som ett råd, jag ger bara min syn på hur jag nog hade gjort.
Har du några bilder om hur det ser ut idag ?
25 - årigt Granbestånd nere hos er, borde väl ligga på runt 15 - 18 m i övre höjd idag, eller ?

alias  
Älgfoderodlare skrev:
alias skrev:Det damp ner ett nytt nummer av Vidanytt i postlådan idag. Där gjorde man ett förtydligande gällande att "gran på tallmark" (vilket det ju finns rätt mycket av i de södra delarna av landet) inte var aktuellt för deras nya gallringspolicy, utan att man där rekommenderade starka gallringar för att driva på dimensionsutvecklingen på stammarna innan beståndens tillväxt stannar upp.

MVH
Alias

Är det den enda gallring du avser att göra ? Hur vindutsatt är det ( med tanke på framtiden o ev. ökande antal stormar etc. ) ?
Så för mig känns glesare Granbestånd på en grusås som lite av ett risktagande ! Öppnar upp för mer vindpåverkan / uttorkning.
Uppe hos oss, så året innan stormen "Per", gjordes en gallring i ett bestånd med främst Gran i SV lut. "Per" tog ca. 75 % av det kvarvarande som endera föll eller knäcktes o med efterföljande slutavverkning i förtid som effekt.
Om det ändå växer bra, hade nog jag valt en svag låggallring o sen ev. låta det stå. Förluster blir det ändå med tiden.
Men, avgångarna fram till stutavverkning, kan ju ändå vara mindre om det är lite tätare, än med för hårda gallringar + skador som påverkar slutbeståndet än mer.

Så tänker o gör jag o håller därför tätare bestånd. Har få skador o hög volym / areal.

Se det inte som ett råd, jag ger bara min syn på hur jag nog hade gjort.
Har du några bilder om hur det ser ut idag ?
25 - årigt Granbestånd nere hos er, borde väl ligga på runt 15 - 18 m i övre höjd idag, eller ?

Hur många gallringar det blir beror lite på hur beståndet utvecklar sig. Ofta brukar det bli 2-3 svaga låggallringar i granbestånd på lämpliga marker.

Jag tänker att om jag ska gallra lite hårdare än normalt någon gång så är det i förstagallringen. Mitt mål är att ha en vettig andel normaltimmer om jag skulle tvingas avverka beståndet vid runt 50 års ålder. Gran på fel mark kan ju ofta växa skapligt i 40-50 år, för att därefter nästan tvärstanna (den enda tillväxtökning jag vågar räkna med därefter är den av rotröta).

Har inga bilder på beståndet ifråga.

Övre höjd bör ligga på 12-13 meter.

MVH
Alias

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).